Saeed Ahmadian Official Website
روزنامه نگار ورزشی
10:09 - 1402/11/08

نگاهی به دیدارهای مرحله یک‌هشتم جام ملت‌های آسیا

هیجان در دوحه به اوج‌ می‌رسد

با آغاز مرحله یک‌هشتم نهایی جام ملت‌های ۲۰۲۳ آسیا از عصر امروز، تنور فوتبال در قاره کهن با رقابت مدعیان باقیمانده داغ‌تر از قبل می‌شود.

هیجان در دوحه به اوج‌ می‌رسد

سعید احمدیان/ خبرگزاری ایرنا- مرحله یک‌هشتم نهایی جام ملت‌های آسیا از امروز آغاز می‌شود و ۱۶ تیم حاضر در این مرحله برای رسیدن به جمع ۸ تیم برتر و یک قدم نزدیک‌تر شدن به جام تلاش می‌کنند. آن هم در شرایطی که در مرحله گروهی، خبری از شگفتی‌سازی نبود و همه مدعیان همچنان در دوحه حضور دارند. در گزارشی به بررسی دیدارهای یک‎‌هشتم نهایی پرداخته‌ایم.

نگاهی به دیدارهای مرحله یک‌هشتم؛ هیجان در دوحه به اوج‌ می‌رسد

استرالیا - اندونزی / یکشنبه / ۸ بهمن ساعت ۱۵

چراغ اول مرحله یک‌هشتم نهایی را استرالیا و اندونزی روشن می‌کنند. تیم اول گروه B و تیم سوم گروه D. شاگردان گراهام آرنولد در گروهی که ازبکستان، هند و سوریه حضور داشتند، توانستند با ۲ برد برابر هند و سوریه و یک مساوی مقابل ازبکستان و کسب ۷ امتیاز به عنوان تیم اول گروه B، راهی یک‌هشتم شوند. آنها با یک نایب قهرمانی در سال ۲۰۱۵ و حذف در یک‌چهارم در ۲۰۱۹، در سومین حضورشان در جام ملت‌ها به دنبال کسب اولین قهرمانی هستند.

نگاهی به دیدارهای مرحله یک‌هشتم؛ هیجان در دوحه به اوج‌ می‌رسد

به نظر نمی‌رسد اندونزی که با ۲ باخت برابر ژاپن و امارات و کسب تنها یک برد برابر ویتنام و با کسب ۳ امتیاز راهی یک‌هشتم شده‌، لقمه گلو‎گیری برای کانگوروها در مسیر رسیدن به جمع ۸ تیم برتر باشد.

تاجیکستان - امارات / یک‌شنبه / ۸ بهمن ساعت ۱۹:۳۰

دو تیم دوم گروه A و C در یک‌هشتم بهم خورده‌اند. تاجیکستان در گروه A توانست بالاتر از لبنان و چین و پایین‌تر از قطر میزبان به عنوان تیم دوم به جمع ۱۶ تیم اضافه شود. تاجیک‌ها در اولین حضور در جام ملت‌های آسیا با یک برد برابر لبنان، یک مساوی برابر چین و یک شکست مقابل قطر و کسب ۴ امتیاز راهی مرحله حذفی می‌شوند.

نگاهی به دیدارهای مرحله یک‌هشتم؛ هیجان در دوحه به اوج‌ می‌رسد

البته آنها یک حریف سرسخت به نام امارات دارند، تیم دوم گروهC، گروهی که تیم کشورمان هم حضور داشت. شاگردان پائولو بنتو هم کارنامه‌ای مشابه تاجیک‌ها در مرحله گروهی دارند. آنها با برد برابر هنگ‌کنگ، تساوی برابر فلسطین و شکست برابر ایران با ۴ امتیاز به عنوان تیم دوم به یک‌هشتم رسیده‌اند.

عراق - اردن / دوشنبه ۹ بهمن / ساعت ۱۵

دو تیم سختکوش مرحله گروهی در یک‌هشتم روبروی هم قرار می‌گیرند. عراق که به نظر می‌رسد مانند سال جام ملت‌های ۲۰۰۷ یکی از مدعیان جام باشد، توانستدر مرحله گروهی دست به کار بزرگی بزند و با پیروزی برابر ژاپن، به عنوان تیم اول گروه D صعود کند. شاگردان خسوس کاساس با ستاره‌هایی مانند آیمن حسین که تا پایان مرحله گروهی با ۵ گل، آقای گل جام است، با سه برد برابر ژاپن، اندونزی و ویتنام و کسب ۹ امتیاز کامل به عنوان تیم اول گروه راهی یک‌هشتم شدند.

نگاهی به دیدارهای مرحله یک‌هشتم؛ هیجان در دوحه به اوج‌ می‌رسد

آنها با اردن تیم سوم گروه E بازی خواهند کرد، با تیمی که با متوقف کردن کره‌جنوبی در بازی اول توانست یکی از شگفتی‌های مرحله اول را رقم بزند. حسین عموته و شاگردانش با ثبت پرگل‌ترین دیدار مرحله گروهی به نام خودشان با پیروزی برابر مالزی، یک مساوی برابر کره و شکست برابر بحرین، با ۴ امتیاز و قرار گرفتن در رده سوم گروه E، به عنوان یکی از تیم‌های سوم برتر به یک‌هشتم رسیده‌اند و رویارویی آنها با عراق می‌تواند تماشایی از آب در بیاید.

قطر- فلسطین / دوشنبه ۹ بهمن / ساعت ۱۹:۳۰

تیم میزبان به مصاف تیمی می‌رود که با توجه به تحولات غزه و تجاوز رژیم صهیونیستی به این منطقه، خیلی از نگاه‌ها و حمایت‌ها از سوی هواداران تیم‌های مختلف به سوی آنها است. قهرمان دوره گذشته این بار هم با یک سرمربی اسپانیایی دیگر به نام مارکز لوپز در خانه به دنبال دفاع از عنوان قهرمانی است.

نگاهی به دیدارهای مرحله یک‌هشتم؛ هیجان در دوحه به اوج‌ می‌رسد

عنابی‌ها با ۳ برد متوالی برابر تاجیکستان، چین و لبنان و کسب ۹ امتیاز، به عنوان تیم اول گروه A، به جمع ۱۶ تیم برتر صعود کرده‌اند و باید در این مرحله برابر فلسطین به میدان بروند. شاگردان مکرم دبوب که در گروه ایران حضور داشتند، با یک برد برابر هنگ‌کنگ، یک مساوی برابر امارات و یک شکست برابر ایران با ۴ امتیاز، به عنوان یکی از تیم‌های سوم برتر، در یک هشتم حضور دارند و باید مقابل میزبان به میدان بروند. دیداری سخت که شاید سوت پایان آن سبب شود به خانه برگردند.

ازبکستان - تایلند / سه‌شنبه ۱۰ بهمن / ساعت ۱۵

در دیگر بازی، ازبکستان تیم دوم B به مصاف تایلند تیم دوم گروه Fمی‌رود. شاگردان سرجیو کاتانچ در ازبکستان یکی از تیم‌های قابل احترام این دوره جام ملت‌ها هستند که تساوی‌شان برابر استرالیا به عنوان یکی از مدعیان جام نشان داد، می‌توانند در دوحه هر حریفی را به خطر بیندازند.

ازبکستان با پیروزی برابر هند و دو تساوی برابر استرالیا و سوریه با ۵ امتیاز به عنوان تیم دوم گروه B، به یک هشتم آمده است.

نگاهی به دیدارهای مرحله یک‌هشتم؛ هیجان در دوحه به اوج‌ می‌رسد

آنها به مصاف تایلند می‌روند که یکی از شگفتی‎‌سازان جام بوده است. تایلند با برد قرقیزستان و تساوی برابر عربستان و عمان با ۵ امتیاز به عنوان تیم دوم گروه F به جمع ۱۶ تیم برتر جام ملت‎‌ها صعود کرد.

عربستان - کره‌جنوبی / سه‌شنبه ۱۰ بهمن / ساعت ۱۹:۳۰

حساس‌ترین دیدار مرحله یک‌هشتم سه‌شنبه‌شب این هفته در ورزشگاه اجوکیشن سیتی رقم می‌خورد، جایی که عربستان و کره‌جنوبی به عنوان تیم‌های اول گروه F و تیم دوم گروه E مقابل هم قرار می‌گیرند.

کره‌ای‌ها در حالی می‎‌توانستند به عنوان تیم اول صعود کنند که شکست ژاپن و دوم شدن این تیم در گروه، سبب شد تا کره‌ای‌ها برای فرار از رویارویی با ژاپن در یک‌چهارم نهایی، قید اول گروه شدن را بزنند. شاگردان یورگن کلینزمن با یک برد برابر بحرین و ۲ تساوی برابر اردن و مالزی و کسب ۵ امتیاز در رده دوم گروه E، قرار گرفتند تا به سمت دیگر جدول بروند.

نگاهی به دیدارهای مرحله یک‌هشتم؛ هیجان در دوحه به اوج‌ می‌رسد

کره با این حال در یک‌هشتم نهایی با حریف آسانی روبرو نخواهد شد و آنها، عربستان به عنوان یکی از مدعیان جام را پیش‌رو دارند. عربستان با ۲ برد برابر عمان و قرقیزستان و تساوی برابر تایلند با کسب ۷ امتیاز به عنوان تیم اول گروهF راهی یک هشتم شد.

بحرین - ژاپن / چهارشنبه ۱۱ بهمن / ساعت ۱۵

یکی دیگر از دیدارهای دیدنی مرحله یک‌هشتم رویارویی بحرین و ژاپن خواهد بود. چشم‌بادامی‌ها به عنوان نایب قهرمان دوره گذشته با یک شکست غیرمنتظره برابر عراق در مرحله گروهی و صعود به عنوان تیم دوم خیلی از معادلات را بهم زدند. شاگردان هاجیمه موری‌یاسو با ۲ پیروزی برابر اندونزی و ویتنام و شکست برابر عراق با کسب ۶ امتیاز در کمال ناباوری به عنوان تیم دوم گروه D راهی مرحله حذفی شدند.

نگاهی به دیدارهای مرحله یک‌هشتم؛ هیجان در دوحه به اوج‌ می‌رسد

حریف مدعی اول جام در یک‌هشتم، بحرین است، تیمی که تا قبل از روز آخر گروهی تیم سوم گروه بود اما با توجه به تلاش اردن و کره برای قرار نگرفتن در رده اول برای برخورد نکردن احتمالی با ژاپن دریک‌چهارم، این بحرین بود که توانست با پیروزی برابر اردن و مالزی و شکست برابر کره با کسب ۶ امتیاز به عنوان تیم اول گروه E، به یک‌هشتم صعود کند.

ایران- سوریه / چهارشنبه ۱۱ بهمن / ساعت ۱۹:۳۰

تیم ملی فوتبال در مرحله یک‎‌هشتم به مصاف سوریه می‌رود، حریفی چغر که البته همواره مغلوب تیم کشورمان شده است. تیم ملی ایران در مرحله گروهی توانست با سه برد متوالی برابر فلسطین، هنگ‌کنگ و امارات با کسب ۹ امتیاز و با اقتدار به عنوان تیم اول گروه C، به یک‌هشتم صعود کند.

نگاهی به دیدارهای مرحله یک‌هشتم؛ هیجان در دوحه به اوج‌ می‌رسد

حریف ایران در این مرحله تیم سوم گروه B یعنی سوریه است. سوری‌ها که در گروه B قرار داشتند، با یک برد برابر هند، یک تساوی برابر ازبکستان و یک شکست برابر استرالیا با کسب ۴ امتیاز به عنوان یکی از تیم‌های برتر سوم برای اولین بار راهی مرحله یک‎‌هشتم نهایی و حذفی جام ملت‌ها شده‌اند.

لینک گزارش در خبرگزاری ایرنا