Saeed Ahmadian Official Website
روزنامه نگار ورزشی
11:13 - 1402/11/05

بررسی عملکرد تیم ملی فوتبال در مرحله گروهی جام ملت‌های آسیا در گفت‌وگو با مجید جلالی

تیمی که حمله می‌کند، موقعیت هم می‌دهد

کارشناس فوتبال کشورمان در پاسخ به منتقدان تیم ملی درباره عملکرد ضعیف خط دفاعی این تیم گفت: طبیعی است تیمی که حمله می‌کند، موقعیت هم به حریف می‌دهد و این ایراد نیست.

تیمی که حمله می‌کند، موقعیت هم می‌دهد

سعید احمدیان/ خبرگزاری ایرنا- مجید جلالی کارشناس فوتبال کشورمان، درباره عملکرد تیم ملی در مرحله گروهی جام ملت‌های آسیا گفت: در مرحله گروهی هم توانستیم همه امتیازها را بگیریم و هم در خلال این سه بازی با ترکیب‌های مختلف و فرصت دادن به بیشتر بازیکنان، بین ملی‌پوشان تقسیم انرژی کنیم. این تقسیم انرژی در دوره بعد به ما کمک می‌کند. با توجه به اینکه هشت روز تا بازی بعدی فاصله است و می‌توانیم یک سری نقاط ضعف‌مان را برطرف کنیم.

وی با بیان اینکه به تیم ملی خوش‌بین است و فکر می‌کند که این تیم می‌تواند در این جام نتایج خوبی کسب کند، اضافه کرد: خط حمله پرقدرتی داریم. یک‌سری نقاط ضعفی که در خطوط دیگر داریم را می‌توانیم در روزهای باقیمانده تا بازی بعد در مرحله‌ یک‌هشتم جبران کنیم.

جلالی: تیمی که حمله می‌کند، موقعیت هم می‌دهد/ شایستگی ایران رسیدن به جمع ۴ تیم است

جلالی درباره اینکه تغییر سبک تیم ملی از فوتبال دفاعی به تهاجمی، سبب آزاد شدن انرژی مهاجمان تیم ملی شده است، یادآور شد: اگر شما بخواهید طوری بازی کنید که به حریف موقعیت ندهید، باید سبک بازی، شعاع حرکتی بازیکنان، نیروها و انرژی تیم را بر این مبنا طراحی کنید. در این صورت حملات تیم کم است و موقعیت زیادی به حرف نمی‌دهید و منتظر ضد حمله هستید. اما وقتی تیم حمله‌کننده هستید، حریفان با توجه به برنامه و استراتژی که دارند، امکان دارد شما را تحت تاثیر قرار دهند. مسئله‌ای که در بازی با فلسطین و هنگ‌کنگ هم به وجود آمد. اینکه شما فکر کنید که در یک بازی حمله کنید و چند گل هم بزنید و هیچ موقعیتی هم به حریف ندهید، از واقعیت فوتبال دور است.

کارشناس فوتبال کشورمان با اشاره به اینکه ضعف‌های دفاعی در بازی تیمی که تهاجمی است، ایراد محسوب نمی‌شود، افزود: وقتی یک تیم تهاجمی‌تر هستیم، متعاقبا موقعیت‌هایی که حریف به وجود می‌آورد، ایراد نیست. بازی با فلسطین روی یک ضربه ایستگاهی گل خوردیم. در بازی با امارات یک پنالتی و چند موقعیت در نیمه دوم به این تیم دادیم. اما در مجموع و روی هم رفته تیم خوب بازی کرد.

وی افزود: علاوه بر این تیم ملی در مرحله گروهی، با استراتژی که نگاهش به مرحله بعد بود، به میدان رفت. هدف تیم ملی فقط بالا رفتن از گروه نبود و امیدوارم اثرات این استراتژی را در مراحل بعد بینیم.

جلالی: تیمی که حمله می‌کند، موقعیت هم می‌دهد/ شایستگی ایران رسیدن به جمع ۴ تیم است

جلالی در پاسخ به این سوال که کدام بازیکن بیشتر او را در مرحله گروهی تحت تاثیر قرار داد، گفت: صادق محرمی در بازی اول خوب بود. سامان قدوس هم در این بازی‌ها خیلی خوب و تعیین‌کننده بوده است. همچنین در خط حمله بازیکنان پرقدرت و تعیین‌کننده‌ای داریم.

مربی اسبق تیم ملی فوتبال با اشاره به پارامترهای خوب تیم ایران در جام ملت‌ها، اذعان کرد: نیمکت تیم ملی یکی از پارامترهای خوب ما است. بازیکنان خوبی روی نیمکت داریم و وقتی بازیکن از روی نیمکت به زمین می‌آید، ۱۰ تا ۱۵ دقیقه بازی فرصت بازی دارد و با تمام وجود بازی می‌کند. یکی از مهم‌ترین پارامترها برای تیمی که می‌خواهد موفق شود، نیمکت آن است.

جلالی درباره ارزیابی‌اش از سایر مدعیان جام در مرحله گروهی، اظهار کرد: در بازی‌های گروهی شما از یک تیم، یک نوع عملکرد و نمایش و در مرحله حذفی یک نوع نمایش دیگر می‌بینید. وقتی تیم وارد مرحله حذفی می‌شود، خیلی از قواعد بازی تغییر می‌کند و آن نمایش و سبک بازی‌های گروهی را نمی‌بینید. بازی‌های حذفی تنها یک مسابقه است و برای صعود به مرحله بعد باید در آن بازی موفق شوید. در گروهی اما اینطور نیست؛ ژاپن می‌بازد، کار عربستان گره می‌خورد اما در نهایت این تیم‌ها بالا می‌آیند. در مرحله حذفی اما اتفاقات در جریان بازی تاثیرگذار است و باید برای هر اتفاقی مانند تصمیم داور و ... برنامه داشته باشید.

جلالی: تیمی که حمله می‌کند، موقعیت هم می‌دهد/ شایستگی ایران رسیدن به جمع ۴ تیم است

مربی فوتبال کشورمان درباره مدعیان جام ملت‌ها، تصریح کرد: ژاپن همیشه تیم خوبی بوده است. عربستان تیم بسیار پنهانی است و شکلی که بازی می‌کند می‌تواند برای حریفان در مرحله حذفی خطرناک باشد. کره، استرالیا و حتی عراق، تیم‌هایی هستند که می‎‌توانند خیلی‌ها را شگفت‌زده کنند. ایران ما هم تیم پرقدرتی نشان داده است اما در مرحله حذفی نمی‌توانیم اینقدر بی‌محابا بازی کنیم و باید خیلی حساب‌شده و با تمرکز بالا به میدان برویم.

جلالی درباره اینکه چقدر باید به قهرمانی و شکستن طلسم ۴۷ ساله امیدوار باشیم، گفت: اتفاقات حتی می‌تواند عراق و هر تیمی را قهرمان کند اما اگر بخواهیم شانس‌های قهرمانی را براساس پارامترها و تحلیل‌های فوتبالی بررسی کنیم، تیم ایران فقط می‌تواند به جمع ۴ تیم برسد و تا آن مرحله با توجه به ظرفیت‌های‌مان، شایستگی داریم. کره، ژاپن، عربستان و استرالیا هم از حیث برنامه‌ریزی و هم از لحاظ تدارکات از ما جلوتر هستند.

وی افزود: البته برخی پارامترهای دیگر هم هست که می‌تواند تفاوت ایجاد کند. به عنوان نمونه تیم عربستان خیلی با برنامه بازی می‌کند اما سطح خلاقیت این تیم خیلی پایین است. ایران اما واقعا تیم خلاقی است و این می‌تواند امیدوارکننده باشد و یک اتفاق می‌تواند ما را به فینال و حتی قهرمانی برساند.

لینک گفت‌وگو در خبرگزاری ایرنا