Saeed Ahmadian Official Website
روزنامه نگار ورزشی
11:02 - 1402/11/04

نگاهی به چهره‌های ویژه تیم ملی در مرحله گروهی؛

بیم و امید در دوحه

عملکرد برخی بازیکنان تیم ملی در مرحله گروهی جام ملت‌های ۲۰۲۳ آسیا با فراز و نشیب‌هایی همراه بود؛ موضوعی که سبب شده است تا بیم و امیدها در اردوی ملی‌پوشان در مرحله یک‌هشتم نهایی بالا بگیرد.

بیم و امید در دوحه

سعید احمدیان/ خبرگزاری ایرنا- با پیروزی برابر امارات، پرونده تیم ملی فوتبال در مرحله گروهی جام ملت‌ها بسته شد و با سه برد، ۵ گل زده و ۲ گل خورده، امیر قلعه‌نویی و شاگردانش با ۹ امتیاز و قرار گرفتن در صدر جدول گروه C، مقتدرانه راهی یک‌هشتم نهایی شوند. بر اساس برنامه، تیم ملی باید ۱۱ بهمن در اولین دیدار مرحله حذفی، برابر سوریه به میدان برود. در گزارشی چهره‌های ویژه تیم ملی را در سه بازی مرحله گروهی مرور کرده‌ایم.

مهدی قایدی؛ درخشش در حضور غیرمنتظره

مورد شگفت‌انگیز لیست نهایی تیم ملی برای جام ملت‌های آسیا، مهاجم سابق استقلال و فعلی اتحاد کلبا بود. مهدی قایدی با توجه به عدم دعوت به اردوی تیم ملی در چند ماه گذشته، گفته می‌شد از چشم قلعه‌نویی دور شده است و با توجه به دست باز سرمربی تیم ملی برای انتخاب مهاجم، کمتر کسی پیش‌بینی می‌کرد که او در جام ملت‌ها به میدان برود.

قایدی اما با درخشش در ۲ ماه اخیر در لیگ امارات، کاری کرد که نظر قلعه‌نویی نسبت به او تغییر کند تا وقتی اواسط دی‌ماه سال گذشته لیست تیم ملی اعلام شد، یکی از نفرات دعوت شده باشد و در جام ملت‌ها به میدان برود.

نگاهی به چهره‌های ویژه تیم ملی در مرحله گروهی؛ بیم و امید در دوحه

حضور او در ترکیب اصلی در سه بازی تیم ملی برابر فلسطین، هنگ‌کنگ و امارات هم نشان داد که قلعه‌نویی حساب ویژه‌ای روی مهاجم سابق استقلال باز کرده است. قایدی هم به خوبی جواب اعتماد قلعه‌نویی را داده؛ او در ۳ بازی گذشته با زدن ۲ گل در کنار مهدی طارمی، بهترین مهاجم ایران است.

قایدی علاوه بر اینکه یکی از ۴ گل ایران را برابر فلسطین به به ثمر رساند، در پیروزی یک بر صفر و پرحرف و حدیث برابر هنگ‌کنگ هم تک‌گل برتری ایران را زد. با توجه به عملکرد قابل قبول قایدی در مرحله گروهی، به نظر می‌رسد در ادامه جام ملت‌ها، او همچنان یکی از انتخاب‌های اول قلعه‌نویی در خط حمله خواهد بود.

سامان قدوس؛ گمشده تیم ملی پیدا شد

سامان قدوس با نشستن قلعه‌نویی روی نیمکت تیم ملی به یک بازیکن تاثیرگذار در ترکیب تیم ملی تبدیل شده؛ این در شرایطی است که این بازیکن اوایل حضور قلعه‌نویی به عنوان سرمربی تیم ملی دعوت به اردوی تیم ملی را رد کرد تا زمزمه‌ها درباره خداحافظی او بالا بگیرد. با این حال در ادامه هافبک ایرانی برنتفورد، در فصل جاری لیگ برتر انگلیس توانست بیشتر اعتماد توماس فرانک را جلب و بیشتر فرصت بازی پیدا کند. اتفاقی که سبب شد او دوباره به اردوی تیم ملی هم برگردد.

نگاهی به چهره‌های ویژه تیم ملی در مرحله گروهی؛ بیم و امید در دوحه

قدوس در جام ملت‎‌های آسیا یکی از بازیکنان تاثیرگذار و ستاره تیم ملی بوده و به خوبی توانسته است چالش تیم ایران را در پست هافبک طراح در میانه زمین برطرف کند و بازیسازی او یکی از نقاط قوت تیم بوده است.

اوج کار قدوس در بازی اول ایران بود. او در برد ۴ بر یک ایران مقابل فلسطین در اولین بازی مرحله گروهی جام ملت‌ها، ۲ پاس گل داد و روی یکی از گل‌ها تاثیرگذار بود تا تیم ملی در خط هافبک، گمشده‌اش را پیدا کند.

مهدی طارمی؛ ورق برگشت

مرحله گروهی جام ملت‌ها برای مهاجم ایرانی پورتو، دو روی متفاوت داشت. مهدی طارمی در حالی جام ملت‌ها را با ایران آغاز کرد که خلاف فصل گذشته خبری از درخشش او در فصل جاری لیگ پرتغال در ترکیب پورتو نیست و از روزهای اوجش فاصله گرفته است.

شروع کار طارمی با تیم ملی در جام ملت‌ها هم نشان داد که او همچنان تحت‌تاثیر عملکرد نسبتا ضعیفش در پورتو قرار دارد؛ مسئله‌ای که سبب شد این مهاجم گلزن در ۲ بازی اول تیم ملی برابر فلسطین و هنگ‌کنگ، در گلزنی ناکام باشد و جام را با پاهای قفل‌شده برای گلزنی آغاز کند.

نگاهی به چهره‌های ویژه تیم ملی در مرحله گروهی؛ بیم و امید در دوحه

خلاف بازی اول و دوم اما در بازی سوم ورق برگشت و دوباره طارمی به همان مهاجم گلزنی تبدیل شد که انتظار می‌رفت. طارمی در پیروزی ۲ بر یک برابر امارات، هر ۲ گل تیم کشورمان را به وارد دروازه خالد عیسی کرد تا همه به بازگشت او امیدوار شوند. این بازگشت در حالی وقتی معنای بیشتری پیدا می‌کند که بدانیم تیم ملی در بازی‌های حذفی، کار سخت‌تری پیش رو دارد.

علیرضا بیرانوند؛ دست‌های برنده

قلعه‌نویی، قبل از جام ملت‌ها اعتراف کرده بود که دروازه‌بان خوب از پدر و مادر خوب هم بهتر است. نکته‌ای که اهمیت آن پس از پایان مرحله گروهی جام ملت‌ها بیشتر مشخص شده است. عملکرد درخشان علیرضا بیرانوند در سه بازی اول تیم ملی سبب شده تا همه به حرف سرمربی تیم ملی ایمان بیاورند که نقش دروازه‌بان در یک تیم چقدر تاثیرگذار است.

نگاهی به چهره‌های ویژه تیم ملی در مرحله گروهی؛ بیم و امید در دوحه

بیرانوند باوجود دریافت ۲ گل در سه بازی مرحله گروهی یکی از نقاط قوت تیم ایران بود. اوج کار او در بازی سوم برابر امارات بود. در حالی تیم ملی یک بر صفر پیش بود، بیرانوند ضربه پنالتی یحیی الغسان را مهار کرد تا شاگردان پائولو بنتو نتوانند به بازی برگردند.

بیرانوند که در اوج پختگی در جام ملت‌ها قرار دارد، به طور حتم یکی از وزنه‌های تیم ملی در ادامه جام و قلعه‌نویی روی دروازه‌بان پرسپولیس، حساب ویژه‌ای باز کرده است.

محمدحسین کنعانی‌زادگان؛ پاشنه آشیل

برخلاف یک خط حمله آتشین و یک دوجین مهاجم و وینگر درجه یک، خط دفاعی تیم ملی در جام ملت‌ها همچنان یکی از چالش‌های تیم کشورمان است. دریافت ۲ گل در سه بازی با توجه به تاکتیک هجومی تیم ملی غیرمنتظره نیست اما با این حال ناهماهنگی و اشتباهات مدافعان تیم ملی در چند ماه اخیر، این خط را تبدیل به پاشنه آشیل ما کرده است، چالشی که می‌تواند در مرحله حذفی برای تیم ملی گران تمام شود.

نگاهی به چهره‌های ویژه تیم ملی در مرحله گروهی؛ بیم و امید در دوحه

در این بین اشتباهات محمدحسین کنعانی‌زادگان به عنوان مدافع میانی، در مرحله گروهی آشکارتر بود و هواداران فوتبال را نگران کرد. اوج اشتباهات کنعانی‌زادگان، در بازی با امارات و پنالتی دادن او در موقعیتی بود که هیچ خطری تیم ملی را تهدید نمی‌کرد! گرچه امارات نتوانست از این موقعیت برای زدن گل مساوی استفاده کند اما تکرار چنین بی‌احتیاطی‌هایی می‌تواند برابر حریفان سرسخت‌تر و قوی‌تر، حتی حذف تیم ملی را به همراه داشته باشد.