Saeed Ahmadian Official Website
روزنامه نگار ورزشی
12:17 - 1402/11/02

نگاهی به درخشش قایدی و خاموشی موتور گلزنی طارمی در جام ملت‌ها

جای «مهدی»ها عوض شد!

مهاجم ریزنقش تیم ملی ایران پس از ۲ بازی این تیم در جام ملت‌ها، خلاف پیش‌بینی‌ها تا امروز بهترین گلزن یوزها در این رویداد بوده و در سوی دیگر به‌رغم انتظاری که از مهاجم ایرانی پورتو می‌رفت، موتور گلزنی او در ۲ بازی گذشته خاموش بوده است!

جای «مهدی»ها عوض شد!

سعید احمدیان/ خبرگزاری ایرنا- دوحه این روزها قلب فوتبال آسیاست؛ جایی که تیم ملی فوتبال برای شکستن طلسم ۴۷ ساله جام ملت‌ها تلاش می‌کند. تیم ایران پس از ۲ برد برابر فلسطین و هنگ‌کنگ، در حالی فرداشب در سومین دیدار مرحله گروهی به مصاف امارات می‌رود که امیر قلعه‌نویی(سرمربی تیم ملی) در فاز هجومی دست پری دارد و یک دوجین مهاجم و هافبک درجه یک که در لیگ‌های اروپایی و آسیایی جولان می‌دهند، سبب شده است که سرمربی تیم ملی نسبت به خط آتش تیم تحت هدایتش نگرانی کمتری داشته باشد.

حضور مهاجمان و هافبک‌های هجومی مانند مهدی طارمی، سردار آزمون، مهدی قایدی، علیرضا جهانبخش و سامان قدوس که این روزها در اوج است، تیم ملی را در بین تیم‌های قدرتمند جام در بخش هجومی قرار داده است.

با این حال پس از برگزاری ۲ مسابقه در جام ملت‌ها، ۲ مهاجم تیم ملی خلاف پیش‌بینی‌هایی که می‌شد عملکرد متفاوتی را ثبت کرده‌اند. طارمی و قایدی، دو روی متفاوت یک سکه بوده‌اند. از طارمی به عنوان امید اول خط حمله تیم ملی در جام ملت‌ها نام برده می‌شد و در سوی دیگر تصور نمی‌شد که نام قایدی حتی در لیست نهایی قرار بگیرد. همه چیز اما تا امروز وارونه پیش رفته است. طارمی با گذشت ۱۸۰ دقیقه پایش هنوز به گلزنی باز نشده و قایدی با قرار گرفتن در لیست نهایی و زدن ۲ گل، تا پیش از بازی فرداشب، بهترین مهاجم تیم ملی محسوب می‌شود!

سایه طارمی در جام ملت‌ها

طارمی فصل گذشته، روزهای درخشانی را در پورتو پشت سرگذاشت و یکی از بهترین فصل‌های حضورش در جمع آبی‌وسفیدهای شهر پورتو را ثبت کرد. ۳۱ گل و ۱۴ پاس گل در ۵۱ بازی در تمامی رقابت‌ها، فصل ۲۰۲۳- ۲۰۲۲ را برای این مهاجم به یادماندنی کرد و سبب شد حتی در یک قدمی امضای قرارداد با آ.ث میلان هم قرار بگیرد.

با منتفی شدن کوچ به میلان در دقیقه ۹۰، طارمی در پورتو ماند تا آخر فصل جاری و پس از پایان قرارداد، تیم جدیدش را معرفی کند. طارمی پس از منتفی شدن حضورش در سری‌آ، در فصل جدید لیگ پرتغال، سایه‌ای از آن طارمی ترسناک و گلزن بوده؛ او در ۲۴ بازی پورتو در لیگ پرتغال، جام حذفی و لیگ قهرمانان، تنها ۶ گل به ثمر رسانده و چهار پاس گل داده است!

نگاهی به درخشش قایدی و خاموشی موتور گلزنی طارمی؛ جای «مهدی»ها عوض شد!

آمار طارمی در فصل جدید به خوبی گویای افت وحشتناک ستاره ایرانی پورتو است و نشان می‌دهد این مهاجم ظاهرا از ماندن در جمع شاگردان سرجیو کنسیسائو چندان راضی نیست. دلسردی طارمی به طور واضح در عملکرد او در فصل جدید به خوبی آشکار و او را از روزهای آرمانی دور کرده است.

آمار ضعیف طارمی در این فصل با پیراهن پورتو سبب شده است تا او در تیم ملی هم حداقل تا پایان بازی دوم ایران در جام ملت‌ها، نشانی از یک مهاجم ششدانگ و گلزن نداشته باشد. مهاجم ایرانی پورتو در ۲ بازی اخیر در گلزنی ناکام بوده است؛ آن هم ستاره‌ای که همواره یکی از گلزنان تیم ملی بود و گره بازی‌ها را باز می‌کرد.

با این حال، او در قطر هنوز پایش به گل باز نشده و نگرانی‌هایی را به وجود آورده است و باید دید که امید اول خط حمله تیم کشورمان در روز پایانی مرحله گروهی و در بازی با امارات، درخشش و گلزنی در جام ملت‌ها را آغاز می‌کند یا همچنان ناکام خواهد بود.

درخشش غیرمنتظره بعد از دعوت غیرمنتظره

در سوی دیگر قایدی قرار دارد؛ دیگر مهدیِ تیم ملی که پیش از آغاز جام ملت‌ها حکایت‌ها درباره او متفاوت بود. قایدی تابستان امسال با جدایی از استقلال به امارات برگشت و این بار پیراهن اتحاد کلبا با هدایت فرهاد مجیدی را پوشید. با وجود شروع ضعیف قایدی در لیگ برتر امارات، در ادامه موتور گلزنی او روشن شد. به طوری که قایدی در ۱۶ بازی که تا اینجای فصل برای اتحاد کلبا انجام داده، هفت گل به ثمر رسانده و یک پاس گل داده است.

قایدی با وجود درخشش، به اردوهای تیم ملی در شهریور، مهر و آبان ‌دعوت نشد؛ مسئله‌ای که انتقاداتی را هم متوجه قلعه‌نویی کرد. به‌دلیل بی‌توجهی سرمربی تیم ملی به قایدی، همه او را یکی از غایبان ایران در جام ملت‌ها می‌دانستند و کمتر کسی روی حضور او حساب باز می‌کرد.

نگاهی به درخشش قایدی و خاموشی موتور گلزنی طارمی؛ جای «مهدی»ها عوض شد!

با این حال در کمال شگفتی، نام قایدی در فهرست نهایی برای جام ملت‌ها قرار گرفت و او پس از بازگشت به تیم ملی به درخشش ادامه داد. قایدی ابتدا در برد پنج بر صفر برابر اندونزی در آخرین بازی تدارکاتی قبل از حضور در جام ملت‌ها، ۲ گل به ثمر رساند.

او در جام ملت‌ها نیز در هر ۲ بازی تیم ملی در ترکیب ثابت به میدان رفته است و هم در بازی با فلسطین و هم برابر هنگ‌کنگ گلزنی کرد تا با زدن چهار گل در سه بازی اخیر تیم ملی، ستاره تیم کشورمان باشد؛ بازیکنی که حتی تصور نمی‌شد در فهرست نهایی قرار بگیرد، چه برسد به اینکه تا اینجای کار با ۲ گل بهترین گلزن تیم ملی هم لقب بگیرد!

لینک گزارش در خبرگزاری ایرنا