Saeed Ahmadian Official Website
روزنامه نگار ورزشی
16:03 - 1402/11/01

نگاهی به عملکرد تیم ملی برابر هنگ‌کنگ در جام ملت‌های آسیا

فرار از واقعیت، ضعف‌ها را نمی‌پوشاند

در حالی تیم ملی برابر هنگ‌کنگ، با وجود پیروزی، نمایشی پر از اشکال داشت که امیر قلعه‌نویی معتقد بود شاگردانش بازی خوبی انجام داده‌اند و تنها در زدن ضربات آخر ناموفق بودند.

فرار از واقعیت، ضعف‌ها را نمی‌پوشاند

سعید احمدیان/ خبرگزاری ایرنا- تیم ملی فوتبال جمعه‌شب در دومین دیدار در جام ملت‌های آسیا برابر هنگ‌کنگ با یک گل پیروز شد تا با ثبت دومین برد متوالی، صعودش را به مرحله حذفی قطعی کند. دو برد در دو مسابقه، عملکرد قلعه‌نویی و شاگردانش تا اینجای حضور در قطر است، نتایجی که روی کاغذ به او و تیمش نمره قبولی می‌دهد. با این حال مرور نمایش تیم ملی برابر هنگ‌کنگ با وجود پیروزی که به دست آمد، نگرانی‌ها را نسبت به تیمی که می‌خواهد برای قهرمانی بجنگد، بیشتر می‌کند.

تیم ملی اگر چه برابر هنگ‌کنگ با تک گل مهدی قایدی توانست سه امتیاز را بگیرد اما برخلاف نمایشی که آبان‌ماه امسال برابر این تیم در تهران در چارچوب انتخابی جام‌جهانی ۲۰۲۶ داشت در بازی جمعه‌شب دور از انتظار بازی کرد، عملکردی که سبب شد آن برد قاطع ۴ بر صفر دو ماه گذشته نه تنها تکرار نشود، بلکه تیم ملی با یک نتیجه حداقلی و با استرس ناشی از نخوردن گل مساوی، بازی را به پایان برساند!

با وجود بازی ضعیف تیم ملی، اما قلعه‌نویی در نشست خبری پس از مسابقه به دفاع از تیمش پرداخت و مدعی شد که شاگردانش، عملکرد خوبی داشتند و فقط او به دلیل اینکه بازیکنانش موقعیت‌های زیادی را از دست داده‌اند، ناراحت است!

مرور اتفاقاتی که در ورزشگاه خلیفه دوحه گذشت اما با ۱۸۰ درجه با آن تصویری که قلعه‌نویی از بازی ارائه می‌کند، تفاوت دارد. تیم ملی در حالی برابر هنگ‌کنگ به پیروزی رسیدکه برخلاف بازی با فلسطین، از روزهای آرمانی به دور بود و از خط دروازه گرفته تا خط حمله، با ضعف‌هایی روبرو بود که سبب شد یک نمایش ضعیف را از شاگردان قلعه‌نویی شاهد باشیم.

نگاهی به عملکرد تیم ملی برابر هنگ‌کنگ؛ فرار از واقعیت ضعف‌ها را نمی‌پوشاند

 

این در حالی بود که حریف تیم کشورمان، ضعیف‌ترین تیم گروه بود و انتظار می‌رفت تیم ملی مانند انتخابی جام‌جهانی، در جام ملت‌ها هم مشکلی برابر شاگردان یورن اندرسن نداشته باشد. با این حال در حالی بازی با هنگ‌کنگ به پایان رسید که خیلی‌ها نسبت به سرنوشت تیمی که قرار است برای قهرمانی بجنگد با شک و تردید روبرو شوند.

از خط دروازه شروع کنیم، بیرانوند به جز توپی که از زیر طاق دروازه بیرون کشید، در سایر دقایق مسابقه به خصوص در بازی با پا، بارها بی‌احتیاط نشان داد، به طوری که به نظر می‌رسد چنین بی‌احتیاطی‌هایی در بازی مقابل تیم‌های بزرگ و بازیکنانی که منتظر یک لغزش هستند، می‎‌تواند برای تیم ملی گران تمام شود.

در خط دفاعی و جلوتر در پست هافبک دفاعی، در این بازی همچنان ناهماهنگی‌ بین مدافعان محسوس بود و بارها با لو دادن توپ، هنگ‌کنگی‌ها صاحب موقعیت شدند و بی‌تجربگی‌شان سبب شد نتوانند از چنین فرصت‌هایی استفاده کنند و گرنه این اشتباهات می‌تواند برابر تیم‌های بزرگ با تنبیه غیرقابل جبرانی همراه شود.

هافبک‌های میانی و هجومی نیز کمتر توانستند مهاجمان را در موقعیت‌های خطرناک گلزنی قرار دهند و از روزهای خوبشان دور بودند و حتی در دقایقی از بازی این هافبک‌های هنگ‌کنگ بودند که میانه زمین را در دست گرفتند و تیم ملی به خصوص در دقایق پایانی، زیر فشار حریف قرار داشت؛ هم بازیکنان و هم مربیان و البته هواداران روی سکوها، لحظه‌شماری می‌‎کردند که داور تاجیکستانی هر چه سریعتر سوت پایان بازی را بزند، آن هم نه مقابل یک تیم اسم‌ و رسم‌دار، بلکه برابر یکی از تیم‌های درجه ۳ آسیا!

در خط حمله هم با وجود موقعیت‌های محدودی که در این بازی به دست آمد اما عدم دقت در زدن ضربه آخر و بدشانسی مانند ضربه سری که مغانلو به تیر دروازه زد، سبب شد تا تعداد گل‌های تیم ملی از یک فراتر نرود. این در حالی بود که هنگ‌کنگی‌ها هم کم موقعیت خطرناک روی دروازه بیرانوند نداشتند، به طوری که مربی‌ای که باید بیشتر از دست مهاجمان تیمش برای گل نزدن گله کند، سرمربی تیم ملی هنگ‌کنگ است نه قلعه‌نویی.

نگاهی به عملکرد تیم ملی برابر هنگ‌کنگ؛ فرار از واقعیت ضعف‌ها را نمی‌پوشاند

 

البته هنوز تیم ملی در اول راه جام ملت‌هاست و چنین نمایشی نمی‌تواند سبب ناامیدی شود، به خصوص که تیمی مانند ژاپن به عراق می‌بازد و کره هم نتوانست از پس اردن بربیاید و برابر این تیم به تساوی رسید و چنین اتفاقاتی در فوتبال طبیعی است و حتی تیم‌های بزرگ دنیا هم با افت و خیزهایی روبرو می‌شوند. مانند آرژانتین که در جام‌جهانی سال گذشته، با شکست برابر عربستان، مسابقات را شروع کرد اما در پایان جام را لیونل مسی و یارانش به بوینس‌آیرس بردند. به همین خاطر نمایش ضعیف تیم ملی آن هم در مسابقه‌ای که با برد هم به پایان رسیده، نمی‌تواند توجیهی برای قطع امید از قلعه‌نویی و شاگردانش باشد.

موضوع مهم، دیدن نقاط ضعف‌ها و تقویت تیم برای بازی‌های آینده است، رقابت‌هایی که تیم ملی حریفانی به مراتب خیلی سخت‌تر از هنگ‌کنگ پیش رو دارد. صحبت‌‎های قلعه‌نویی و بیان اینکه «تیم ملی بازی خیلی خوبی انجام داد» اما نشان می‌دهد که او نمی‌خواهد قبول کند که تیم ملی برابر هنگ‌کنگ با وجود پیروزی، یکی از ضعیف‌ترین نمایش‌های اخیر را ثبت کرده است.

مقاومت برابر ضعف‌هایی که مشهود بود شاید ادامه کار تیم ملی را سخت‌تر کند، این در حالی است که می‌شود با قبول واقعیت، نگرانی‌ها را برطرف کرد. بدیهی است برخی نقدهایی که به گفته قلعه‌نویی از روی حب و بغض می‌شود، نباید سبب شود تا او چشم بر روی نقدهای منصفانه هم ببندد و نمایش دارای اشکال‌های زیاد تیم ملی را «خیلی خوب» عنوان کند و تنها مشکل تیم ملی را در بازی دیشب، بی‌دقتی مهاجمان در زدن ضربات آخر عنوان کند.

لینک گزارش در خبرگزاری ایرنا