Saeed Ahmadian Official Website
روزنامه نگار ورزشی
14:05 - 1402/10/28

برش‌های تاریخی از مصاف با هنگ‌کنگ، دومین حریف ایران در جام ملت‌‎های آسیا

از «امجدیه» تهران تا «خلیفه» دوحه

جدال جمعه‌شب ایران و هنگ‌کنگ، اولین رویارویی دو تیم پس از ۵۵ سال در مرحله نهایی جام ملت‌های آسیاست.

از «امجدیه» تهران تا «خلیفه» دوحه

سعید احمدیان/ خبرگزاری ایرنا- پس از عبور از فلسطین که چندان تیم ملی فوتبال را در اولین دیدار در جام ملت‌ها چندان به دردسر نینداخت، شاگردان امیر قلعه‎‌نویی ساعت ۲۱ جمعه‌‍شب در ورزشگاه خلیفه در ادامه رقابت‌هایشان در گروهC به مصاف هنگ‌کنگ می‌روند تا با کسب دومین برد متوالی، صعودشان را به مرحله بعد قطعی کنند. حریف دوم تیم ملی در جام ملت‌های ۲۰۲۳ یکی از حریفان ثابت تیم ملی در سال‌های اخیر بوده‌ است. اگر اولین حریف ایران یعنی فلسطین در رنکینگ فیفا در رده نود و نهم بود، هنگ‌‎کنگ در آخرین رده‌بندی فیفا، در رده ۱۵۳ دنیا قرار دارد تا با توجه به جایگاهش، روی کاغذ حریف به مراتب آسان‌تری در انتظار قلعه‌نویی و شاگردانش است.

ملاقات دوباره پس از ۵۵ سال در asian cup

هنگ‌کنگی‌ها پس از ۵۵ سال دوباره راهی جام ملت‌ها شده‌اند و این چهارمین حضور هنگ‌کنگ در جام ملت‌ها است. آخرین حضورشان در این مسابقات به سال ۱۹۶۸ بر می‌گردد، رقابت‌هایی که به میزبانی تهران با حضور تنها ۵ تیم و به صورت دوره‌ای برگزار شد. در آن رقابت‌های تیم هنگ‌کنگ با ۳ باخت و یک مساوی در میان ۵ تیم به مقام پنجم رسید!

 

  دیدار ایران- هنگ‌کنگ- جام ملت‎‌های 1968/ ویدئو-  Download

آخرین رویارویی ایران و هنگ‌کنگ هم در مرحله نهایی جام ملت‌ها به همان دوره برمی‌گردد. ۲۰ اردیبهشت سال ۴۷، تیم کشورمان در در اولین دیدار در این مسابقات، در ورزشگاه شهید شیرودی (امجدیه) به مصاف هنگ‌کنگ رفت و با گل‌های مرحوم همایون بهزادی و علی جباری توانست ۲ بر صفر هنگ‌کنگ را شکست دهد. در جام ملت‌های ۱۹۶۸ تیم کشورمان توانست قهرمان شود و اولین قهرمانی را در آسیا به دست آورد.

حالا ایران و هنگ‌کنگ، قرار است پس از ۵۵ سال دوباره در مرحله نهایی جام ملت‌ها، این بار در دوحه و هجدهمین دوره مسابقات روبروی هم قرار بگیرند.

حریف ایران اولین میزبان جام ملت‌هاست

در حالی هجدهمین دوره جام ملت‌های آسیا از هفته گذشته به میزبانی قطر آغاز شده است که هنگ‌کنگی‌ها، حریف فرداشب ایران، اولین میزبان این مسابقات بوده‌اند.

دو سال پس از تاسیس کنفدراسیون فوتبال آسیا، مسابقات جام ملت‌ها پایه‌گذاری شد و میزبانی اولین دوره در سال ۱۹۵۶ به هنگ‌کنگ رسید. در مرحله نهایی اولین دوره جام ملت‌ها با توجه به تنش‌های سیاسی در غرب آسیا، تیمی از این منطقه در مسابقات شرکت نکرد و مرحله نهایی تنها با حضور ۴ تیم برگزار شد. در این مسابقات که به صورت دوره‌ای برگزار شد، کره‌جنوبی توانست به مقام قهرمانی برسد. کره در حالی قهرمان شد که بازیکنان این تیم همه نظامی بودند و با یونیفورم نظامی هم راهی هنگ‌کنگ شده بودند.

برش‌های تاریخی از مصاف با هنگ‌کنگ، دومین حریف ایران؛ از «امجدیه» تهران تا «خلیفه» دوحه

هنگ‌کنگ میزبان هم در این مسابقات در خانه رده سوم را به خودش اختصاص بدهد.

جام ملت‌های ۱۹۵۶ با یک تصمیم غیرمعمول برگزار شد، این مسابقات به جای ۹۰ دقیقه در ۸۰ دقیقه برگزار شد و در صورت تساوی،۳۰ دقیقه وقت اضافه لحاظ می‌شد.

۷ شکست در ۷ بازی

مصاف جمعه‌شب ایران و هنگ‌کنگ جدال شماره ۸ دو تیم در طول ۵۵ سال گذشته است. در ۷ بازی گذشته، هنگ‌کنگ همواره حریفی بازنده مقابل تیم ملی بوده است و تیم کشورمان در ۷ بازی قبلی، ۷ برد برابر این تیم به دست آورده است. تیم کشورمان در این دیدارها ۱۸ گل به ثمر رسانده و تنها یک گل دریافت کرده است.

برش‌های تاریخی از مصاف با هنگ‌کنگ، دومین حریف ایران؛ از «امجدیه» تهران تا «خلیفه» دوحه

آخرین رویارویی تیم کشورمان با هنگ‌کنگ به دو ماه پیش بر می‌گردد. تیم ملی روز ۲۵ آبان امسال در اولین دیدار در مسابقات انتخابی جام‌جهانی ۲۰۲۶ در ورزشگاه آزادی به مصاف هنگ‌کنگ رفت و این تیم را با ۴ گل شکست داد. سردار آزمون در دقایق ۱۲ و ۱۵، مهدی طارمی در دقیقه ۸۷ و رامین رضاییان در دقیقه ۲+۹۰، چهار گل ایران را به ثمر رساندند.

حالا دو تیم این بار جمعه‌شب در ورزشگاه خلیفه دوباره این بار در مرحله نهایی جام ملت‌ها همدیگر را ملاقات می‌کنند.

لینک گزارش در خبرگزاری ایرنا