Saeed Ahmadian Official Website
روزنامه نگار ورزشی
12:05 - 1402/10/24

آشنایی با فلسطین، اولین حریف ایران در جام ملت‌ها

جان‌سخت‌هایی با پرچم مقاومت

تیم ملی ایران در حالی در اولین دیدار خود در جام ملت‌های آسیا به مصاف فلسطین می‌رود که با توجه به جنایات رژیم صهیونسیتی در غزه، جو احساسی و حمایتی پررنگی بین هواداران و تیم‌های مختلف در قطر پشت سر این تیم وجود دارد؛ تیمی که سخت گل می‌خورد و خط دفاعی صخره‌مانندی دارد.

جان‌سخت‌هایی با پرچم مقاومت

سعید احمدیان/ خبرگزاری ایرنا- ورزشگاه اجوکیشن سیتی دوحه از ساعت ۲۱ فرداشب میزبان دیدار ایران و فلسطین در مرحله گروهی بازی‌های گروه C جام ملت‌های ۲۰۲۳ است. این اولین رونمایی از تیم تحت هدایت امیر قلعه‌نویی در دوحه است، آن هم مقابل تیمی که شاید روی کاغذ حریف آسانی برای تیم ملی محسوب شود اما دست‌کم گرفتن آنها می‌تواند کار دست تیم کشورمان بدهد.

فلسطین و حمایتی فراتر از فوتبال

نخستین حریف ایران، یکی از تیم‌های ویژه حاضر در دوحه است و حمله وحشیانه رژیم صهیونیستی به نوار غزه در سه ماه اخیر سبب شده است تا هواداران فوتبال، حضور فلسطین در جام ملت‌ها را فراتر از فوتبال ببینند. اگر دیگر تیم‌های حاضر در جام ملت‌ها، تنها هوادارانی از ملیت خودشان دارند اما در دوحه، فلسطین هواداران زیادی از کشورهای اسلامی و غیر اسلامی دارد که با دست گرفتن پرچم‌های این کشور، ضمن ابراز همدردی و همبستگی با فلسطینی‌ها، جنایات رژیم اشغالگر قدس را نیز شدیدا محکوم می‌کنند.

آشنایی با فلسطین، اولین حریف ایران؛ صخره‌هایی با پرچم مقاومت

این حمایت‌ها از بازی افتتاحیه آغاز شد و حسن الهیدوس، کاپیتان تیم ملی قطر برای همدردی با مردم فلسطین قرائت سوگندنامه این مسابقات را به کاپیتان تیم ملی فلسطین واگذار کرد تا او آن را بخواند.

در جام‌جهانی سال گذشته هم که به میزبانی قطر برگزار شد، حمایت از فلسطین در ورزشگاه‌ها بسیار پررنگ بود. به عنوان نمونه مراکشی‌ها به عنوان پرشورترین هواداران حاضر در دوحه، یکی از حامیان سرسخت فلسطین بودند و در جریان بازی‌ تیم‌های مختلف و همچنین گردهمایی‌های هواداری، پرچم فلسطین و حمایت از این کشور پررنگ بود؛ کشوری که در جام‌جهانی غایب بود اما هواداران زیادی داشت.

حمایت‌ها از فلسطین در جام ملت‌ها با توجه به جنایات رژیم صهیونیستی در غزه بیشتر هم شده است؛ رویدادی که خلاف جام‌‎جهانی، با حضور تیم ملی فوتبال فلسطین برگزار می‌شود تا این حمایت‌ها پرشورتر نسبت به سال گذشته ادامه داشته باشد.

بازیکنانی که در جام ملت‌ها برای شادی مردم غزه می‌جنگند

بازیکنان فلسطین هم با توجه به جنگ غزه، در شرایط سختی آماده حضور در جام ملت‌ها شده‌اند. تامر صیام، مهاجم فلسطینی، که برای باشگاه تایلندی پراچاپ بازی می‌کند، در مصاحبه‌ای در این رابطه گفت: خیلی سخت است. ما تمرین و بازی می‌کنیم در حالی که ذهنمان با خانواده و دوستانمان در فلسطین است. ولی ما تلاش می‌کنیم این پیام را به جهان برسانیم که مردم فلسطین در سرزمین خود حضور دارند و خواستار آزادی خود هستند.

آشنایی با فلسطین، اولین حریف ایران؛ صخره‌هایی با پرچم مقاومت

وی در مورد هدف فلسطین در جام ملت‌ها هم اضافه کرد: هدف ما صعود به مرحله بعد است. گروه سختی است، اما می‌خواهیم مردم فلسطین را حتی اندکی خوشحال کنیم.

صیام درباره اینکه برای جوانان فلسطینی هم چه پیامی به دارد، افزود: پیام من این است که باید قوی باشیم. باید فوتبال بازی کنیم و به همه در همه چیز کمک کنیم. (ما نیاز داریم) وجهه فلسطین را حفظ کنیم. و با اخلاق نیکو با دنیا رفتار کنیم. ما باید تمام فشارهایی را که در معرض آن هستیم تحمل کنیم تا آزادی خود را به دست آوریم.

رامی حماده، دروازه‌بان فلسطین هم گفت: می‌خواهم به مردم‌مان بگویم که قلب‌هایمان در زمین با آنها خواهد بود. ما تلاش خواهیم کرد حتی یک شادی ساده را به مردم خود در غزه بدهیم.

تیم ۹۹ دنیا با ستاره‌ای که در لیگ بلژیک بازی می‌کند

فلسطین در چنین شرایطی برای رویارویی با ایران آماده می‌شود. تیم شماره ۹۹ رنکینگ فیفا که براساس ارزشگذاری سایت ترانسفرمارکت، بازیکنان آن در مجموع تنها ۶ میلیون و ۶۸۰ هزار یورو ارزش دارند؛ یعنی نصف ارزشی که این سایت برای مهدی طارمی، ستاره تیم ملی ایران تعیین کرده است.

ادی دباغ، فوروارد نوک باشگاه شالروای بلژیک، ستاره تیم فلسطین است که با یک میلیون و ۵۰۰ هزار یورو گران‌قیمت‌ترین بازیکن این تیم نیز به حساب می‌آید و یکی از امیدهای مکران دابوب برای گلزنی در جام ملت‌ها است.

سخت‌جان‌ها با هدایت یک تونسی می‌آیند

فارغ از رنکینگ و ارزش بازیکنان تیم ملی فلسطین، آنها با یک مربی ۵۱ ساله تونسی به نام مکران دابوب به مصاف ایران می‎‌آیند که از سال ۲۰۲۰ روی نیمکت فلسطین می‌نشیند و این تیم را هدایت می‌کند.

آشنایی با فلسطین، اولین حریف ایران؛ صخره‌هایی با پرچم مقاومت

فلسطین در حالی از امشب و بازی با ایران، کارش را در جام ملت‌ها آغاز می‌کند که نتایج این تیم نشان می‌دهد که آنها سخت گل می‌خورند. شکست با تنها یک گل مقابل ازبکستان و استرالیا در بازی‌های اخیر برای تیمی در شرایط فلسطین نتایجی آبرومندانه‌ و حاکی از آن است که تیم ملی برابر یک تیم جان‌سخت و خط دفاعی صخره‌مانندش قرار می‌گیرد.

شمشمین رویایی پس از ۵ سال

مصاف فردای ایران و فلسطین، ششمین رویارویی دو تیم است. در ۵ بازی گذشته تیم کشورمان ۳ برد و ۲ مساوی کسب کرده و شکستی برابر این حریف نداشته است.

ایران و فلسطین در بازی فرداشب پس از ۵ سال دوباره مقابل هم قرار می‌گیرند. آخرین دیدار دو تیم به سال ۹۷ برمی‌گردد. تیم کشورمان سوم دی‌ماه سال ۹۷ پیش از حضور تیم کشورمان در جام ملت‌های ۲۰۱۹ امارات در اردویی که در قطر برپا کرده بود، در یک بازی تدارکاتی به مصاف فلسطین رفت. در این دیدار که با نتیجه یک بر یک به پایان رسید. مهدی طارمی، تک گل کشورمان را به ثمر رساند.

لینک گزارش در خبرگزاری ایرنا