Saeed Ahmadian Official Website
روزنامه نگار ورزشی
11:14 - 1402/10/19

به بهانه درگذشت فرانتس بکن‌باوئر

قیصر در تهران

اسطوره فوتبال آلمان و جهان در حالی دوشنبه‌شب درگذشت که سه بار به تهران سفر کرده بود و با فوتبال ایران آشنایی داشت.

قیصر در تهران

سعید احمدیان/ خبرگزاری ایرنا- فرانتس بکن‌باوئر، قیصر فوتبال آلمان و یکی از اسطوره‌های فوتبال جهان دوشنبه شب در سن ۷۸ سالگی درگذشت، چهره‌ مشهوری که بخشی از تاریخ ژرمن‌ها است و جام‌جهانی ۱۹۷۴ را برای کشورش به ارمغان آورد. بکن‌باوئر در حالی درگذشت که او در دوران بازی و همچنین مدیریتش در فوتبال آلمان سه بار به ایران سفر کرده بود تا یکی از چهره‌های مشهور فوتبالی باشد که به کشورمان آمده است.به بهانه درگذشت وی، حضور او در ایران را مرور کرده‌ایم.

خاطره تلخ در اولین سفر

اولین سفر بکن‌باوئر به ایران به تیرماه ۱۹۵۲ برمی‌گردد، به روزهایی که هنوز کفش‌هایش را نیاویخته بود و در قلب دفاع آلمان و بایرن مونیخ جولان می‌داد. بازی با تیم منتخب باشگاه‌های تهران بهانه‌ای شد که بایرن با تمامی ستاره‌هایش به تهران بیاید.

به بهانه درگذشت فرانتس بکن‌باوئر؛ قیصر در تهران + عکس و فیلم

در آن بازی که ۹ تیرماه ۵۲ در ورزشگاه آزادی برگزار شد، تیم منتخب باشگاه‌های تهران توانست ۶ بر ۳ بایرن را شکست دهد، آن هم در روزی که محمد صادقی ستاره ایران بود و ۳ گل تیم منتخب تهران را به ثمر رساند. دیگر گل های این تیم را مرحوم صفرایرانپاک، مرحوم غلامحسین مظلومی و مرحوم همایون بهزادی به ثمر رساندند.

به بهانه درگذشت فرانتس بکن‌باوئر؛ قیصر در تهران + عکس و فیلم

بکن‌باوئر این شکست را گردن بازی‌های سنگین و فشرده در آن سال انداخت و سال‌ها بعد در پاسخ به یک رسانه ایرانی درباره آن بازی گفت: « بازیکنان تیم بزرگ ما در آن زمان تازه مسابقات لیگ وسپس جام ملت‌های اروپا را به پایان رسانده و در دوران استراحت برای سال بعد بودند. با این حال تیم ما برابر تیم شما شوکه شد چرا که فکر نمی‌کردیم این طور خوب بازی کنید!»

بازگشت به ایران پس از ۳۱ سال

دومین سفر اسطوره فقید فوتبال آلمان به مهرماه سال ۸۳ بر می‌گردد. دیدار دوستانه تیم ملی کشورمان و تیم ملی آلمان بهانه‌ای شد تا قیصر فوتبال آلمان، بار دیگر راهی تهران شود. برخلاف سال ۵۲، او این باره در قامت کارشناس شبکه ZDF به تهران آمد.

به بهانه درگذشت فرانتس بکن‌باوئر؛ قیصر در تهران + عکس و فیلم

۱۸ مهر ۸۳ تیم ملی کشورمان در یک بازی تاریخی و در ورزشگاهی که لب تا لب پر از تماشاگر بود مقابل آلمان که آن روزها خودش را برای حضور در جام‌جهانی ۲۰۰۶ آماده می‌کرد، به میدان رفت و با نتیجه ۲ بر صفر مغلوب شد.

بکن‌بائر پس از آن مسابقه در گفت‌وگو با خبرنگاران گفته بود:« دون شک اولیور کان که از طریق تلویزیون شاهد بازی بود، ینس لمان را تشویق کرده است زیرا لمان با درخشش خود مانع به ثمر رسیدن گل تساوی ایرانی‌ها شد.»

کارت دعوت قیصر برای ایران

سومین و آخرین سفر بکن‌باوئر به ایران، یک سال بعد اتفاق افتاد، مهرماه سال ۸۴، این بار قیصر فقید فوتبال آلمان نه در قامت بازیکن یا کارشناس تلویزیونی، بلکه این بار به عنوان رئیس کمیته برگزاری جام‌جهانی ۲۰۰۶ آلمان راهی تهران شده بود.سفر بکن‌‎باوئر ایران در راستای سفرهای او به کشورهای صعودکننده به جام‌جهانی و دعوت رسمی از آنها برای شرکت در جام‌جهانی بود.

او در این سفر ۷ ساعته در مراسمی که در هتل آزادی و با حضور محمد دادکان، رئیس وقت فدراسیون فوتبال، علی دایی، برانکو ایوانکوویچ سرمربی وقت تیم ملی فوتبال در هتل آزادی تهران برگزار شد، رسما از فوتبال ایران برای شرکت در این مسابقات دعوت کرد.

ویدئو- گزارش تلویزیون از حضور بکن‌باوئر در تهران Download

بکن‌باوئر در بازگشت از تهران در مقاله‌ای در روزنامه بیلد، درباره سفرش اینطور نوشته بود:«برای من بسیار قابل تعجب بود که تصویرم را در تمامی روزنامه های تهران و حتی در هتل آزادی مشاهده کنم. همه افراد می خواستند در تهران به من دست بدهند و با من ارتباط برقرار کنند.در جریان این دیدارها،ما یک سری تصویر هنری و جا کلیدی با ارزش به فدراسیون فوتبال ایران هدیه دادیم و من نیز یک قالیچه با تصویر خودم و محمد دادکان رئیس این فدراسیون دریافت کردم. من همچنین از دیدار مجدد با علی دایی کاپیتان تیم ملی فوتبال ایران خرسند شدم.»

لینک گزارش در خبرگزاری ایرنا