Saeed Ahmadian Official Website
روزنامه نگار ورزشی
15:22 - 1402/10/14

نگاهی دیگر به مصاف ایران-بورکینافاسو

حمله جوابِ حمله!

رویکرد هجومی سرمربیان تیم‌های ملی فوتبال ایران و بورکینافاسو، جدال تدارکاتی روز جمعه این تیم‌ها را به یک نبرد جذاب تبدیل خواهد کرد.

حمله جوابِ حمله!

سعید احمدیان/ خبرگزاری ایرنا- جام ملت‌های آسیا از هفته آینده به میزبانی قطر آغاز می‌شود و آخرین اردوی تدارکاتی تیم ملی فوتبال هم از دیروز در تهران آغاز شد تا قلعه‌نویی و شاگردانش با مرور آخرین برنامه‌های تاکتیکی‌ راهی دوحه شوند. بر اساس برنامه، تیم ملی قرار است روز جمعه در یک بازی تدارکاتی در کیش به مصاف بورکینافاسو برود؛ تیمی که برای جام ملت‌های آفریقا آماده می‌شود.

محک سخت قبل از جام ملت‌ها

تیم شماره ۵۷ رنکینگ فوتبال دنیا و رده ۱۰ آفریقا باید از ماه آینده در جام ملت‌های آفریقا که به میزبانی ساحل عاج آغاز می‌شود، به میدان برود و در مرحله گروهی باید با موریتانی، الجزایر و آنگولا بازی کند. آنها با یک تیم نسبتا قوی به کیش می‌آیند و به نظر می‌رسد تیم کشورمان باید در انتظار یک محک سخت در بازی روز جمعه در ورزشگاه المپیک کیش باشد.

ارزش بازیکنان این تیم غرب آفریقایی را سایت معتبر ترانسفرمارکت ۹۹ میلیون یورو تخمین زده است، یعنی رقمی نزدیک به دوبرابر ارزش تیم ملی ایران آن هم با بازیکنانی که بیشتر آنها در لیگ‌های خارجی از لیگ‌های معتبری مانند انگلیس و آلمان، ایتالیا و فرانسه گرفته تا صربستان و روسیه، بازی می‌کنند.

صخره لورکوزنی روبه‌روی خط آتش ایران

درباره بورکینافاسو وقتی صحبت می‌شود، ابتدا همه نگاه‌ها به خط دفاعی این تیم است؛ جایی که ادموند تاپسوبا قرار دارد. مدافع تنومند و یک متر و ۹۲ سانتی متری بورکینافاسو که در بایرلورکوزن آلمان بازی می‌کند و تا فصل پیش با سردار آزمون همبازی بود.

نگاهی دیگر به مصاف ایران-بورکینافاسو؛ حمله جوابِ حمله!

سرسختی و مهارت‌های دفاعی چشمگیر او سبب شده است تا حضورش در خط دفاعی بورکینافاسو که به اسب‌های نر معروف هستند، به این تیم آرامش و و نوید دفاعی قوی برابر هر حمله تهاجمی بدهد.

تاپسوبا سال ۲۰۲۰ از ویتیوریا گیمارش پرتغال با قراردادی به ارزش ۴ میلیون و ۵۰۰ هزار یورو به بوندسلیگا رفت و پیراهن لورکوزن را پوشید. او حالا طبق برآورد ترانسفرمارکت، ۴۰ میلیون یورو ارزش دارد.

جدال با مربی‌ای که شبیه قلعه‌نویی است

بورکینافاسو با اندیشه‌های یک سرمربی فرانسوی به نام هوبرت ولود روبه‌روی ایران قرار می‌گیرد. سرمربی ۶۴ ساله‌ای که سال ۲۰۲۲، پس از هدایت سودان به واگادوگو آمد تا روی نیمکت بورکینافاسو بنشیند.

ولود فرانسوی، بیشتر در تیم‌های آفریقایی مربیگری کرده است و البته سابقه حضور در کویت را هم دارد تا با فوتبال آسیا هم زیاد ناشناخته نباشد. ولود، بورکینافاسو را با تاکتیک ۳-۳-۴ و ۱-۳-۲-۴ و تهاجمی به میدان می‌فرستد.

نگاهی دیگر به مصاف ایران-بورکینافاسو؛ حمله جوابِ حمله!

ولود با سبک بازی تهاجمی، پرس تهاجمی و تمرکز بر حفظ مالکیت با سیستم‌های روان و استفاده از ضربات ایستگاهی موثر شناخته می‌شود.

سرمربی فرانسوی بورکینافاسو با درک نقش محوری ضربات ایستگاهی در فوتبال مدرن، تیمش را تشویق می‌کند که بدون محاسبه بیش از حد، بازی کند و از مدافعان کناری برای ارائه فوتبال هجومی بهره می‌برد. عملکرد ولود با بورکینافاسو هم قابل قبول بوده است و این تیم در ۱۳ بازی با این مربی، ۷ برد، ۴ مساوی و ۲ باخت کسب کرده است.

تقابل این مربی با توجه به اینکه امیر قلعه‌نویی هم تیم ملی را با یک تاکتیک هجومی راهی میدان می‌کند، می‌تواند جذاب باشد و جمعه شاهد تقابل دو تیم هجومی خواهیم بود.

قلعه‌نویی در حالی اسفند پارسال به عنوان سرمربی تیم ملی انتخاب شد که تیم کشورمان خلاف دوره کارلوس کی‌روش از فوتبال دفاعی به فوتبال هجومی تغییر تاکتیک داد.

نتایج اخیر تیم ملی با قلعه‌نویی و بازی رو به جلو و عطش تمام‌نشدنی تیم برای گل زدن، سبب شده است که تیم کشورمان نیز مانند بورکینافاسو با یک فوتبال هجومی روبه‌روی حریفان قرار بگیرد.

لینگ گزارش در خبرگزاری ایرنا