Saeed Ahmadian Official Website
روزنامه نگار ورزشی
13:21 - 1402/08/09

نقدی بر ادبیات سخیف و تهدیدآمیز این‌روزهای گل‌محمدی

آقا معلم! اینجا خانواده نشسته است!

ایرنا-ادبیات دو از نزاکت و ادب و همچنین تهدیدآمیز سرمربی پرسپولیس نسبت به منتقدان و اتهام‌زنندگان در این روزها در شرایطی است که از او به عنوان یک معلم و سرمربی یک تیم بزرگ که الگوی خیلی از هواداران فوتبال است، انتظار می‌رود سالن نشست خبری را با جای دیگری اشتباه نگیرد!

آقا معلم! اینجا خانواده نشسته است!

سعید احمدیان/ خبرگزاری ایرنا- فوتبال ایران سال‌هاست با اخلاق بیگانه است، شاید از آن روزی که پول‌های بدون ضابطه به فوتبال پمپاژ شد و طبقه جدید فوتبالیست‌ها حسابش را از بقیه جدا کرد، می‌شد رسیدن به چنین روزهایی را هم پیش‌بینی کرد.

روزهایی که دیگر خبری از «عباس اکرامی»‌ها، «پرویز دهداری»ها، «حسین فکری»ها  و خیلی‌های دیگر نباشد، مربیانی که قبل از مربی و مدیر بودن، معلم اخلاق بودند. امروز اما فوتبال ایران تهی از گذشته اخلاقمدارش گویا شده است و نسل جدید مربیان، بیگانه با پیشینیان، تنها در سالگردها، نام این بزرگان لقلقه زبانشان می‌شود.در عمل اما فوتبال هر روز دورتر از دیروز می‌شود.

سالن نشست خبری ورزشگاه انزلی، شاید آخرین پرده از مرگ اخلاق در فوتبال بود، وقتی شنبه‌شب، یحیی گل‌محمدی با ادبیاتی تند و دور از ادب و جایگاهی که نشسته است، به یکی از اعضای هیئت مدیره استقلال که با کنایه اتهاماتی را متوجه پرسپولیس کرده بود، پاسخ داد.

صحبت‌های تهدیدآمیز و دور از نزاکت  و سخیف سرمربی پرسپولیس را که سالن نشست خبری را جای دیگری انگار اشتباه گرفته است، بخوانید تا فاصله‌ای دوری که از نظر اخلاقی نیمکت‌ باشگاه‌ها با گذشته گرفته، آشکارتر شود.

گل‌محمدی در پاسخ به مصاحبه عضو هئیت مدیره استقلال که اتهاماتی را متوجه پرسپولیس کرده بود، گفته است:«شاید بزرگتر از دهنش صحبت کرده است، نمی‌خوام در شرایط سخت بازی است ولی باید بداند چه می‌گوید. به عنوان یک سخنگو یا نمی‌دانم چه کاره است در استقلال، باید بفمهد و بداند راجب تیم بزرگ پرسپولیس و آدم‌هایی که اینجا کار می‌کنند باید محترمانه صحبت کند و دفعه بعد باید یک طور دیگر جوابش را بدهم

در اینکه علیرضا خانی باید بابت اتهاماتی که بدون اسم بردن از پرسپولیس درباره سود بردن این تیم از داوری یا قهر سرمربی به خاطر ندادن آپشن‌ها، بیان کرده است،پاسخگو باشد، تردیدی نیست.  بدیهی است که چنین اتهام‌زنی‌هایی فضای فوتبال را بیشتر از قبل به سمت تنش و حاشیه می‌برد و هیچ‌گاه قابل تائید نیست.

با این حال پاسخ سرمربی پرسپولیس به این مصاحبه با ادبیاتی تهدیدآمیز و دور از ادب، برازنده جایگاه سرمربیگری تیم بزرگی مانند پرسپولیس نیست، تیمی که اوایل دهه ۴۰ شمسی بر مکتب شاهین بنا شد، بر مکتب تیمی که مرحوم دکتر اکرامی ۸ دهه پیش آن را بنا نهاد.

مرور تنها بخشی از مرامنامه باشگاه شاهین به خوبی گویای اهمیت اخلاق و ادب در این باشگاه است. آن مکتب بر سه اصل استوار بود که انضباط و اخلاق، اصل اول دانش، اصل دوم و ورزش، سومین اصل بود.

در بخشی از مرامنامه باشگاه شاهین آمده است:« در مکتب شاهین جایی برای تربیت نیروی انسانی از منظر قدرت بدنی و کسب مهارت‌های ورزشی کلاسیک و حرفه‌ای‌ بدون توجه به حفظ ارزش‌های اخلاقی وجود ندارد. در این راه استفاده از فرهنگ پهلوانی و جوانمردی شامل تقوا، ایمان، ادب، آزادگی، تعهد، صداقت، شهامت، عفت، ایثار، شجاعت، طهارت، صبر و حیا در تعالیم مکتب شاهین نقشی درخور بازی می‌کند.»

صحبت‌های گل‌محمدی در نشست خبری پس از بازی با ملوان اما در دورترین فاصله از مکتب و اصول، باشگاه بزرگی مانند پرسپولیس قرار دارد.  سرمربی پرسپولیس در حالی عضو هیئت مدیره پرسپولیس را به دعوت به رعایت احترام کرده است که خودش با بی احترامی و با به کار بردن عباراتی مانند« بزرگتر از دهنش...»، «باید بفهمد»،پاسخ وی را داده است.

او حتی در پایان، خانی را با گفتن جمله« دفعه باید طور دیگری جوابش را بدهم» تهدید هم می‌کند! البته این اولین بار نیست که سرمربی پرسپولیس با چنین زبان تهدیدآمیزی با منتقدان صحبت می‌کند. او اول شهریور گذشته در نشست خبری پیش از مسابقه با ذوب‌آهن در واکنش نقد تند یکی از روزنامه‌‍‌ها به قرارداد فوتبالیست‌ها، نویسنده مطلب را تهدید به برخورد کرده بود و گفته بود:« اگر کسی جلوی من بود و این حرف را می‌زد واقعا برخورد بدی با او می‌کردم.»

 قطعا هرگونه نقد تند و خارج از ادب و همچنین عنوان کردن اتهاماتی بدون سند، رد و مردود است و پذیرفتنی نیست. اما نباید در جایگاه پاسخ به اینچنین صحبت‌هایی از دایره ادب خارج شد و تهدید کرد.

دستاوردهای فنی گل‌محمدی بر کسی پوشیده نیست، مربی‌ای که در جایگاه فنی افتخارات بزرگی روی نیمکت پرسپولیس به دست آورده است و با سه قهرمانی و رساندن این تیم به فینال آسیا در تاریخ این باشگاه ماندگار شده است.

با این حال با توجه به جایگاه حقوقی گل‌محمدی به عنوان سرمربی پرسپولیس و تیمی که هواداران میلیونی دارد، او باید از نظر اخلاقی نیز الگوی بازیکنان و هواداران این تیم باشد و بزرگی نیمکت این تیم را از نظر اخلاقی هم حفظ کند. البته اگر چه گل‌محمدی نسبت به خیلی از مربیان دیگر، حواشی کمتری داشته است اما بیان کردن صحبت‌های غیرمحترمانه و تهدیدآمیز به هیچ عنوان در شان و جایگاه مربی‌ای مانند گل‌محمدی و سرمربی یک تیم فوتبال مانند پرسپولیس نیست .

مشکلات مالی پرسپولیس هم نمی‌تواند توجیه کننده استفاده گل‌محمدی از چنین ادبیات سخیف و بی‌ادبانه‌ای در پاسخ به مخالفان باشد.

به همین خاطر ضروری است سرمربی پرسپولیس با خویشتن‌داری بیشتر و مرور کردن صحبت‌ها قبل از به زبان آوردن، همان طور که از نظر فنی جایگاه بزرگی را پیدا کرده است، از نظر اخلاقی هم رفتار و گفتارش را اصلاح کند. به خصوص که سرمربی پرسپولیس پیش از کار حرفه‌ای مربیگری، معلم بوده است و از او با چنین پیشینه‌ای انتظار نمی‌رود که در مواجهه با منتقدان و اتهام‌زنندگان از کوره در برود و سالن نشست خبری را با جای دیگری اشتباه بگیرد!

لینک یادداشت در خبرگزاری ایرنا