Saeed Ahmadian Official Website
روزنامه نگار ورزشی
09:39 - 1402/05/17

گفت‌وگو با مجید جلالی به بهانه آغاز فصل جدید لیگ برتر

به این لیگ خیلی امیدوارم/ فوتبال ایران نیازی به آوردن ستاره‌ای مانند رونالدو ندارد

مربی و کارشناس فوتبال کشورمان در آستانه آغاز فصل جدید لیگ برتر فوتبال معتقد است که لیگ بیست‌‎وسوم پدیده‌های جوان زیادی را رو خواهد کرد و او به این دوره نگاه پرامیدی دارد.

به این لیگ خیلی امیدوارم/ فوتبال ایران نیازی به آوردن ستاره‌ای مانند رونالدو ندارد

سعید احمدیان/ خبرگزاری ایرنا- فصل جدید لیگ برتر از فردا آغاز می‌شود تا تنور فوتبال دوباره داغ شود و هیجان به استادیوم‌ها برگردد. آن هم پس از پشت‌سرگذاشتن یک فصل نقل‌وانتقالات پرحاشیه و خبرساز که با توجه به قانون سقف بودجه جنجالی‌تر هم شده بود. با این حال، همه آن هیاهوها با شروع فصل جدید به کناری می‌رود و نگاه‌ها متوجه اتفاقات زمین بازی می‌شود. به بهانه آغاز بیست‌وسومین دوره لیگ برتر در گفت‌وگو با مجید جلالی، کارشناس و مربی فوتبال کشورمان، بیم‌وامیدهای فصل جدید را بررسی کرده‌ایم.

آقای جلالی! بیست‌وسومین دوره لیگ برتر از روز چهارشنبه شروع می‌شود و همه در انتظار یک فصل هیجان‎انگیز هستیم، فصل جدید را چطور پیش‌بینی می‌‎کنید و به نظر شما چه چشم‌اندازی پیش رو فوتبال ما هست؟

خیلی امیدوار به لیگ آینده هستم. قانون جدید که تعداد بازیکنان بزرگسال را از ۲۲ به ۱۹ بازیکن تغییر داده، قانون موثری برای تغییر مثبت در لیگ است.تعداد بازیکنان جوان را در لیگ بیشتر می‌کند. با توجه به کاهش ۳ بازیکن بزرگسال از لیست ۱۶ تیم، حدود ۵۰ بازیکن بزرگسال با توجه به این تغییرات از لیگ کنار گذاشته می‌شوند و باشگاه‌ها مجبورند که جای این بازیکنان را با جوان‌ترها و تیم‌های پایه پر کنند. این تغییر فضایی را برای بازیکنان جوان در لیگ باز می‌کند و با اطمینان می‌گویم در فصل جدید خیلی زود پدیده‌های جوانی را خواهید دید.

با توجه به صحبت‌تان در انتظار لیگی باشیم که بازیکنان جوان پدیده‌های لیگ خواهند بود.

قطعا، شاید در دور رفت درخشش این بازیکنان جوان کمتر باشد اما در دور برگشت این پدیده‌ها بیشتر خواهند درخشید. خواهید دید جوانانی که الان ناشناخته و کم نام‌ونشان هستند، در پایان فصل تبدیل به بازیکنان شناخته‌شده خواهند شد که ده‌ها میلیارد تومان قیمت دارند. همچنین کاهش بازیکنان بزرگسال در لیست تیم‌های لیگ برتری و افزایش بازیکنان جوان، لیگ را جوان‌تر می‌کند و چرخه تولید بازیکن فعال می‌‎شود.

جلالی: به این لیگ خیلی امیدوارم/ فوتبال ایران نیازی به آوردن ستاره‌ای مانند رونالدو ندارد

جوان شدن لیگ قطعا به تیم ملی هم کمک خواهد کرد و می‌تواند میانگین سنی تیم کشورمان را در جام‌جهانی که یکی از تیم‌های پیر مسابقات بود را کاهش دهد.

قطعا؛ مقررات بسیار خوبی است وکمک‌حال تیم ملی‌ هم می‌شود. کاش این تغییر پارسال انجام می‌شد تا امسال اثرات آن را می‌‎دیدیم و می‌توانستیم در جام ملت‌ها یک نسل تازه رو کنیم.

به جز افزایش بازیکنان جوان، فصل جدید دیگر چه شاخصه قابل توجهی دارد؟

علاوه بر این، حضور بانوان در استادیوم‌ها یکی دیگر از شاخصه‌های مثبت فصل آینده است. حضور بانوان فضای جدیدی را به وجود می‌آورد و می‌تواند به سالم‌سازی فضای ورزشگاه‌ها کمک کند. اینها مواردی است که به نظر من باعث می‌شود نگاه امیدوارکننده‌ای به فصل آینده داشته باشیم.

البته در حالی منتظر شروع فصل جدید هستیم که حواشی فصل نقل‌وانتقالات امسال پررنگ‌تر بود؛ آن هم با قراردادهایی که ترمز نجومی شدن آن قرار نیست کشیده شود.

درباره مبلغ قراردادها بحث‌های زیادی امسال بود اما خب این بحث‌ها هر سال که فصل نقل‌وانتقالات آغاز می‌شود هست. معتقدم که این فضا و ارقامی که به عنوان مبالغ قرارداد بازیکنان مطرح می‌شود از فضای فوتبال در کشورهای همسایه و منطقه تاثیر می‌گیرد. حتی در کشورهای حوزه قفقاز و عراق هم مبلغ قراردادها خوب است و اگر مبالغ در ایران کم باشد بازیکنان حتی شاید به لیگ این کشورها هم بروند.بنابراین با توجه به بالا رفتن قیمت ارز، افزایش رقم قراردادها امری اجتناب‌ناپذیر و تاثیرگرفته از فوتبال منطقه است.

و البته از نقش پررنگ دلال‌ها هم نمی‌توان گذشت!

قطعا، دلال‌ها تاثیرگذار هستند اما آنها تا یک جایی می‌توانند رقم را بالا ببرند. اگر بخواهند مبالغی دور از واقعیت پیشنهاد بدهند به جایی نمی‌رسند. دلال‌ها هم قیمت‌های بازیکنان منطقه و حتی درجه ۳ آسیا را می‌گیرند و بر اساس آن رقم مشخص می‌کنند. الان در مالزی، تایلند و ویتنام هم بازیکن ماهانه کمتر از ۲۰هزار دلار نمی‌گیرد.

جلالی: به این لیگ خیلی امیدوارم/ فوتبال ایران نیازی به آوردن ستاره‌ای مانند رونالدو ندارد

به تاثیر کشورهای منطقه روی بالا رفتن قیمت بازیکنان ایرانی اشاره کردید. می‌خواهیم نظرتان را درباره پول‌پاشی عربستان و جذب ستاره‌های بزرگ فوتبال دنیا مانند کریستیانو رونالدو و کریم بنزما بدانیم. برخی عقیده دارند که ما هم در صورت داشتن توان مالی باید راه عربستان را برویم!

این نگاه را قبول ندارم. مشکلات فوتبال عربستان با فوتبال ایران متفاوت است، در عربستان این مشکل وجود دارد که خانواده‌ها فرزندانشان را سمت فوتبال نمی‌آورند. سطح زندگی‌شان آنقدر بالاست که نگاه درآمدی به فوتبال ندارند و از فرستادن فرزندانشان به مدارس فوتبال استقبال نمی‌کنند.به همین خاطر عربستانی‌ها نیازمند الگوهایی هستند که اقبال عمومی خانواده‌ها را به سمت فوتبال بالا ببرند. باید این چهره‌ها و بازیکنان نامدار را بیاورند تا گرایش به فوتبال در عربستان بالا برود، بچه‌ها سمت فوتبال بیایند و این مسئله در امتداد نیازهای فوتبال عربستان است.

در ایران اما چنین نیازی نداریم و بچه‌ها همین‌طور مشتاقانه به سمت فوتبال می‌آیند و خانواده‌ها هم آنها را به مدارس فوتبال می‌فرستند. حتی خانواده‌ها، زندگی‌شان از یک شهر به شهر دیگری منتقل می‌کنند تا فرزندشان در فوتبال فضای بیشتری برای پیشرفت داشته باشد.

یعنی راه پیشرفت فوتبال ایران آوردن بازیکنی مانند رونالدو نیست؛ نکته‌ای که مهدی تاج، رئیس فدراسیون فوتبال هم به آن اشاره کرده بود.

همین طور است. حرکت عربستان برای توسعه فوتبال کشورشان است اما ما در ایران از نظر توسعه مشکلی نداریم و از نظر پیشرفت با مشکل روبرو هستیم.در دورافتاده‌ترین جاهای ایران هم بچه‌ها با کمترین امکانات فوتبال بازی می‌کنند و مشکل ما بحث پیشرفت است و باید پارامترهای پیشرفت را مدنظر قرار بدهیم و به اندازه کافی فوتبال در ایران توسعه در فوتبال داریم. به همین خاطر دوای درد فوتبال ایران برخلاف عربستان آوردن بازیکنانی مانند رونالدو نیست.

البته از دلایل غیر ورزشی پول‌پاشی عربستانی‌ها برای اینکه وجهه‌ بین‎‌المللی‌شان را موجه کنند هم نباید گذشت، دلایلی که پررنگ‌تر است.

قطعا همین‌طور هم هست. آنها اهداف اجتماعی و سیاسی هم دارند و می‌خواهند میزبانی جام‌‍جهانی بگیرند. آنها از فوتبال به عنوان یک ابزار خیلی مهم در قدرت نرم استفاده می‌کنند.

لینک گفت‌وگو در خبرگزاری ایرنا