Saeed Ahmadian Official Website
روزنامه نگار ورزشی
09:35 - 1402/05/17

چالش فشردگی فصل جدید فوتبال

باشگاه‌ها کمربندشان را محکم‌تر ببندند

فصل جدید لیگ برتر فوتبال با توجه به برگزاری جام ملت‌های آسیا، انتخابی المپیک پاریس و شروع دوباره لیگ قهرمانان، فشرده‌تر از فصل‌های قبل برگزار خواهد شد.

باشگاه‌ها کمربندشان را محکم‌تر ببندند

سعید احمدیان/ خبرگزاری ایرنا- سوت شروع فصل جدید لیگ برتر فوتبال از عصر فردا زده می‌شود تا به صورت رسمی بیست‌وسومین دوره لیگ برتر آغاز شود.

یکی از چالش‌های فصل پیش‌ رو با توجه به تقویم رقابت‌های مختلف ملی و باشگاهی، فشردگی مسابقات این دوره است؛ چالشی که می‌تواند هم برای سازمان‌دهندگان لیگ و هم باشگاه‌ها، یکی از دغدغه‌‎های جدی باشد.

سال گذشته هم با توجه به برگزاری جام‌جهانی و تعطیلی یک ماهه لیگ، باشگاه‌ها با برنامه‌ریزی فشرده‌ای روبه‌رو بودند؛ مسئله‌ای که گلایه‌هایی را هم به همراه داشت. با این حال با توجه به فرصت محدود سازمان لیگ، راه دیگری هم نبود تا تیم‌ها یک فصل سنگین را تجربه نکنند.

چالش فشردگی فصل جدید فوتبال؛ باشگاه‌ها کمربندهایشان را محکم‌تر ببندند

البته در فصل گذشته با توجه به تعطیلی لیگ قهرمانان به عنوان یکی از موانعی که می‌‎توانست بازی‌ها را فشرده‌تر کند، وجود نداشت و بازی‌های جام‌جهانی تنها دغدغه برنامه‌ریزان لیگ بود.

اگر سال گذشته جام‌جهانی تنها چالش پیش روی برنامه‌ریزی لیگ بود، در فصل جدید برگزاری مسابقات ملی مختلف و همچنین باشگاهی سبب شده تا هم سازمان لیگ و هم تیم‌ها، کار سخت‌تری داشته باشند.

در حالی لیگ برتر از فردا آغاز می‌شود که امسال تیم ملی بزرگسالان باید اواخر دی‌ماه در جام ملت‌های آسیا در قطر شرکت کند. این مسابقات با توجه به فرمت جدید برگزاری و بیشتر شدن فاصله بین بازی‌ها در صورت صعود به مراحل حذفی، بیش از یک ماه لیگ را تعطیل خواهد کرد و به نظر می‌رسد از اواسط دی تا پایان دهه دوم بهمن‌ماه، لیگ برتر به خواب زمستانی برود.

چالش فشردگی فصل جدید فوتبال؛ باشگاه‌ها کمربندهایشان را محکم‌تر ببندند

در سوی دیگر علاوه بر تیم بزرگسالان، تیم امید هم باید آماده حضور در بازی‌های آسیایی هانگژو و همچنین انتخابی المپیک پاریس شود. البته رقابت‌های لیگ برای بازی‌های امید با توقف روبه‌رو نمی‌شود و به همین خاطر یکی از چالش‌های بزرگ رضا عنایتی، سرمربی امیدها، همکاری باشگاه‌ها خواهد بود.

به خصوص که در دوره‌های گذشته همواره بین تیم امید و باشگاه‌ها برای دراختیار گذاشتن بازیکنان‌شان شاهد چالش‌های زیادی بوده‌ایم و خیلی از تیم‌ها با توجه عدم برگزاری بازی امیدها در روزهای فیفا، از دادن بازیکن به تیم امید حتی در بازی‌های رسمی هم خودداری کردند.

به همین خاطر پیش‌بینی می‌شود یکی از چالش‌های فصل جاری لیگ برتر، دعوا و کشمکش تیم امید و باشگاه‌ها باشد که فدراسیون فوتبال باید برای آن تدبیری عاجل اندیشیده و باشگاه‌ها را ملزم به همکاری کند.

علاوه بر رده ملی، با آغاز لیگ قهرمانان آسیا پس از یک تعویق یک ساله و برنامه بازی‌های چهار نماینده ایران در این مسابقات، این مساله نیز یکی دیگر از چالش‌های فصل جدید خواهد بود و مسئولان کمیته مسابقات را با شرایط سختی برای برنامه‌ریزی بازی‌های این تیم‌ها در لیگ روبه‌رو خواهد کرد.

خلاف دو دوره گذشته لیگ قهرمانان که این مسابقات به دلیل همه‌گیری کرونا به صورت متمرکز برگزار شد، در فصل جدید بازی‌ها به صورت رفت و برگشت برگزار خواهد شد و این مسئله کار برنامه‌ریزی لیگ را دشوارتر می‌کند. به خصوص که خلاف شکل برگزاری متمرکز که در یک بازه زمانی مشخص برگزار می‌شود، دیدارها هر دو یا سه هفته یک‌بار مانند قبل از همه‌گیری کرونا برگزار خواهد شد.

حال باتوجه به بازی‌های ملی در رده بزرگسالان و امید و همچنین شروع دوباره لیگ قهرمانان به نظر می‌رسد باشگاه‌ها باید برای برگزاری یک لیگ فشرده خودشان را آماده کنند و به اصطلاح کمربندهایشان را محکم‌‎تر از همیشه ببندند.

لینک یادداشت در خبرگزاری ایرنا