Saeed Ahmadian Official Website
روزنامه نگار ورزشی
09:05 - 1402/05/22

گذری بر رویکرد جدید کمیته انضباطی در لیگ برتر

راه اعتراض منطقی در فوتبال بسته نشود

برخورد سریع فدراسیون فوتبال با تخلفات در بازی‌های لیگ برتر اگر چه قابل ستایش و حمایت است اما این حکم‌های فوری نباید سبب شود راه بر اعتراض‌های درست و به‌جا در فوتبال بسته شود.

راه اعتراض منطقی در فوتبال بسته نشود

سعید احمدیان/ خبرگزاری ایرنا- فصل جدید لیگ برتر فوتبال با تفاوت آشکار و البته واضح نسبت به فصل‌های قبل آغاز شد. اگر تا چند سال پیش حکم‌های کمیته انضباطی برای هفته‌ها و ماه‌ها در کشوی معروف دبیرکل خاک می‌خورد اما در لیگ بیست‌وسوم فوتبال انگار خبری از تاخیر و ریش‌سفیدی در اعلام و اجرای حکم‌های انضباطی نیست.

برخورد سریع کمیته انضباطی در هفته اول و صادر کردن چند حکم موقت و احضار مربیان و بازیکنان تنها دقایقی پس از سوت پایان بازی، نشان داد کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال در فصل جدید می‌خواهد در سریعترین زمان ممکن با خاطیان بازی‌های لیگ برخورد کند. به همین خاطر از همان هفته اول و در حالی که عرق بازیکن و مربی خشک نشده بود، احکام موقت و احضاریه‌های کمیته انضباطی برای متخلفان صادر شد تا ابوالفضل حسن‌زاده و همکارانش در کمیته انضباطی از همین هفته اول گربه را دم حجله بکشند و از تیم‌ها برای فصل جدید زهر چشم بگیرند.

البته مهدی تاج قبل از شروع لیگ به باشگاه‌‍‌ها هشدار آخر را در این رابطه داده بود و گفته بود: «این را می‌گویم که نگویند نگفتند، سرمربی رئیس نیمکت است و هیچکس جز سرمربی حق ندارد اعتراض کند. فقط سرمربی حق دارد در محوطه فنی اعتراض کند. سرپرست، کمک و مربی گلرها نباید به وسط زمین بیایند. این‌ها سریع محروم می‌شوند و همان شب هم محروم می‌شوند. ستادی که جدید تشکیل شده همه بازی‌ها را می‌بینند. ما در واقع کل سیستم‌مان آنلاین شده است. ناظر بازی در همان ورزشگاه در سیستم می‌رود و گزارش نظارتش را می‌دهد و همان دقیقه برای کمیته انضباطی قابل رویت است و همان‌جا می‌تواند با مجموعه‌اش تصمیم بگیرد.»

گذری بر رویکرد جدید کمیته انضباطی در لیگ برتر؛ راه اعتراض منطقی بسته نشود

صدور پنج حکم و احضار به کمیته انضباطی به دلیل تخلف برای علیرضا بیرانوند( دروازه‎بان پرسپولیس)، سیدمجتبی موسوی( سرمربی آلومینیوم اراک)، سیدمهدی رحمتی(سرمربی نساجی)، منصور باقری(هافبک پیکان) و مهران موسوی(مدافع آلومینیوم) در پایان هفته اول نشان داد که کمیته انضباطی از همین هفته اول محکم پای اجرای حرف رئیس فدراسیون فوتبال ایستاده و دیگر خبری از عافیت‌طلبی و خاک خوردن حکم‌ها در کشوی جادویی دبیرکل نیست.

برخورد سریع و قاطعانه با تخلفات انضباطی در لیگ برتر سال‌هاست یکی از مطالبه‌های اهالی فوتبال است و بدیهی است که فوتبالی‌ها از برخورد با تخلفات انضباطی مربیان و بازیکنان در سریعترین زمان ممکن حمایت می‌کنند و چنین رویکردی اگر در یک مسیر درست قرار بگیرد و اجرایی شود می‌تواند فضای فوتبال را کم‌تنش‌تر کند.

به خصوص که کم‌کاری کمیته‌های انضباطی و اخلاق فدراسیون فوتبال در فصل‌های گذشته و بعضا برخوردهای گزینشی و همچنین دادن حکم‎‌هایی که سنگینی و یا سبکی آن سنخیتی با تخلف نداشت، سبب شده بود که فضای فوتبال هر چه می‌گذشت به سمت تنش و اتهام‌زنی بیشتر از قبل برود. آن هم در شرایطی که دیده می‌شد برخی از نیمکت‌ها با توجه به اهمال‌هایی که از سوی ناظران صورت می‌گرفت،با جوسازی از خارج از زمین سعی می‌کردند با تحت تاثیر قرارداد حریف و داور، شرایط را برای نتیجه گرفتن مهیا کنند.

علاوه بر این کم شاهد نبودیم که سالن کنفرانس‌های مطبوعاتی و میکس‌زون‌های استادیوم‌ها تبدیل به محلی برای زدن اتهام‌های بی‌پایه و بی‌اساس برای فرار از پاسخگویی پس از شکست تبدیل می‌شد. چنین اتهام‌هایی با وایرال شدن در صفحات مجازی سبب بهم ریختن جو روانی فوتبال و تنش بین هواداران آن هم بر اساس صحبت‌های غیرمستند برخی مربیان و بازیکنان می‌شد.

گذری بر رویکرد جدید کمیته انضباطی در لیگ برتر؛ راه اعتراض منطقی بسته نشود

با توجه به این مسئله رویکرد فدراسیون فوتبال در برخورد سریع و قاطعانه با چنین صحبت‌های بدون پایه‌ای قابل ستایش است و قطعا چنین روندی سبب خواهد شد که اهالی فوتبال قبل از به زبان آوردن حرفی، آن را نسنجیده و بدون مدرک و از سر احساسات به زبان نیاورند.

اگر چه برخورد با تخلفات و صحبت‌های بی‌پایه بازیکن و مربی که جو فوتبال را به هم می‌ریزد ضروری است اما نباید با چنین تحکمی اجازه هرگونه نقد و اعتراضی از سوی فوتبالی‌ها گرفته شود. طبیعی است که در جریان برگزاری یک مسابقه و لیگ مشکلات و کاستی‌هایی وجود دارد و به همین خاطر نباید اجازه نقد و اعتراض درست به چنین کمبودهایی گرفته و هر گونه نقد و اعتراضی با برخورد انضباطی روبه‌رو شود.

با توجه به این مسئله ضروری است که کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال برای پوشاندن ضعف‌ها به دنبال بستن دهان منتقدان با حکم انضباطی نباشد و با تمایز نقد و انتقاد منطقی با انتقاد غیرمنطقی همراه با جوسازی، حکم صادر کند. چنین رویکردی قطعا سبب خواهد شد تا به جای هوچی‌گری و برچسب‎‌زنی برای نتیجه‌گیری، مسائل فنی و کیفیت تیم‌ها حرف اول را در جدول مسابقات بزند.

لینک یادداشت در خبرگزاری ایرنا