Saeed Ahmadian Official Website
روزنامه نگار ورزشی
14:42 - 1402/04/27

گفت‌وگو با احمد راستینه عضو فراکسیون ورزش مجلس؛

سیر تا پیاز قانون حق پخش تلویزیونی فوتبال در لایحه برنامه هفتم توسعه

رئیس کمیته تخصصی ورزش کمیسیون تلفیق و عضو فراکسیون ورزش مجلس به ارائه توضیحاتی درباره گنجاندن حکم حق پخش تلویزیونی مسابقات ورزشی در لایحه برنامه هفتم توسعه پرداخت.

سیر تا پیاز قانون حق پخش تلویزیونی فوتبال در لایحه برنامه هفتم توسعه

سعید احمدیان/ خبرگزاری ایرنا- پرونده حق پخش تلویزیونی فوتبال با درخواست رئیس فدراسیون فوتبال و سازمان لیگ از مجلس و دولت دوباره به جریان افتاده است و اهالی فوتبال امیدوارند تا بتوانند پس از ۳ دهه این حق قانونی‌شان که یکی از فاکتورهای اصلی درآمدزایی در فوتبال دنیا است را به دست بیاورند.

احمد راستینه، رئیس کمیته ورزش و جوانان مجلس در گفت‌وگو با ایرنا درباره برنامه مجلس برای حق پخش تلویزیونی، گفت:حق پخش، درآمدهای تبلیغاتی است که از محل قراردادهایی که در باشگاه‌ها و سطوح مختلف بسته می‌شود به دست می‌آید و به عنوان یک منبع درآمدی پایدار برای باشگاه‌های ورزشی در دنیا شناخته شده است. در ایران هم در برنامه ششم توسعه این مسئله دیده شد و در بودجه‌های سنواتی سال ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ این حکم گنجانده شد و مقرر شد درآمدهای حاصل از پخش برنامه‌های ورزشی به نسبت ۳۰ درصد برای وزارت ورزش و جوانان و ۷۰ درصد برای صداوسیما تقسیم شود.

سیر تا پیاز قانون حق پخش تلویزیونی فوتبال در لایحه برنامه هفتم توسعه

راستینه با بیان اینکه عدم شفافیت درآمدهای تبلیغاتی مانع پرداخت این حق در سال گذشته شد، ادامه داد: وزارت ورزش با نظارت بر باشگاه‌ها و فدراسیون‌ها باید قراردادهای تبلیغاتی آنها را شفاف کند اما به دلیل عدم شفافیت و عدم انجام وظایف قانونی وزارت ورزش و جوانان نسبت به واریز این درآمدها به حساب مشخصی که در حکم قانون آمده است،عملا این حکم تا امروز اجرایی نشده است.

نماینده مردم شهرکرد در مجلس با اشاره به دلایل عملی نشدن پرداخت حق پخش، یادآور شد: به دو دلیل انجام این حکم متوقف شده است؛ اول اینکه دستگاه‌ها تمایلی به شفافیت درباره میزان درآمدهایشان از محل قراردادهای تبلیغاتی ناشی از پخش تلویزیونی ندارند، دوم اینکه آئین‌نامه اجرایی این حکم که باید توسط دولت با همکاری صداوسیما نوشته شود، هنوز تدوین نشده است.

وی در ادامه با اشاره به نقش وزارت ورزش در اجرایی شدن حق پخش تلویزیونی، اظهار کرد: مقصر عدم اجرای این حکم که سال‌های قبل هم در قانون گنجانده شده در مرحله اول مسئولان ورزش بوده‌اند. عدم نظارت وزارت ورزش بر فدراسیون‌ها با توجه قانون شرح اهداف، وظایف و اختیارات، سبب شده است فدراسیون‌ها نسبت به شفاف کردن قراردادها اقدام نکنند و عملا در یک فضای غیرشفاف درآمدی هستیم و این عدم شفافیت منابع درآمدی سبب فساد اقتصادی می‌شود.این در حالی است که وزارت ورزش بر اساس قانون مکلف بر نظارت بر این موضوع است.

وی درباره درخواست رئیس فدراسیون فوتبال از مجلس و دولت برای حق پخش تلویزیونی، یادآور شد: منابع درآمد تبلیغاتی فدراسیون‌ها و باشگاه‌ها باید شفاف اعلام شود و الان در اجرایی نشدن حکم حق پخش، مقصر فدراسیون فوتبال است. مسئولان فدراسیون فوتبال تا امروز چقدر از درآمدهای تبلیغاتی فدراسیون فوتبال را شفاف در اختیار عمومی قرار داده‌ است؟ عدم شفافیت قراردادهای مالی، وجود روابط ناسالم و شبکه‌های رانتی در انعقاد قراردادها، عدم انتشار عمومی قراردادهای مالی فدراسیون، باشگاه‌ها و اسپانسرها و درآمدهای حاصل از آن سبب شده تا حق پخش هم به نتیجه نرسد.

راستینه با اشاره به گنجاندن حق پخش تلویزیونی در لایحه برنامه هفتم توسعه، گفت: در کمیته تخصصی ورزش کمیسیون تلفیق که مسئولیتش با من است، در لایحه برنامه هفتم حکم اجرایی شدن تقسیم درآمدهای تبلیغاتی ناشی از حق پخش مسابقات ورزشی کشور گنجانده شده است.در این حکم پیشنهاد شده است وزارت ورزش به عنوان نماینده فدراسیون‌ها و باشگاه‌‎ها، همه درآمدهای کسب شده از محل تبلیغات محیطی و روی لباس تیم‌ها که تصاویر آن در قالب برنامه‌های مختلف از صداوسیما پخش می‌شود را به ردیف درآمدی مشخص در خزانه‌داری کل کشور واریز کند.

سیر تا پیاز قانون حق پخش تلویزیونی فوتبال در لایحه برنامه هفتم توسعه

عضو فراکسیون ورزش مجلس تصریح کرد: صداوسیما نیز باید همه درآمدهای کسب شده از پخش مسابقات ورزشی را به این حساب واریز کند تا با سهم‌های ۳۰درصدی وزارت ورزش و جوانان و ۷۰درصدی صداوسیما تقسیم شود. برای اجرایی شدن این حکم، در تبصره‌ای وزارت ورزش و جوانان مکلف شده است کلیه قراردادهای درآمدی فدراسیون‌ها و باشگاه‌های ورزشی ذیصلاح دارای مجوز را جهت شفاف‌سازی به صورت عمومی منتشر کند.با شفاف‌سازی قراردادها و انتشار عمومی آن، راه فرار از گزارش منابع درآمدی حاصل از تبلیغات باید بسته شود.

رئیس کمیته تخصصی ورزش کمیسیون تلفیق با بیان اینکه آیین‌نامه اجرایی این حکم هم تدوین خواهد شد، گفت: در یک حکم سازمان برنامه و بودجه با همکاری وزارت ورزش و سازمان صداوسیما، دیوان محاسبات و سازمان بازرسی کل کشور موظف شده است آیین‌نامه اجرایی این حکم را بنویسد و ظرف سه ماه پس از اجرای برنامه هفتم توسعه، به تصویب هیئت وزیران برساند.

راستینه تاکید کرد: در صورت تائید این حکم در کمیسیون تلفیق، صحن علنی و شورای نگهبان به یک حکم مشخصی برای تعیین درآمدهای حاصل از پخش رقابت‌های ورزشی در صداوسیما خواهیم رسید و امیدواریم که با اجرای این حکم، مشکل حق پخش ورزشی برطرف شود.

عضو فراکسیون ورزش مجلس درباره اینکه چه زمانی حق پخش تلویزیونی به باشگاه‌ها خواهد رسید، گفت:همان طور که اشاره کردم در حکمی که در برنامه هفتم توسعه آمده است سازمان برنامه و بودجه با همکاری نهادهای ذی‌ربط مکلف به تنظیم آیین‌نامه اجرایی برای چگونگی جذب این منابع و بازتوزیع آن بین باشگاه‌ها شده است.

وی در پایان درباره اینکه آیا حق پخش تلویزیونی در بودجه ۱۴۰۲ هم ردیف مشخصی دارد، تصریح کرد: در بودجه امسال هم حکم حق پخش دیده شده است، البته اجرایی شدن این حکم منوط به نظارت وزارت ورزش بر درآمدهای تبلیغاتی است که با توجه به عدم اجرای این وظیفه، این حکم تحقق پیدا نکرد.

لینک گفت‌وگو در خبرگزاری ایرنا