Saeed Ahmadian Official Website
روزنامه نگار ورزشی
18:33 - 1398/12/03

ادعاي دور از واقعيت همه هزينه‌ها براي المپيکي‌ها

ادعاي وزير ورزش درباره آماده بودن همه امکانات براي المپيکي‌ها در شرايطي است که گلايه‌هاي ورزشکاران در همين چند ماه اخير گوياي اين است که وضعيت ورزش کشور المپيکي نيست.

ادعاي دور از واقعيت همه هزينه‌ها براي المپيکي‌ها

سعيد احمديان/ روزنامه جوان- وزير ورزش ديروز مدعي شد تمام امکانات کشور براي المپيکي‌ها بسيج شده و وضعيت اردوهاي آمادگي و معيشتي‌شان رصد و پيگيري مي‌شود تا آنها مشکلي نداشته باشند و در فضاي آرام براي مسابقات توکيو تمرينات‌شان را انجام دهند. اين اولين‌بار نيست که مسعود سلطاني‌فر سعي دارد شرايط المپيکي‌ها را خوب جلوه دهد و اينطور وانمود کند که وزارت ورزش در کنار ساير فدراسيون‌ها همه امکانات فراهم کرده‌اند تا المپيکي‌ها بدرخشند. البته اين‌بار سلطاني‌فر پا را فراتر گذاشته و مدعي شده است که کل کشور براي حمايت از المپيکي‌ها پاي کار آمده‌اند تا کارواني که تابستان آينده به توکيو مي‌رود، در بهترين شرايط قرار داشته باشد.

ادعاي وزير ورزش درباره آماده بودن همه امکانات براي المپيکي‌ها در شرايطي است که گلايه‌هاي ورزشکاران در همين چند ماه اخير گوياي اين است که وضعيت ورزش کشور المپيکي نيست و برخلاف ادعاهاي وزير ورزش که هرچند وقت يک‌بار تکرار مي‌شود، خبري از عملي شدن وعده‌ها نيست و ملي‌پوشان رشته‌هاي مختلف در شرايطي که انتظار کسب نتيجه ايده‌آل از آنها وجود داشته باشد، تمرين نمي‌کنند و نسبت به کمبودهايي که وجود دارد، گلايه‌هاي فراواني را مطرح کرده‌اند. 

محمد بنا، سرمربي تيم ملي کشتي فرنگي يکي از همان منتقدان وضعيت نه‌چندان خوب المپيکي‌ها براي درخشش در توکيو است. او مي‌گويد هرچند اعتقاد دارد که کشتي در وضعيت ايده‌آل مي‌تواند چهار مدال طلا بگيرد، اما بنا هشدار مي‌دهد که وضعيت آماده‌سازي که کشتي در حال حاضر براي المپيک 2020 دارد، ايده‌آل نيست و مسئولي با اين وضعيت نبايد انتظار داشته باشد که کشتي در المپيک سال آينده طلا درو کند. چنين وضعيتي را به رشته‌هاي ديگر هم مي‌توان تعميم داد، به‌خصوص که وقتي وضعيت رشته کشتي به عنوان اميد اول مدال کاروان ايران در توکيو اين چنين باشد، مي‌توان حدس زد که در رشته‌هاي ديگر هم شرايط به مراتب سخت‌تر از رشته پرمدالي مانند کشتي خواهد بود.

در شرايطي که ورزش کشورمان برخلاف صحبت‌هاي وزير در راه آماده‌سازي المپيک وضعيت چندان خوبي ندارد، برعکس جلوه دادن وضعيت المپيکي‌ها و تأکيد چند باره سلطاني‌فر مبني بر تدارک وسيع براي حمايت از ورزشکاراني که چند ماه ديگر بايد در توکيو با حريفان‌شان مبارزه کنند، نه تنها دردي از ورزش دوا نمي‌کند، بلکه به ايجاد فاصله بيشتر وزير ورزش با قهرمانان می‌انجامد. به هر حال وقتي يک قهرمان حرف‌هاي وزير ورزش را با واقعيت مي‌سنجد و مشاهده مي‌کند وزير به جاي رسيدگي به مشکلات و کمبودها، مي‌خواهد همه چيز را ايده‌آل جلوه دهد، دلسرد مي‌شود و چنين پيامدي مي‌توان کاروان ايران را در راه توکيو با مشکل روبه‌رو کند. 

در حالي سلطاني‌فر از بسيج امکانات کل کشور براي المپيکي‌ها خبر مي‌دهد که در واقعيت چنين بسيجي تنها براي فوتبال رخ داده است، مسئله‌اي که نشان از توجه افراطي وزارت ورزش به اين رشته ورزشي پرطرفدار دارد، از حمايت‌هاي ويژه رئيس‌جمهور و پادرمياني حسن روحاني با نخست‌وزير ترکيه براي بخشش جريمه 800 هزار دلاري مهاجم وقت پرسپوليس گرفته تا پاداش 450 هزار يورويي براي موفقيت کسب نشده فوتبال در جام ملت‌ها و هبه 2 ميليون يورويي اسحاق جهانگيري براي پرداخت قرارداد ويلموتس، به اين موارد مي‌توان به بسيج شدن وزارت امورخارجه و سفيرانش براي مذاکره با گزينه‌هاي سرمربي تيم ملي فوتبال و حل شدن مشکل ميزباني تيم‌هاي ايراني در ليگ قهرمانان آسيا را نيز اضافه کرد. در کنار چنين توجه ويژه به فوتبالي‌ها، براي المپيکي‌ها اما خبري از اين اقدامات ملي نيست و برخلاف ادعاي وزير ورزش نمي‌توان مدعي شد که کل کشور براي المپيکي‌ها بسيج شده است.

اين در شرايطي است که در فاصله تنها ش ماه تا المپيک توکيو که تا امروز با کسب 41 سهميه براي کشورمان همراه بوده است، خيلي از ملي‌پوشان در رشته‌هاي مختلف در ماه‌هاي باقی مانده تا المپيک، رقابت‌هاي کسب سهميه را پيش‌رو دارند و المپيکي‌ها نيز تمرينات‌شان براي درخشش در توکيو را پيگيري مي‌کنند. در اين شرايط حساس و کوتاه باقي مانده تا المپيک، بديهي است اگر وزير مدعي است که کليه امکانات کشور را براي المپيکي‌ها بسيج کرده، وعده‌اش را در واقعيت نيز عملي کند تا ورزش ايران با تمام توان در المپيک 2020 شرکت کند و ورزشکاران کشورمان با تمام ظرفيتي که براي موفقيت دارند، براي کسب مدال و بالا بردن پرچم ايران بجنگند.

لينک پي دي اف يادداشت