Saeed Ahmadian Official Website
روزنامه نگار ورزشی
14:28 - 1402/04/02

گفت‌وگو با ابراهیم صادقی ملی‌پوش اسبق فوتبال و سرمربی سابق سایپا درباره عملکرد تیم ملی در تورنمنت کافا

به این تیم برسند قهرمان جام ملت‌ها می‌شود/ قلعه‌نویی برای تغییرات زمان می‌‎خواهد

ملی‌پوش اسبق کشورمان معتقد است در صورت برگزاری اردوها و بازی‌های تدارکاتی خوب، تیم ملی می‌تواند در جام ملت‌ها قهرمان شود.

به این تیم برسند قهرمان جام ملت‌ها می‌شود/ قلعه‌نویی برای تغییرات زمان می‌‎خواهد

سعید احمدیان/ خبرگزاری ایرنا- پرونده تورنمنت پرحرف‌وحدیث کافا سه‌شنبه‌شب با قهرمانی تیم ملی فوتبال ایران به پایان رسید تا امیر قلعه‌نویی و شاگردانش با جام به تهران برگردند، اگر چه تنها بازی پایانی فینال این رقابت‌ها یک مسابقه جدی برای تیم ملی بود اما سرمربی تیم ملی از حضور در این تورنمنت راضی است و این سه مسابقه را محک خوبی برای آماده‌سازی تیم در راه جام ملت‌ها عنوان می‌کند. در گفت‌وگو با ابراهیم صادقی ملی‌پوش اسبق فوتبال و سرمربی سابق سایپا عملکرد تیم ملی در تورنمنت کافا و شرایط تیم در راه پیش رو تا جام ملت‌ها بررسی شد.

با پیروزی مقابل ازبکستان، تیم ملی قهرمان کافا شد؛ تورنمنتی که با توجه به حضور تیم‌های سطح پایین و بی‌کیفیت خبرساز بود، در ابتدا تحلیل‌تان از بازی‌های تیم ملی در کافا چیست؟

تنها حُسن تورنمنت این بود که بچه‌ها دور هم جمع شدند و توانستند یک اردوی خوب داشته باشند و تنها بازی باکیفیت تیم ملی که در سطح تیم‌مان بود، مسابقه فینال بود. ازبکستان تیم خوبی بود و نیمه اول ما را تحت فشار گذاشت اما بقیه تیم‌‎ها در حد و اندازه‌ای نبودند که تیم ملی را محک بزنند.امیر قلعه‎نویی و بازیکنان هم دوست دارند که با تیم‌های قوی‌تر بازی کنیم و تیم مسابقات پرفشاری را تجربه کند اما خب شرایط هماهنگی چنین بازی‌هایی نبوده است. همین که در این تورنمنت هم شرکت کردیم و بچه‌ها دور هم جمع شدند تا شناخت بیشتری نسبت به تفکرات سرمربی پیدا کنند، خیلی خوب بود.

صادقی: به تیم ملی رسیدگی شود قهرمان آسیا می‌شود/ قلعه‌نویی برای تغییرات زمان می‌‎خواهد

از نگاه مثبت‌تان نسبت به این تورنمنت صحبت کردید اما در مقابل شما هم برخی منتقدان هستند که علاوه بر نقد کیفیت تیم‌های حاضر در کافا، می‌گویند وقتی دروازه تیم ملی مقابل حریفانی مانند افغانستان و قرقیزستان باز می‌شود و تیم در ۵ بازی با قلعه‌نویی در ۴ بازی گل خورده و نتوانسته کلین شیت کند، اوضاع نگران کننده می‌شود.

من خیلی به این مسئله اعتقاد ندارم، دیدم برخی مصاحبه کردند که از افغانستان هم گل خوردیم اما خب گل‌‎های زیادی هم به ثمر رسانده‌ایم. این خیلی نمی‌تواند مسئله مهمی باشد. موضوع مهم این است که بچه‌ها خیلی زودتر با توجه به تغییرات در کادر فنی، با تفکرات قلعه‌نویی آشنا شوند و شناخت خوبی از هم پیدا کنند و هماهنگ‌تر شوند. در این اردو هم کنار هم بودند و سه بازی انجام دادند، هر چند دو بازی اول به تیم فشاری وارد نشد اما بازی با ازبکستان یک محک جدی بود.

تنها بازی جدی تیم ملی همان طور که اشاره کردید برابر ازبکستان بود که کار تیم ملی هم سخت شد. تنها محک جدی تیم قلعه‌نویی در کافا را چطور دیدید؟

در نیمه اول اشتباهات فردی داشتیم و نتوانستم خیلی فوتبال خوبی بازی کنیم اما در اواخر نیمه اول بر بازی مسلط شدیم و در نیمه دوم بازی بهتری انجام دادیم و به گل رسیدیم. خوب کار کردیم و خیلی موقعیت به حریف ندادیم.مصدومیت علیرضا بیرانوند کمی به تیم شوک وارد کرد اما در مجموع عملکرد خوبی داشتیم. اگر تیم ملی اردوهای بیشتری داشته باشد و بازی‌‎های تدارکاتی قوی‌تری را برگزار کند، حتما می‌توانیم در بازی‌های آینده فوتبال بهتری را ارائه بدهیم و نتایج قابل قبول‌تری کسب کنیم.

صادقی: به تیم ملی رسیدگی شود قهرمان آسیا می‌شود/ قلعه‌نویی برای تغییرات زمان می‌‎خواهد

می‌خواهیم از تورنمنت کافا عبور کنیم، بیش از سه ماه است که امیر قلعه‎نویی به عنوان سرمربی کارش را در تیم آغاز کرده و حاصل آن ۴ برد و یک مساوی است، روی کاغذ فارغ از کیفیت حریفان، عملکرد قابل قبولی است، شما وضعیت تیم را در دوران پساکی‌روش چطور ارزیابی می‌کنید؟

اولویت اول کارلوس کی‌روش این بود که تیم ملی اول گل نخورد و بعد بر بازی مسلط شود و بتواند به گل برسد اما تیم‌های قلعه‌نویی با توجه به شناختی که از او داریم، هجومی‌تر بازی می‌کنند و به دنبال زدن گل‌های بیشتر هستند.با توجه به تغییر تفکر حاکم بر تیم ملی، زمان می‌خواهد که تغییرات اجرایی شود. به همین خاطر باید اردوها و بازی‎های بیشتری انجام شود که بازیکنان هماهنگ شوند.

با تمام این تفاسیر، ما نزدیک به ۷ ماه تا شروع جام ملت‌ها فاصله داریم، ۴۸ سال از آخرین قهرمانی‌مان می‌گذرد و هر دوره که می‌رسد وعده می‌دهیم که این طلسم می‌شکند اما این انتظار طولانی‌تر می‌شود. با این تیم و بازیکنان پیش‌بینی‌تان از نتیجه تیم ملی در دوحه چه هست؟

اگر اردوها و تدارک خوبی داشته باشیم، می‎توانیم یکی از ۴ تیم پایانی باشیم و امیدوارم در فینال هم بازی کنیم و قهرمان شویم. حتما اما تیم ملی تا نیمه‌نهایی بالا می‌آید. تیم ملی واقعا بازیکنان خیلی خوبی دارد که در تیم‌ها و لیگ‌های سطح بالا بازی می‌کنند و قلعه‌نویی هم عنوان کرده بود که با داشتن چنین بازیکنانی مربی ثروتمندی است.امیدوارم همان امکاناتی که در اختیار یک مربی خارجی قرار می‌دهند، در اختیار قلعه‌نویی هم قرار بگیرد تا بتواند موفق باشد.

لینک گفت‌وگو در خبرگزاری ایرنا