Saeed Ahmadian Official Website
روزنامه نگار ورزشی
15:01 - 1402/03/30

مخالفان سقف‌ بودجه و حامیان ریخت‌وپاش بخوانند؛

یوفا هم چیزی از فوتبال نمی‌فهمد؟

مخالفان قانون سقف بودجه که به‌دنبال تداوم ریخت‌وپاش از بیت‌المال در فوتبال هستند، در حالی مدعی‌اند در فوتبال دنیا چنین قانونی وجود ندارد، که اتحادیه فوتبال اروپا(یوفا) نیز به‌دنبال اجرای این قانون است.

یوفا هم چیزی از فوتبال نمی‌فهمد؟

سعید احمدیان/ خبرگزاری ایرنا- یکی از لکه‌های سیاه فوتبال ایران در سال‌های اخیر، ولنگاری مالی و ریخت‌وپاش‌های بدون ضابطه از بیت‌المال است که انتقادها و اعتراض‌های زیادی را به همراه داشته است. با این حال، عدم نظارت و حساب‌کشی از مدیران باشگاه‌ها بابت هزینه‌های هنگفتی که از بودجه عمومی کشور خرج می‌کنند، سبب شده هر فصل که می‌گذرد حیف و میل بیت‌المال در فوتبال بیشتر شود.

محمدرضا کیاپاشا مأمور ویژه سازمان بازرسی در فوتبال ۲۳ خرداد در یک برنامه تلویزیونی زوایای حیرت‌انگیزی از ریخت‌وپاش‌هایی که در فوتبال می‌شود را افشا کرد و گفت: «در زمان کرونا همه کشورها قرارداد را کاهش دادند اما قراردادهای ایران در سه سال گذشته ۶برابر شد. اگر آپشن قراردادها هم حساب کنیم، ممکن است این رقم به ۱۲ برابر برسد و این بی‌نظمی مالی ممکن است در آینده فوتبال باشگاهی ما را با مشکل مالی مواجه کند.»

چنین ولنگاری‌هایی سبب شد فدراسیون فوتبال برای جلوگیری از افزایش بدهی‌ها و حیف و میل بودجه عمومی کشور، قانون سقف بودجه را برای فصل آینده لیگ برتر تصویب و اجرایی کند. مهدی تاج، رئیس فدراسیون هم درباره این قانون اینطور توضیح داد: «ارزیابی مفصلی داریم که قیمت بازیکنان داخلی فوق‌العاده بالا رفته و عدد و رقم‌هایی می‌گویند که برای ما شنیدنش خوب نیست. هیئت رئیسه افزایش رقم قرارداد بازیکنان در سازمان لیگ را تصویب کرد. این موضوع یک راهش شکستن قیمت‌هاست و راه دیگرش این است که برای هر باشگاهی سقف بودجه بسته می‌شود. راه دیگر رصد شدن دستمزدهای بازیکنان در باشگاه‌هاست. همچنین باشگاه‌ها نباید در مسابقات ورشکستگی خود را نشان دهند.»

در همین راستا، سقف بودجه ۲۵۰ میلیاردی برای تیم‌های لیگ برتری و ۳۲۵ میلیاردی برای باشگاه‌هایی که در لیگ قهرمانان حضور دارند، ابلاغ شد.

مخالفان سقف‌ بودجه و حامیان ریخت‌وپاش بخوانند؛ یوفا هم چیزی از فوتبال نمی‌فهمد؟

با این حال همان طور که پیش‌بینی می‌شد کسانی که منافع و رقم قراردادهای نجومی‌شان به خطر می‌افتاد، شروع به زدن ساز مخالف کردند و حتی تا جایی پیش رفتند که هواداران فوتبال را مقابل تصمیم‌گیرندگان قرار دهند.

پرسپولیسی‌ها از همان ابتدا یکی از مخالفان جدی قانون سقف بودجه بودند و سعی کردند با تندترین ادبیات نسبت به قانونی که می‌خواهد جلوی ریخت‌وپاش‌ها را بگیرد، موضع بگیرند. در یکی از این واکنش‌ها یحیی گل‌محمدی سرمربی پرسپولیس گفت: «با قوانینی که برای باشگاه‌ها وضع کردند، دست و بال آن‌ها را می‌بندیم. ما نیاز به امکانات داریم. سقف بودجه برای باشگاه گذاشته‌اند و همین الان می‌دانم تیمی می‌خواهد ۶۰۰ یا ۷۰۰ میلیارد تومان هزینه کند. این مواردی که دوستان تصمیم گرفته‌اند، انجام‌شدنی نیست. اگر در این جمع افراد فوتبالی مثل سرمربی و سرپرست بودند، باز می‌شد حرفی زد. نمی‌دانم در جمع آن‌هایی که تصمیم گرفتند، مربی بود؟ مدیرعامل باشگاه بود؟ سرپرست یا مدیر تیم چه؟»

مخالفان سقف‌ بودجه و حامیان ریخت‌وپاش بخوانند؛ یوفا هم چیزی از فوتبال نمی‌فهمد؟

افشین پیروانی مدیر تیم پرسپولیس هم اینطور واکنش نشان داد: «الان نقل و انتقالات شروع شده و باید این قانون را درست کنند چون در وضع این قانون هم فرد فوتبالی حضور نداشته و از دو ورزشکار تحصیلکرده که بلد بودند حرف بزنند نظر نخواستند. با این قانون ما می‌خواهیم مقابل نمایندگان عربستان بازی کنیم؟»

البته استقلالی‌ها که سال گذشته با ۴۲۰ میلیارد، یکی از تیم‌های پرهزینه لیگ بودند، هم از پرسپولیسی‌ها عقب نماندند و حجت کریمی سرپرست مدیرعاملی این باشگاه به صراحت اعلام کرد که قراردادهای بازیکنان این تیم با سقف درنظر گرفته شده نمی‌خواند و افزود: «یک سری قراردادهایی که ما داریم، سال گذشته بسته شده است. قراردادهای ما در سال گذشته بسته شده است و با سقف بودجه امسال نمی‌خواند و روی این مبنا اعلام کرده بودم.»

مخالفان سقف‌ بودجه و حامیان ریخت‌وپاش بخوانند؛ یوفا هم چیزی از فوتبال نمی‌فهمد؟

هجمه و مخالفت‌ بخشی از اهالی فوتبال با قانون سقف بودجه که به دنبال شفافیت و جلوگیری از حیف و میل بیت‌المال و بودجه عمومی کشور در فوتبال است، در شرایطی مطرح شده که دیروز رئیس یوفا هم از تلاش این نهاد برای اجرایی کردن قانون سقف بودجه و دستمزها خبر داد.

الکساندر چفرین با اشاره به اینکه یوفا درصدد است تا قوانینی بر سر سقف کلی بودجه‌ای برای دستمزدها و نقل و انتقالات تعیین کند، گفت: «عملا با هر شخص و باشگاهی صحبت می‌کنم با این عقیده موافق است. هنوز تصمیمی نگرفته‌ایم و فعلا آن را به بحث گذاشته‌ایم.»

صحبت‌های رئیس یوفا به خوبی روی ادعاهای مخالفان رعایت بازی جوانمردانه مالی(فیرپلی مالی) خط می‌کشد و نشان می‌دهد که توجه به تراز شدن هزینه و درآمد و جلوگیری از هزینه‌های بدون ضابطه در سطح اول فوتبال دنیا مسئله‌ای کاملا پذیرفت‌شده است.

به همین خاطر بهتر است مخالفان داخلی قانون سقف بودجه در صورتی که خودشان را حرفه‌ای می‌دانند و برای هزینه درست ریال به ریال بودجه‌ای که از بیت‌المال و جیب هواداران به حساب فوتبال می‌رود، دغدغه دارند، مقابل قانونی که حتی یوفا هم به دنبال اجرای آن است، جبهه نگرفته و نسبت به حیف و میل بیت‌المال و ریخت‌وپاش در فوتبال حساسیت بیشتری داشته باشند.

لینک یادداشت در خبرگزاری ایرنا