Saeed Ahmadian Official Website
روزنامه نگار ورزشی
01:48 - 1401/11/22

بیک‌زاده: کی‌روش پشتوانه‌سازی نکرد/ تیم ملی باید با مربی ایرانی به جام‌جهانی می‌رفت

ملی‌پوش سابق تیم ملی فوتبال معتقد است که سرمربی پرتغالی در زمان حضورش در تیم ملی پشتوانه‌سازی را فراموش کرد تا امروز بازیکن جایگزین برای نسل فعلی نداشته باشیم.

بیک‌زاده: کی‌روش پشتوانه‌سازی نکرد/ تیم ملی باید با مربی ایرانی به جام‌جهانی می‌رفت

سعید احمدیان/ خبرگزاری ایرنا- هاشم بیک‌زاده ملی‌پوش سابق فوتبال کشورمان در گفت‌وگو با ایرنا درباره قطعی شدن انتخاب مربی ایرانی برای هدایت تیم ملی، اظهار داشت: فرصت زیادی برای آماده‌سازی جهت حضور در جام ملت‌ها نداریم و امیدوارم هر چه زودتر تکلیف سرمربی تیم ملی مشخص شود. البته در جام‌جهانی هم می‌توانستیم از مربی ایرانی استفاده کنیم، به خصوص که با توجه به شرایط تیم ما و همگروه‌هایمان، شانس کمی برای صعود داشتیم.

وی افزود: به همین خاطر بازی‌های تیم ملی می‌توانست با حضور یک مربی ایرانی مسابقات تدارکاتی خوبی برای شرکت در جام ملت‌های سال آینده باشد و با تجربه بالایی که تیم در جام‌جهانی با مربی داخلی می‌توانست به دست بیاورد، می‌توانستیم آماده‌سازی بهتری برای جام‌ ملت‌ها داشته باشیم.

بیک‌زاده با اشاره به اینکه رئیس فدراسیون فوتبال گفته است که به دلیل کمبود بودجه، سراغ مربی ایرانی می‌خواهد برود، تاکید کرد: این توجیه در حالی است که سوریه که یک کشور جنگ‌زده است، هکتور کوپر را به عنوان سرمربی انتخاب کرد. البته ما در سال‌های اخیر تجربه حضور مربی خارجی را داشته‌ایم اما انتظاراتمان را برآورده نکرده‌اند.

بیک‌زاده: کی‌روش پشتوانه‌سازی نکرد/ تیم ملی باید با مربی ایرانی به جام‌جهانی می‌رفت

ملی‌پوش سابق ایران اظهار داشت: آیا با مربی خارجی قهرمان آسیا شدیم یا از گروهمان در جام‌جهانی صعود کردیم؟ اگر مربی ایرانی چنین نتایجی می‌گرفت انتقادها به مراتب شدیدتر بود. زمان قلعه‌نویی تیم ملی در ضربات پنالتی حذف شد، دیدید که چه انتقادهایی شد و او را محاکمه کردند. برخوردی که با قلعه‌نویی شد سبب شد تا دیگر مربی ایرانی گزینه تیم ملی نشود.

وی با اشاره به اینکه با توجه به شرایط امروز یک مربی ایرانی می‌تواند به تیم ملی کمک کند، افزود: از مربی داخلی هم مانند مربی خارجی باید حمایت شود و حمایت ها باید همه جانبه باشد تا این مربی به هدف‌هایی که برنامه‌ریزی کرده است، برسد.البته فدراسیون فوتبال قوانین نانوشته زیادی دارد و اتفاقات زیادی می‌افتد اما الان هر چند فرصت خوب جام‌جهانی را با حضور یک مربی داخلی از دست داده‌ایم اما باید از تصمیم فدراسیون برای انتخاب مربی ایرانی استقبال کرد و با مربیان داخلی معتقدم حتی می‌توانیم قهرمان آسیا شویم.

وی در پاسخ به این سوال که آیا با توجه به عملکرد دیگر تیم‌های آسیایی به نظر می‌رسد تیم ملی کار سختی پیش رو داشته باشد، خاطرنشان کرد: البته باید واقع‌بینانه نگاه کنیم، کره و ژاپن هم حتی می توانستند به مراحل بالاتر صعود کنند، علاوه بر این استرالیا و عربستان هم مدعی هستند که برای باید برای قهرمانی جام ملت‌ها با این تیم‌ها رقابت کنیم. این تیم‌ها از همه لحاظ مانند زیرساختی، نظم و سازماندهی واقعا از ما بالاتر هستند و ما عقب‌تر هستیم.

بیک‌زاده افزود:اگر تیم ملی نتیجه‌ای هم گرفته است، به خاطر استعداد و توانایی بازیکنان ایرانی دارند و از لحاظ استعداد و تکنیک از ژاپن و کشورهای دیگر بالاتر هستیم اما آنها سازماندهی کرده‌اند و ضعفی اگر در مباحث تکنیکی داشته‌اند با برنامه‌ریزی توانسته‌اند پوشش دهند و موفق باشند.

بیک‌زاده: کی‌روش پشتوانه‌سازی نکرد/ تیم ملی باید با مربی ایرانی به جام‌جهانی می‌رفت

ملی‌پوش سابق تیم ملی فوتبال درباره گزینه‌های داخلی که برای سرمربیگری تیم ملی در نظر گرفته شده است، تصریح کرد:از بین گزینه‌ها، قلعه نویی تجربه حضور در تیم ملی را دارد و همیشه در سطح اول فعالیت کرده است و خیلی سخت است که یک مربی اینچنین ثبات داشته باشد و می تواند گزینه خوبی برای تیم ملی باشد.

بیک‌زاده با اشاره به میانگین سنی بالای تیم ملی در جام‌جهانی و نیاز به یک پوست‌اندازی با حضور یک سرمربی جدید، گفت:بعد از خداحافظی نسل فعلی با توجه به اینکه پشتوانه‌سازی صورت نگرفته، بازیکنانی نداریم که جایگزین شوند و خیلی شرایط برای تیم ملی سخت می‌شود. قطعا با توجه به روندی که در فوتبال ایران در پیش گرفته شده باز هم برنامه‌ای برای پشتوانه سازی نخواهیم داشت.

وی در پایان گفت:زمانی که در تیم ب با مظلومی قهرمان شدیم، قلعه‌نویی که آن زمان سرمربی تیم ملی بود، چند بازیکن جوان را از جمله خود من، سید جلال و خیلی‌های دیگر را به تیم ملی بزرگسالان دعوت کرد.در زمان کی‌روش هم این تغییر نسل و پشتوانه‌سازی می‌توانست با توجه به زمان۷، ۸ ساله‌ای که این مربی داشت صورت بگیرد اما رخ نداد و الان با کنار رفتن بازیکنان فعلی، بازیکنانی برای جایگزینی نداریم.

لینک گفتگو در خبرگزاری ایرنا