Saeed Ahmadian Official Website
روزنامه نگار ورزشی
00:22 - 1401/10/25

دوگانگی فدراسیون فوتبال در مواجهه با منتقدان داوری

فرش قرمز یا مجازات؟

رئیس فدراسیون فوتبال در حالی نقد به داوری‌ را جایز می‌داند که کمیته انضباطی فدراسیون منتقدان را به برخورد تهدید کرده است!

فرش قرمز یا مجازات؟

سعید احمدیان/ خبرگزاری ایرنا- لیگ برتر فوتبال در حالی از آخر هفته وارد نیم‌فصل دوم می‌شود که قضاوت‌های داوران در ۱۵ هفته اول لیگ، یکی از مسائلی بود که در برخی مسابقات جنجال‌ساز شد و حاشیه‌های زیادی را به همراه داشت. البته طبیعی است که بزرگترین داوران دنیا هم عاری از اشتباه نیستند و در دیدارهایی که قضاوت کرده‌اند، اشتباه داشته‌اند؛ اشتباهاتی که البته از چند سال گذشته با ورود فناوری کمک داور ویدئویی(VAR)، در مسیر اصلاح قرار گرفته و به حداقل رسیده است.

اگر چه در برخی موارد هم دیده شده که کمک داوران ویدئویی هم اشتباه کرده‌اند و اینطور نیست که سوت‌های اشتباه به صفر برسد. دربی دیروز شهر منچستر آخرین مثالی است که می‌توان در این رابطه زد؛ دیداری که گل اول منچستر با وجود استفاده از VAR همچنان هم راجع سوژه محافل ورزشی و کارشناسان است!

داوری فوتبال ایران هم جدا از فوتبال جهان نیست و در بعضی از دیدارهای نیم فصل اول لیگ برتر شاهد اشتباهاتی بودیم که در صورت استفاده کمک داور ویدئویی، مسابقه می‌توانست سرنوشت دیگری داشته باشد. البته با توجه به مشکلاتی که بر سر راه ورود این سیستم به ایران وجود دارد، تاکنون تلاش فدراسیون فوتبال به نتیجه نرسیده و گفته می‌شود قرار است سرانجام از فصل آینده لیگ برتر استفاده از VAR عملی شود.

دوگانگی فدراسیون فوتبال در مواجهه با منتقدان داوری؛ فرش قرمز یا مجازات؟

با این حال فدراسیون فوتبال با برگزاری دوره دانش‌افزایی داوران و کمک داوران که دیروز به پایان رسید، سعی در بهبود شرایط داوری در نیم فصل دوم داشته است. البته به صفر رسیدن اشتباهات، امری نشدنی است و در نیم فصل دوم هم نباید انتظار داشت که سوت اشتباهی زده نشده و جنجالی به راه نیفتد.

نکته قابل تامل نوع مواجهه مسئولان کمیته داوران و فدراسیون فوتبال با نقدهایی است که به داوری می‌شود. البته باید مرز توهین و تهمت را با نقد مشخص کرد و در اینجا بحث بر سر نقدهای منصفانه‌ای است که از سوی کادر فنی و بازیکنان باشگاه‌ها نسبت به داوری صورت می‌گیرد.

صحبت‌های دیروز مهدی تاج، رئیس فدراسیون فوتبال در اختتامیه دوره دانش‌افزایی و بیانیه دیروز کمیته انضباطی که خطاب به منتقدان داوری صادر شده بود، نشان می‌دهد که در فدراسیون فوتبال هنوز یک وحدت رویه برای مواجهه با نقدهای منصفانه‌ای که به داوری می‌شود و در راستای اصلاح و بهتر شدن قضاوت‌ها است، وجود ندارد.

تاج دیروز با قبول نقد به داوری، حق انتقاد را به رسمیت شناخته و در سوی مقابل کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال با انتشار یک بیانیه برای کسانی که به داوری‌ها نقد دارند، خط و نشان کشیده است!

دوگانگی فدراسیون فوتبال در مواجهه با منتقدان داوری؛ فرش قرمز یا مجازات؟

رئیس فدراسیون فوتبال دیروز در جمع داوران گفت: احترام به داوری قطعی است اما بحث من این است که دریچه انتقاد را نبندیم. منظور من این نیست که دریچه توهین را باز کنیم. مدیر باشگاهی که از جیبش هزینه می‌کند و نه حق پخش می‌گیرد و نه درآمد بالایی دارد، نباید حق انتقاد را هم از آن بگیریم. معنی این حرف‌ها این نیست که جلوی توهین را نگیریم بلکه باید زود هم مقابل آن ایستاد.

چند ساعت پس از صحبت‌های نفر اول فدراسیون فوتبال که نقد را به رسمیت می‌شناسد، کمیته انضباطی در بیانیه‌ای منتقدان داوری را به برخورد تهدید کرد. در بخشی از متن بیانیه دیروز کمیته انضباطی آمده است: «کمیته انضباطی به عنوان یکی از ارکان قضایی فدراسیون در مقابله با هرگونه هجمه و بدرفتاری به ویژه درباره اظهارات بعد از مسابقه نسبت به داوران و سایر مقامات رسمی مسابقات توسط باشگاه‌ها و منتسبین به آنها در تمامی لیگ‌ها و رده‌ها، از تمامی ظرفیت‌های قانونی به نحو حداکثری استفاده خواهد کرد.

چنین دوگانگی در مجموعه فدراسیون فوتبال در رویارویی با نقدهای دلسوزانه و منصفانه که مرزبندی آن با توهین و تهمت مشخص و از آن تفکیک شده، پذیرفتنی نیست و به نظر می‌رسد تاج که با یک موضع‌گیری درست، فرصت نقد را باز گذاشته، باید جلوی رویه‌ای که زیرمجموعه فدراسیون در پیش گرفته را بگیرد؛ به خصوص که نقد داوری یک فرصت برای جامعه داوران است و می‌تواند به دیده شدن ضعف‌ها کمک و اشتباهات داوری را در ادامه لیگ کمتر کند.

لینک یادداشت در خبرگزاری ایرنا