Saeed Ahmadian Official Website
روزنامه نگار ورزشی
01:50 - 1399/07/28

وقتی اصل اول خصوصی‌سازی سرخابی‌ها فراموش می‌شود

اهمال مدیران سرخابی ها و عدم نظارت وزارت ورزش و حساب کشی از مدیران دو تیم سبب شده تا نداشتن شفافیت و انضباط مالی به گفته معاون سازمان خصوصی سازی، روند واگذاری استقلال و پرسپولیس را کند کند.

وقتی اصل اول خصوصی‌سازی سرخابی‌ها فراموش می‌شود

سعید احمدیان/ روزنامه جوان- شفافیت مالی همچنان بزرگ‌ترین معضل دو باشگاه دولتی استقلال و پرسپولیس است؛ معضلی که سبب شده واگذاری این دو تیم آن طور که دیروز معاون سازمان خصوصی‌سازی در مصاحبه با رسانه‌ها خبر داده است به مشکل بخورد و به کندی پیش برود. ابوالقاسم شمس گفته است: «اهمیت کمتری به امور مالی و انضباط مالی دو باشگاه داده می‌شود و کمتر به این مسائل توجه شده است.» هر چند ریشه اصلی تأخیر در واگذاری دو باشگاه دولتی پایتخت را که در دو دهه اخیر بار‌ها مطرح شده و در هر دوره‌ای وزرای ورزش بر انجام آن تأکید کرده‌اند، باید به علت وجود نداشتن اراده جدی در دولت دانست، اما به طور قطع وقتی مجموعه‌ای آماده عرضه خواهد شد که از همه نظر و به خصوص در حوزه مالی شفافیت داشته باشد و ابهامی درباره میزان بدهی‌ها، درآمد‌ها و همچنین دارایی‌های آن وجود نداشته باشد.

حال در شرایطی که برخی با توجه به برگزاری جلسات متعدد این بار روی وعده وزیر ورزش برای خصوصی‌سازی سرخابی‌ها حساب باز کرده بودند، معاون سازمان خصوصی‌سازی پرده از واقعیت تلخی برداشته که سال‌هاست نه تنها استقلال و پرسپولیس بلکه اکثر باشگاه‌های دولتی با آن روبه‌رو هستند، اما با وجود اهمیت بالایی که دارد، کمتر برای حل این معضل قدمی برداشته می‌شود تا عدم شفاف‌سازی در هزینه‌های تیم‌هایی که به صورت مستقیم یا غیرمستقیم از بودجه دولتی و بیت‌المال استفاده می‌کنند، سال به سال بیشتر شود.

سال گذشته هم گزارش تحقیق و تفحص از عملکرد مالی استقلال و پرسپولیس در ۱۰ سال اخیر که توسط نمایندگان مجلس تهیه شد، به خوبی گویای وضعیت نابسامان مالی و حسابرسی این دو تیم بود و بخش‌های مختلف این گزارش حاوی تخلفات زیادی بود که در بحث مالی در این دو باشگاه دولتی رخ داده است. حال خصوصی‌سازی این دو باشگاه دولتی سبب شده تا بار دیگر ضعف‌های سیستم حسابرسی و نظارت روی هزینه‌ها و قرارداد‌ها بیشتر از قبل آشکار شود تا جایی که معاون سازمان خصوصی‌سازی اعتراف می‌کند در این دو تیم به امور مالی و انضباط مالی اهمیت زیادی داده نشده است.

انضباط مالی در حالی می‌توانست به شفافیت مالی دو باشگاه کمک کند که این فاکتور مهم از سوی مدیران منصوب از سوی وزارت ورزش در دو باشگاه دولتی استقلال و پرسپولیس نادیده گرفته شده و اهمال درباره چنین مسئله مهمی شرایط امروز را به وجود آورده است، به خصوص که شفافیت مالی که ضامن سلامت مالی یک مجموعه است، در حساب‌های استقلال و پرسپولیس کمتر دیده می‌شود و ابهام‌های زیاد سبب شده کار حسابرسی و رسیدگی به بخش مالی دو باشگاه با مشکل روبه‌رو شود.

شفاف نبودن امور مالی دو باشگاه دولتی را می‌توان در وضعیتی که امروز بر استقلال و پرسپولیس حاکم است، به خوبی مشاهده کرد؛ عدم توجهی که زمینه را برای حیف و میل بیت‌المال و افزایش فساد در این دو مجموعه دولتی که با بودجه عمومی کشور اداره می‌شوند، فراهم کرده و سبب شده هر مدیری که می‌رود باشگاه را با مصائب زیادی از نظر مالی و بدهی‌ها و خرج‌تراشی‌های بیهوده و قرارداد‌های بی‌ضابطه تحویل مدیر جدید می‌دهد. در این شرایط مجمع دو باشگاه که نقش اصلی را می‌تواند در حسابرسی و حساب‌کشی از مدیران متخلف داشته باشد، عملاً از وظیفه اصلی‌اش دور و بیشتر بدل به یک دورهمی شده است که با توجه به انتخاب‌های غیرکارشناسی، تلاشی در جهت شفافیت مالی باشگاه انجام نمی‌دهد.

چنین رویکردی از سوی مجمع باشگاه‌های دولتی استقلال و پرسپولیس در شرایطی است که این مجمع که ریاست آن را وزیر ورزش بر عهده دارد، باید هر سال با حسابرسی و میزان درآمد و هزینه، سود و زیان، عملکرد مالی باشگاه را شفاف کند. تخطی و اهمال در این وظیفه، اما سبب شده تا امروز به گفته معاون سازمان خصوصی‌سازی، استقلال و پرسپولیس از شفافیت‌های مالی به دور باشند و فساد در این دو باشگاه رخنه کند؛ مسئله‌ای که به یکی از موانع جدی واگذاری سرخابی‌ها تبدیل شده است؛ دو باشگاه دولتی که سالانه صد‌ها میلیارد خرج روی دست دولت می‌گذارند و تصور می شد با خصوصی‌سازی دیگر بیت‌المال جورکش این دو باشگاه نخواهد بود.

لینک پی دی اف یادداشت در روزنامه جوان