Saeed Ahmadian Official Website
روزنامه نگار ورزشی
13:57 - 1399/07/14

نگاهی به اولین لیست اسکوچیچ برای بازی با ازبکستان و مالی

تیم ملی رخت نو می‌پوشد!

اولین لیست اسکوچیچ برای تیم ملی فوتبال در حالی شنبه شب منتشر شد که غیبت برخی ملی‌پوشان معروف و ورود نفرات جدید، سبب شده همه در انتظار یک تیم ملی جدید و متفاوت با قبل باشند.

تیم ملی رخت نو می‌پوشد!

سعيد احمديان/ روزنامه جوان- شمارش معکوس برای رونمایی از تیم ملی فوتبال هرچند طولانی شد، اما سرانجام شنبه شب به پايان رسيد، آن هم پس از هشت ماه که از معرفی  دراگان اسکوچیچ به عنوان سرمربی جدید تیم ملی می‌گذشت. کرونا اما سبب شد انتظارها طولانی شود و دراگان از زمستان 98 تا پاییز 99 دندان روی جگر بگذارد و این ویروس سخت دست و پایش را ببندد. شنبه شب بود که با سوت پایان محمد تقی الجعفری، داور سنگاپور بازی پرسپولیس- النصر، اولین لیست دعوت شدگان به تیم ملی منتشر شد تا سکوت کمپ تیم‌های ملی پس از ماه‌ها شکسته شود و ملی‌پوشان دوباره به خط شوند.

انتظار 8ماهه تمام شد

از 17 بهمن 98 تا 12 مهر 99،  از روزی که دراگان اسکوچیچ در یک خبر ناگهانی و شوکه‌کننده به عنوان جانشین مارک ویلموتس معرفی شد تا روزی که طلسم رونمایی از تیم ملی با این مربی شکسته شد هشت ماه گذشت. انتظاری که البته باید زودتر تمام‌‌ می‌شد، اما تنها چند هفته پس از انتخاب اسکوچیچ کرونا همه برنامه‌هایش را به‌هم زد و لغو بازی‌های انتخابی جام جهانی در فروردین و خردادماه سبب شد تیم ملی تعطیل شود و دراگان هم به مرخصی برود. هرچند او در مدت این چند ماه تعطیلی فوتبال ملی بیکار ننشست و با انتخاب دستیارانش، برنامه‌ها و تاکتیک‌های مدنظرش بارها مرور شد تا تیم ملی فوتبال که با توجه به دو شکست مقابل بحرین و عراق، کارش سخت شده، بتواند در دور برگشت بازی‌هايي را که باقی مانده جبران کند و راهی مرحله نهایی انتخابی جام جهانی شود.

اسکوچیچ و دستیارانش پای ثابت بازی‌های لیگ برتر بودند تا با زیر ذره‌بین قرار دادن باشگاه‌ها، یک لیست کامل و بی‌حرف و حدیث را برای تیم ملی انتخاب کنند. سرمربی کروات حتی در این مدت سری هم به اروپا زد و از نزدیک وضعیت چند لژیونر کشورمان را بررسی کرد تا آمادگی ملی‌پوشان شاغل در لیگ‌های خارجی که اسکلت اصلی تیم ملی را تشکیل می‌دهند هم دستش بیاید. سرانجام شهریورماه قرار بود تیم ملی در دو بازی دوستانه در روزهای فیفادی 13 و 17 شهریور با تیم‌های سوریه و ازبکستان بازی کند تا برای اولین بار از تیم اسکوچیچ رونمایی شود. اوج‌گیری دوباره کرونا در آسیا اما سبب شد فیفا مسابقات ملی را در ماه شهریور در منطقه آسیا لغو و به مهرماه موکول کند. 

با رسیدن مهرماه انگار قرار است بالاخره از تیم ملی فوتبال با هدایت اسکوچیچ رونمایی شود. طبق برنامه، تیم ملی کشورمان در مهرماه دو بازی تدارکاتی مقابل یک حریف تکراری و آشنا و یک حریف آفریقایی برگزار خواهد كرد. با توجه به برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته، شاگردان اسکوچیچ 17 مهر در تاشکند برابر ازبکستان قرار می‌گیرند تا پس از هشت ماه که از انتخاب اسکوچیچ می‌گذرد، این مربی کروات برای اولین بار روی نیمکت تيم کشورمان بنشیند. در ادامه تیم ملی فوتبال به ترکیه می‌رود تا روز 21 مهر با تیم ملی مالی یک بازی دوستانه برگزار کند.

تیم ملی نو با لیست نو

در آستانه دو بازی تدارکاتی تیم ملی در مهر، شنبه شب اولین لیست تيم توسط اسکوچیچ منتشر شد. با توجه به این لیست؛ امیر عابدزاده، محمدرشید مظاهری، پیام نیازمند در پست دروازه‌بان، صادق محرمی، میلاد محمدی، حسین کنعانی‌زادگان، عارف غلامی، شجاع خلیل‌زاده، مجید حسینی، سیامک نعمتی، مجتبی نجاریان در پست دفاع، احمد نوراللهی، علی کریمی، وحید امیری، مهدی ترابی، سامان قدوس، احسان حاج‌صفی، امید نورافکن و علی قلی‌زاده در پست هافبک و سردار آزمون، مهدی طارمی، کاوه رضايی و مهدی قایدی به عنوان مهاجم به تیم ملی برای بازی با ازبک‌ها و مالی دعوت شده‌اند.

لیست جدید نسبت به آخرین بازی تیم ملی در زمان ویلموتس غایبان سرشناسی دارد که هر کدام به دلایلی دعوت نشده‌اند. علیرضا بیرانوند، علیرضا جهانبخش، وریا غفوری و مرتضی پورعلی‌گنجی به دلیل مصدومیت در لیست جدید جا ندارند. رامین رضايیان و امید ابراهیمی هم به‌رغم حضور ثابت در لیست‌های سال‌های اخیر تیم ملی در اين دوره دعوت نشده‌اند. مسعود شجاعی و اشکان دژاگه، کاپیتان‌های اول و دوم تیم ملی کشورمان هم به نظر می‌رسد با توجه به سن بالای‌شان در تفکرات اسکوچیچ جایی ندارند. کریم انصاری‌فرد با وجود درخشش در بازی‌های اخیر آ.ا.ک آتن پشت خط تیم ملی مانده و با توجه به مهاجمان آماده تیم ملی برای دعوت دوباره بايد بیشتر از این گل بزند. حامد لک هم با وجود درخشش در پرسپولیس و لیگ قهرمانان فعلاً جایی در بین دروازه‌بانان دعوت شده ندارد. در طرف مقابل شجاع خلیل‌زاده، عارف غلامی، مجتبی نجاریان، سیامک نعمتی هم نفرات جدیدی هستند که در لیست اسکوچیچ قرار گرفته‌اند.

لينک پي دي اف گزارش در روزنامه جوان