Saeed Ahmadian Official Website
روزنامه نگار ورزشی
10:19 - 1399/07/05

پرسپولیسی ها دوباره به ژاوی رسیدند

استقلال– پاختاکور؛ پیش به سوی برد شماره ۶

استقلال در حالی امروز در مرحله یک‌هشتم نهایی لیگ قهرمانان آسیا مقابل پاختاکور قرار می‌گیرد که آبی‌ها در ۱۰ بازی گذشته برابر تیم‌های ازبکستانی پنج برد به دست آورده‌اند و امروز برای صعود به یک‌چهارم به دنبال برد ششم هستند.

استقلال– پاختاکور؛ پیش به سوی برد شماره ۶

سعید احمدیان/ روزنامه جوان- برخلاف یک شروع ضعیف در لیگ قهرمانان، روز پایانی مرحله گروهی را سه نماینده ایران به جز شهرخودرو با برد به پایان رساندند، البته با یک پایان متفاوت؛ استقلال و پرسپولیس با برد روز پایانی‌شان صعود کردند و به یک‌هشتم نهایی رسیدند، سپاهان، اما با وجود اینکه توانست بازی آخرش را ببرد، ولی با توجه به امتیاز‌های از دست‌رفته در بازی‌های قبلی برای شاگردان نویدکیا دیگر دیر شده بود تا اصفهانی‌ها به ایران برگردند. حالا با حذف شهرخودور و سپاهان، چشم هواداران به استقلال و پرسپولیس است که امروز و فردا در یک‌هشتم نهایی، برای صعود به جمع هشت تیم خواهند جنگید.

بازگشت پرسپولیس

شکست مقابل الدحیل می‌رفت تا کار قرمز‌ها را در آسیا تمام کند، اما در بازی آخر مرحله گروهی ورق برگشت تا شاگردان گل‌محمدی همچنان در ACL باقی بمانند. پس از دو برد یک بر صفر برابر التعاون، شکست مقابل تیم معروف قطری مانند یک شوک برای پرسپولیسی‌ها بود، شکستی که سبب شد یحیی گل‌محمدی و شاگردانش برای صعود به مرحله حذفی و یک‌هشتم نهایی تنها به برد در بازی آخرشان مقابل الشارجه نیاز داشته باشند. پرسپولیس که در بازی رفت برابر الشارجه به تساوی ۲ – ۲ رسیده بود در بازی پنج‌شنبه دیگر مساوی به کارش نمی‌آمد و باید با امتیاز کامل و با برد بازی را به پایان می‌رساند، هدفی که پرسپولیسی‌ها به بهترین شکل ممکن به آن رسیدند. قرمزپوشان که برخلاف بازی با الدحیل در بازی پنج‌شنبه شب برابر الشارجه پوست انداخته بودند با یک نمایش حساب شده و چشم‌نواز، تیم اماراتی را با چهار گل که سه تای آن با ضربه سر به ثمر رسید، شکست دادند و در بین تیم‌های صعود‌کننده قرار گرفتند.

پرسپولیس با این برد ۱۰ امتیازی شد تا در پایان مرحله گروهی با سه برد، دو باخت و یک مساوی به عنوان صدرنشین گروه B به جمع تیم‌های یک‌هشتم نهایی اضافه شود. به گفته یحیی گل‌محمدی، گل دقیقه دوم شجاع خلیل‌زاده نقش زیادی در به‌هم ریختن تیم اماراتی و برد پرگل قرمز‌ها داشت: «خیلی به‌موقع گل زدیم، شروع طوفانی داشتیم و توانستیم در ابتدای بازی گل بزنیم و این کارمان را راحت کرد. فشار را کم نکردیم و دوست داشتیم به گل‌های بیشتری دست پیدا کنیم. ذهنیت بازیکنان برای این بازی عالی و انگیزه‌ای که نشان دادند فوق‌العاده بود.» حالا قرمز‌ها خودشان را برای بازی یک‌شنبه با السد آماده می‌کنند. رویارویی دوباره با ژاوی و شاگردانش که می‌تواند یکی از هیجان‌انگیزترین مسابقات لیگ قهرمانان لقب گیرد.

استقلال خسته به پاختاکور رسید

کمتر هوادار استقلال تصور می‌کرد با شرایط عجیب و غریبی که این تیم در آستانه بازی‌های قطر داشت، شاگردان مجید نامجومطلق بتوانند از گروه‌شان بالا بیایند و یکی از ۱۶ تیم پایانی ACL باشند. رفتن فرهاد مجیدی و دعوای مدیریت و سرمربی، آبی‌ها را در آستانه شروع دوباره لیگ قهرمانان به حاشیه کامل برده بود تا استقلالی‌ها در شرایطی که دور و برشان پر از حاشیه بود، راهی دوحه شوند. با این حال اگرچه استقلال کارش را با تساوی مقابل الشرطه در قطر آغاز کرد، اما چهارشنبه شب یک برد پرگل برابر الاهلی به دست آورد تا نامجومطلق و شاگردانش در سخت‌ترین شرایط یک صعود شیرین را تجربه کنند.

حالا امشب مأموریت آبی‌پوشان در مرحله حذفی آغاز می‌شود و آن‌ها در مرحله یک‌هشتم نهایی به مصاف پاختاکور ازبکستان می‌روند. البته حریف استقلالی‌ها در این مرحله الهلال بود، اما این تیم عربستانی با توجه به آمار ۳۱ کرونایی از لیگ قهرمانان کنار گذاشته شد تا استقلال امشب در استادیوم الجنوب دوحه با پاختاکور به عنوان تیم اول گروه B روبه‌رو شود. حریف امروز استقلال یکی از تیم‌های شناخته شده برای ایرانی‌هاست که در سال‌های اخیر، بار‌ها تیم‌های کشورمان با این تیم ازبک روبه‌رو شده‌اند.

ازبک‌ها در مرحله گروهی بدون احتساب بازی‌شان با الهلال با سه برد و یک مساوی و کسب ۱۰ امتیاز راهی یک‌هشتم شده‌اند. آن‌ها که قهرمان فصل گذشته لیگ هستند، در فصل جدید هم با گذشت ۱۶ هفته در صدر قرار دارند. پاختاکور با زدن ۴۸ گل در ۱۶ بازی خط حمله زهرداری دارد. البته این تیم با دریافت فقط ۹ گل در ۱۶ بازی خط دفاع قابل اطمینانی نیز دارد. ازبکستانی‌ها در مرحله گروهی با تیم شهرخودرو همگروه بودند و در دو بازی رفت و برگشت توانستند این تیم مشهدی را ۳ بر صفر و یک بر صفر شکست دهند.

مصاف امروز استقلال و پاختاکور یازدهمین باری است که آبی‌ها به مصاف یک تیم ازبکستانی در مسابقات لیگ قهرمانان آسیا می‌روند. در ۱۰ دیدار قبلی برتری با استقلال بوده و این تیم پنج برد، سه تساوی و دو شکست به دست آورده است. شاگردان مجید نامجومطلق در حالی به مصاف پاختاکور می‌روند که در سال ۲۰۱۱، این دو تیم در یک گروه قرار داشتند و استقلال در بازی رفت ۴ بر ۲ پیروز شد، اما در بازی برگشت ۲ بر یک نتیجه را واگذار کرد. حالا استقلالی‌ها پس از ۹ سال دوباره به این حریف ازبک رسیده‌اند و نامجومطلق که وریا غفوری را در بازی امشب در اختیار ندارد باید به گفته خودش فکری به حال خستگی تیمش در بازی امروز کند: «با توجه به فشردگی بازی‌ها کمی خستگی بین بازیکنانمان وجود دارد. باید در بحث ریکاوری آن‌ها را به شرایط مناسبی برسانیم و از لحاظ روحی و روانی روی آن‌ها کار کنیم.»

لینک پی دی اف گزارش در روزنامه جوان