Saeed Ahmadian Official Website
روزنامه نگار ورزشی
17:29 - 1400/08/22

نگاهی به 4+ 2 چهره ویژه بازی پنج شنبه گذشته ایران – لبنان در انتخابی جام جهانی قطر

در «صیدا» چه گذشت؟

در گزارشی 6 چهره ویژه بازی پنج شنبه گذشته ایران مقابل لبنان در انتخابی جام جهانی در ورزشگاه شهر صیدا را مرور کرده‌ایم.

در «صیدا» چه گذشت؟

سعید احمدیان/ جوان آنلاین -صیدا بر خلاف بیروت برای ما خوش یمن بود، اگر 7 سال پیش با کی‌روش در مرحله اول انتخابی جام جهانی 2014 یک بر صفر با گل رودا عنتر باختیم، اما این بار سومین شهر بزرگ لبنان، بر خلاف پایتختش برای ملی پوشان فوتبال با یک پایان خوب همراه بود، شهری در سواحل مدیترانه که معنایش در فرهنگ لغات به معنی محل ماهیگری است و صید سه امتیازی عصر پنج شنبه‌مان آن هم در دقیقه آخر که عبدالرحمان الجاسم قطری قصد داشت سوت پایان را بزند. شوت احمد نور اما سبب شد الجاسم، سوتش را نه به نشانه پایان، بلکه با نشان دادن وسط زمین بازی به علامت گل به صدا در بیاورد تا چهارمین برد در پنجمین مسابقه برای ایران ثبت شود.

 4برد، یک مساوی و بدون باخت، 13 امتیاز و راهی کوتاه که تا صعود به جام جهانی قطر مانده است، بازی سه شنبه با سوریه در امان هم شروع کارمان در مرحله برگشت است و سه امتیاز بازی با شاگردان نزار محروس می تواند دو بازی آینده تیم ملی در بهمن‌ماه که در تهران برگزار می‌شود را با کارناوال صعود همراه کند. یک صعود بی‌دردسر تا برخلاف صعودهای سخت قبلی که آدرنالین خون هواداران را در بالاترین حد تا دقایق آخر نگه می داشت، این بار خیلی زود خیالمان راحت باشد که پاییز آینده یکی از 32 دو تیم حاضر در دوحه هستیم. می خواهیم به پنج شنبه برگردیم، به بازی ورزشگاه شهر صیدا و رویارویی شاگردان اسکوچیچ و ایوان هاشک و چهره های ویژه آن را مرور کنیم.

 دراگان اسکوچیچ؛ برنده بزرگ بازی صیدا

برنده بزرگ بازی پنج شنبه در صیدا سرمربی کروات بود، پس از درگیری با مهدی طارمی بر سر تاکتیک پذیر بودن یا نبودن بازیکنان ایرانی و خط زدن بهترین مهاجم تیم ملی برای بازی با لبنان و سوریه، سخت‌ترین روزهایش را تجربه کرد و اگر پنج شنبه تک گل سونی سعد تا پایان برای لبنان حفظ می شد، او باید خودش را برای یک محاکمه بزرگ آماده می کرد که چرا روی نام ستاره ایرانی پورتو را تنها به دلیل یک مخالف خوانی خط قرمز کشیده است. سردار آزمون و احمد نورالهی اما فرشته های نجات سرمربی کروات شدند تا پس وقفه‌ای که بین بردهای تیم ملی با تساوی برابر کره افتاده بود، دوباره ایران با پیروزی مقابل لبنان به جاده برد برگردد.

شادی دیوانه وار اسکوچیچ پس از گل مساوی آزمون رو به نیمکت لبنان به خوبی فشار زیادی که این مربی پیش از بازی و در جریان مسابقه پس از گل دقیقه 38 سعد تحمل می‌کرد، را نشان می داد، حرکتی که سبب شد تا با کارت قرمزالجاسم، در بازی با سوریه از روی سکوهای ورزشگاه امان، تیم ملی را کوچ کند. اسکوچیچ حالا با این برد و آمار فوق العاده‌ای که با وجود تمام انتقادهایی که به نحوه بازی تیم ملی وجود دارد، با ایران در راه جام جهانی داشته، در مواجهه با منتقدانش دست بالا را دارد، هر چقدر هم خیلی از بزرگان فوتبال از علی دایی گرفته تا خداداد عزیزی با تندترین انتقادها او را با بابت خط زدن اسکوچیچ ملامت کرده باشند.

 وحید امیری؛ کار درآر سر به زیر

بی ادعا و خستگی ناپذیر، هنوز که هنوز است لایی او به جرراد پیکه در کازان آره نا تیتراژ تماشایی برنامه‌های تلویزیونی است، ستاره ای که بدون ادا اطوارتوانسته یک تنه جور خیلی ها را بکشد و با وجود رفت و برگشت‌هایش در چپ زمین، در دقیقه 90 هم مانند دقیقه یک سرحال و آماده نشان دهد. بازی پنج شنبه گذشته با لبنان هم یکی از همان بازی هایی بود که وحید امیری توانست تنها در 5 دقیقه با نقش موثری که روی دو گل داشت، یکی از بهترین بازیکنان اسکوچیچ در نبرد با هاشک و شاگردانش باشد و بر خلاف بازی‌هایش با پرسپولیس در فصل جدید لیگ برتر، آمادگی‌اش را به رخ همه بکشد. امیری که در نیمه اول در سمت چپ دفاعی حبس شده بود و عملا قدرت تهاجمی‌اش گرفته شده بود، در ادامه بازی به پست هافبک چپ منتقل شد تا روی دو ریباند پاس‌هایش، آزمون و نوراللهی دروازه لبنان را باز کنند و کامبک در صیدا، صعود به جام جهانی قطر را نزدیک‌تر از هر زمانی کند.

سردار آزمون؛ درسی که دراگان باید از سردار بگیرد

در غیاب مهدی طارمی، زوج همیشگی‌اش که در ترکیب تیم ملی با او به یک هماهنگی ایده‌آل رسیده اند، باز هم گل زد، اگر چه در خیلی از صحنه‌ها غیبت شماره 9 ایرانی پورتو در سبک بازی سردار آزمون به خوبی آشکار بود و گویای این بود که در صورت حضور طارمی، آزمون می‌توانست زهردارتر باشد و خیلی از زودتر از دقیقه 1+90 توپ را به دروازه مصطفی مطر بچسباند. غیبت طارمی اما سبب شد تا سردار به تنهایی در نوک خط حمله قرار بگیرد و توسط سه هافبک هجومی یعنی علیرضا جهانبخش، علی قلی‌زاده و سامان قدوس که پشت سر او قرار گرفته بودند، تغذیه شود، اگر چه با وجود بازی کاملا برتر ایران، کمتر در موقعیت صدرصد گلزنی قرار گرفت.

البته آزمون علاوه بر زدن گل مساوی، نشان داد که حضور در روسیه و فوتبال اروپا چقدر به پخته‌شدن او کمک کرده‌است . او پس از زدن گل، با توجه به تصاویری که دوربین‌ها شکار کردند، سعی در آرام‌کردن نیمکت و اسکوچیچ هیجان‌زده داشت، یک واکنش کاملا حرفه‌ای که رو به نیمکت گفت:« هی کوچ! آرام، زمان کمی برای زدن گل دوم داریم.»

احمد نور اللهی؛ بازگشت احمد نور

یکی از همان شوت‌های دیدنی که بارها با پیراهن پرسپولیس، توانسته بود گره بازی‌ها را باز کند، این بار در ورزشگاه صیدا برای تیم ملی کنار گذاشته‌بود تا در دقیقه 95، دومین شوک را به لبنانی‌ها وارد کند تا سه امتیاز به حساب‌مان واریز شود. بازی با لبنان فرصتی برای احیای هافبکی بود که در امارات و تیم الاهلی هنوز نتواسته است با لیگ این کشور عربی هماهنگ شود و در حال فاصله گرفتن از ستاره پرسپولیس است اما آن شوت دیدنی سرضرب این امیدواری را به وجود آورده تا دوباره احمد نوراللهی در تیم ملی دوباره قرار است همان هافبک جنگنده روزهای اوجش در پرسپولیس باشد که راه دروازه ها را خوب بلد است و سکوها به او احمد نور می گویند.

علیرضا بیرانوند؛ دور از رو‌زهای خوب

بر خلاف گذشته درون دروازه تیم ملی دیگر خبری از آن علیرضا بیرانوند آماده نیست، او که با پرتاب‌ها و مهار پنالتی رونالدو درموردوویا آرنا سارانسک روسیه در جام جهانی 2018 و سیو استثنایی ضربه سر ژاوی در دقایق پایانی بازی نیمه نهایی لیگ قهرمانان پرسپولیس – السد در سال 2018 و ده ها واکنش دیگر تبدیل به یک سنگربان مطمئن برای تیم ملی شده بود، به نظر می رسد این ماه‌ها با روزهای اوجش فاصله گرفته و حضور در لیگ پرتغال چندان برای شماره 90 ایرانی بوایشتا، خوش یمن نبوده‌است.

بیرانوند که در دو بازی گذشته لیگ پرتغال در شکست 4 بر یک بوایشتا برابر پورتو و 5 بر 2 مقابل فامالیکائو، در مجموع 9 گل دریافت کرده بود، در صیدا هم روز خوبی را تجربه نکرد و نامطمئن نشان داد. تعلل او در گل سونی سعد، برگی دیگر از نمایش‌های ضعیفش بود که از لیگ پرتغال شروع شده و در تیم ملی هم ادامه دارد. روندی که باعث شده احتمال نیمکت‌نشینی او مقابل سوریه بالا برود تا با این تلنگر، اسکوچیچ سعی کند شماره یک ایران را به خودش بیاورد.

 سامان قدوس؛ انتظاری که برآورده نشد

خیلی‌ها از جای خالی سامان قدوس در ترکیب تیم ملی می‌گفتند که در بازی با کره جنوبی می توانست قفل بازی را باز کند اما روی نیمکت نشاندن او توسط اسکوچیچ این فرصت را از ایران گرفت. به خصوص که در برنتفورد و در لیگ جزیره هر وقت توماس فرانک، شماره 14 ایرانی تیمش را به میدان می فرستد، او توانسته یکی از خوب‌های زنبورها باشد. گل زیبای او در هفته دهم لیگ جزیره مقابل برنلی در حالی که به عنوان یار تعویضی وارد زمین بازی شد اگر چه مانع شکست تیمش نشد اما از آمادگی‌اش خبر می داد تا حرص‌مان از اینکه اسکوچیچ اعتقادی به قدوس ندارد بیشتر شود.

بازی با لبنان با توجه به غیبت مهدی طارمی، قدوس در ترکیب اصلی به میدان رفت اما او نمایشی ناامید‌کننده در صیدا داشت و نتوانست مانند لیگ جزیره، در تیم ملی بدرخشد. نمایشی که البته منتقدان اسکوچیچ را نسبت به بازی گرفتن بیشتر از قدوس فعلا عقب نشاند تا پس از بازگشت طارمی، او دوباره به نیمکت برگردد!

لینک گزارش در سایت جوان آنلاین