Saeed Ahmadian Official Website
روزنامه نگار ورزشی
02:17 - 1400/07/11

نگاهی به لیست جدید تیم ملی فوتبال برای بازی با امارات و کره جنوبی

لژیونر‌ها ۲۰ شدند، داخلی‌ها ۷!

لیست اسکوچیچ برای بازی با امارات و کره جنوبی نشان می دهد که سهم لژیونرها در بین نفرات دعوت شده باز هم بیشتر شده تا عرصه بر بازیکنان لیگ برتر، در هر لیست تیم ملی که اعلام می شود، تنگ تر شود.

لژیونر‌ها ۲۰ شدند، داخلی‌ها ۷!

سعید احمدیان/ روزنامه جوان- یک ماه پس از دو پیروزی لذت‌بخش برابر سوریه و عراق در شروع کار اسکوچیچ و شاگردانش در مرحله نهایی انتخابی جام جهانی، بازی‌های ملی از آخر هفته دوباره پیگیری می‌شود و پنج‌شنبه و سه‌شنبه آینده، تیم ملی کشورمان باید به مصاف دو رقیب دیگرش در گروه A برود. ۱۵ مهر با امارات در دوبی بازی خواهیم کرد و بعد از آن ملی‌پوشان به ایران برمی‌گردند و ۲۰ مهر میزبان کره جنوبی هستند. دو حریفی که روی کاغذ از سوری‌ها و عراقی‌ها قوی‌ترند و می‌توانند عیار تیم اسکوچیچ را بیشتر از همیشه مشخص کنند. جمعه شب بود که با اعلام لیست نهایی تیم ملی فوتبال برای بازی با امارات و عراق، شروع کار ایران برای بازی‌های هفته سوم و چهارم کلید خورد. یک لیست ۲۷ نفره که با توجه به اینکه لیست نهایی ۲۳ نفره است، چهار نفر از آن در روز‌های آینده حذف خواهند شد.

علیرضا بیرانوند، امیر عابدزاده و پیام نیازمند دروازه‌بانان دعوت شده به تیم ملی هستند. در پست دفاع، حسین کنعانی‌زادگان، شجاع خلیل‌زاده، مجید حسینی، سیاوش یزدانی، صادق محرمی، احسان حاج‌صفی، امید نورافکن، میلاد محمدی و صالح حردانی دعوت شده‌اند. سعید عزت‌اللهی، میلاد سرلک، احمد نوراللهی، سامان قدوس، وحید امیری، علی قلی‌زاده، علیرضا جهانبخش، مهدی ترابی و یاسین سلمانی هافبک‌های دعوت شده هستند و در پست مهاجمان هم کریم انصاری‌فرد، کاوه رضایی، مهدی قائدی، سردار آزمون و مهدی طارمی از طرف اسکوچیچ برای بازی با امارات و عراق دعوت شده‌اند.

دغدغه شیرین اسکوچیچ

مانند تمام لیست‌های تیم ملی در سال‌های گذشته، لژیونر‌ها بخش زیادی از نفرات دعوت شده را تشکیل می‌دهند و استخوان‌بندی اصلی تیم اسکوچیچ مانند ویلموتس و پیش از آن کی‌روش، ملی‌پوشانی هستند که در خارج از کشور بازی می‌کنند. در لیست تیم ملی برای بازی با امارات و کره، لژیونر‌های دعوت شده نسبت به لیست قبلی افزایش پیدا کرده و در لیست جدید از ۲۷ نفر دعوت شده، ۲۰ نفر را لژیونر‌ها تشکیل می‌دهند. برای دو بازی آینده، اسکوچیچ از سه لژیونری که در بازی با سوریه و عراق به دلیل مصدومیت غایب بودند، دعوت کرده است. احسان حاج‌صفی، سیدمجید حسینی و کاوه رضایی که در لیگ‌های یونان، ترکیه و بلژیک بازی می‌کنند، سه ملی‌پوشی هستندکه دوباره به لیست تیم ملی برگشته‌اند.

علاوه بر این نگاهی به لیست تیم ملی نشان می‌دهد که خط دروازه و حمله تیم به صورت صددرصد در قرق لژیونرهاست و بازیکنی از لیگ برتر به تیم ملی دعوت نشده و هفت نفر دعوت شده از بازیکنان داخلی در خط دفاع و هافبک توپ می‌زنند.

در شرایطی اکثریت لیست جدید تیم ملی را لژیونر‌ها تشکیل می‌دهند که این مسئله دغدغه‌هایی را برای اسکوچیچ به وجود آورده است. بازیکنان لژیونر شاغل در کشور‌های خارجی با توجه به قوانین فیفا تنها سه روز قبل از بازی‌های ملی در روز‌های فیفا می‌توانند به تمرین‌های تیم اضافه شوند و با توجه به حضور ۲۰ لژیونر، عملاً تیم ملی مانند دو بازی قبلی در شهریور، کمترین زمان ممکن را برای تمرین کامل و هماهنگ شدن در اختیار خواهد داشت، مسئله‌ای که یکی از دغدغه‌های جدی سرمربی کروات برای انتخابی جام جهانی است.

آب رفتن آبی‌ها، بیشترین برای قرمز‌ها

لیست جدید تیم ملی تنها هفت بازیکن از لیگ داخلی دارد که کمتر از ۲۰ درصد بازیکنان دعوت شده را تشکیل می‌دهد. در بین تیم‌های داخلی پرسپولیسی‌ها بیشترین بازیکن دعوت شده را دارند و وحید امیری، مهدی ترابی و میلاد سرلک ملی‌پوشان پرسپولیس هستند. پس از قرمزها، سپاهانی‌ها با دو ملی‌پوش بیشترین بازیکن را در تیم ملی دارند و امید نورافکن و یاسین سلمانی در لیست بازی امارات و کره قرار گرفته‌اند. محمد کریمی هافبک دفاعی سپاهان دیگر بازیکنی است که با وجود دعوت به اردوی قبلی در این اردو حضور نخواهد داشت.

استقلال و فولاد هم هر کدام یک بازیکن دعوت شده دارند، سیاوش یزدانی تنها ملی‌پوش آبی‌هاست و صالح حردانی هم با توجه به درخشش در فولاد دوباره در لیست اسکوچیچ قرار گرفته است. در لیست جدید تیم ملی، استقلالی‌ها بیشترین ریزش را داشته‌اند. آن‌ها در حالی در لیست قبلی تیم ملی چهار ملی پوش داشتند که برای دو بازی دوم تیم ملی در انتخابی جام جهانی، تنها نام یک مدافع‌شان را در لیست تیم ملی می‌بینند. زیبر نیک‌نفس، عارف آقاسی و جعفر سلمانی سه بازیکن استقلال هستند که نام‌شان در بین بازیکنان دعوت شده برای بازی با امارات و کره جنوبی دیده نمی‌شود. البته خط خوردن سلمانی با توجه به بازی ضعیف این بازیکن قابل پیش‌بینی بود.

لینک پی دی اف گزارش در روزنامه جوان