Saeed Ahmadian Official Website
روزنامه نگار ورزشی
11:56 - 1400/07/08

برش‌هایی از سه‌شنبه شب جذاب لیگ قهرمانان اروپا

شب مسی، طارمی و تیم مأمور کا گ ب!

اولین گل مسی برای پی اس جی، گلزنی طارمی به لیورپول و شگفتی سازی تیم جاسوس سابق دستگاه اطلاعاتی روسیه با شکست دادن رئال مادرید، مهم ترین اتفاقات بازی های سه شنبه شب لیگ قهرمانان اروپا بود.

شب مسی، طارمی و تیم مأمور کا گ ب!

سعید احمدیان/ روزنامه جوان- یک شب جذاب و پر از اتفاق‌های عجیب، حکایت رقابت‌های سه‌شنبه شب هفته دوم لیگ قهرمانان بود. شبی پر از بازی‌های پرهیجان که سبب شده بود هواداران فوتبال به صورت همزمان گوش و چشم‌شان به خبر‌هایی باشد که از ورزشگاه‌های مختلف می‌رسد، اما اتفاقات ورزشگاه‌های دراگو در پورتو، پارک دوپرنس در پاریس و سانتیاگوبرنابئو در مادرید جذاب‌تر از سایر استادیوم‌ها بود.

استاد گلزنی به تیم معروف‌ها!

از اتفاقات ورزشگاه دراگو در پورتو شروع کنیم، استادیومی که نگاه خیلی از ایرانی‌ها سه‌شنبه شب به آن بود، جایی که بسیاری انتظار می‌کشیدند شماره ۹ ایرانی پورتو در بازی شاگردان کونسیسائو توپ را به تور دروازه آلیسون بکر و لیورپول بچسباند، به خصوص که مهدی طارمی این هفته‌ها در بهترین فرمش قرار دارد و همه نگاه‌ها در ورزشگاه خانگی پورتو برای باز کردن دروازه حریفان به سمت او می‌چرخد. ستاره‌ای که با زدن سه گل در دو بازی آخر آبی و سفید‌های شهر پورتو از همین هفته‌های اول آغاز فصل جدید فوتبال در اروپا در اوج است تا سرمربی برخلاف شروع فصل گذشته که طارمی را در هفته‌های اول به نیمکت چسبانده بود، این هفته‌ها حتی ترکیب تیمش را بدون حضور ستاره ایرانی تصور هم نکند.

پس از دو گل به موریرنسه و یک گل فوق‌العاده به ژیل ویسنته در هفته‌های ششم و هفتم لیگ پرتغال، در بازی سه‌شنبه شب با لیورپول در هفته دوم لیگ قهرمانان، طارمی امید اول پورتویی‌ها برای رسیدن به دروازه شاگردان یورگن کلوپ بود، به خصوص که شماره ۹ پورتو در بازی اول تیمش در لیگ قهرمانان برابر اتلتیکو هم با گلی که در متروپولیتانو وارد دروازه یان اوبلاک کرد نشان داد که برای باز کردن دروازه منتظر کوچک‌ترین اشتباه از سوی حریفان است. هرچند گل طارمی به اتلتیکو با استفاده از داور ویدئویی مردود شد.

در بازی سه‌شنبه شب هم اگرچه پورتو از روز خوبی که در هفته اول برابر اتلتیکو داشت، فاصله زیادی گرفته بود و ۵ بر یک مقابل لیورپول بازنده از زمین بازی بیرون آمد، اما شماره ۹ ایرانی پورتو مانند چند بازی اخیر ترک عادت نکرد و باز هم برای پورتو گل زد، آن هم با یک ضربه سر شیرجه دیدنی و با عبور از جو گومز مدافع لیورپول توانست توپ را وارد دروازه بکر کند، گلی که البته برای جبران شکست سنگین پورتویی‌ها کافی نبود. با این حال طارمی با باز کردن دروازه لیورپول، پس از آن گل تماشایی به چلسی نشان داد که راه دروازه تیم‌های بزرگ اروپایی را خوب بلد است. عملکردی که تحسین یورگن کلوپ را هم پس از بازی با پورتو به دنبال داشت و مربی آلمانی لیورپول در واکنش به گل طارمی گفت: «هد خیلی خوبی بود!»

آغاز جادوگری مسی در پاریس

ورزشگاه پارک دوپرنس هم سه‌شنبه شب میزبان یک نبرد جذاب بود، جدال پی‌اس‌جی و سیتی، رویارویی لیونل مسی با پپ گواردیولا، دو ستون اصلی موفقیت‌های بارسا در یک دهه گذشته که با خروج از جمع آبی‌و‌اناری‌ها یکی در قلب میدان تیم پاریسی قرار گرفته بود و دیگری روی نیمکت تیم منچستری نشسته بود و سه‌شنبه شب رودر‌روی هم قرار گرفتند. مسابقه بزرگی که برنده آن پاریسی‌ها بودند که با دو گل سیتی را در خانه مغلوب کردند تا از همین ابتدای شروع کار در فصل جدید یو‌سی‌ال نشان دهند که برای دفاع از عنوان قهرمانی مصمم هستند.

مهم‌تر از برد شاگردان پوچتینو، اولین گل لیونل مسی برای پاریس بود تا جادوگری‌های ستاره فوتبال جهان پس از چند هفته که هنوز با ترکیب تیم جدیدش هماهنگ نشده، کم کم در حال شروع شدن باشد و موتور ستاره آرژانتینی مانند روز‌های درخشان بارسا گرم شود.

مسی که در لوشامپیونه و بازی هفته اول لیگ قهرمانان برابر کلوپ بروژ پایش به گلزنی باز نشده بود، سه‌شنبه شب در دقیقه ۷۴ بازی با سیتی، طلسم مسی در پاریس شکسته شد و با یک ضربه کات‌دار از پشت محوطه، گل دوم پی‌اس‌جی را وارد دروازه ادرسون کرد تا خیال پوچتینو برای پیروزی راحت‌تر شود. گلی که باعث شد سرمربی آرژانتینی پی‌اس‌جی هم از خود بی‌خود شود و برخلاف همیشه که تیم‌هایش گل می‌زنند، او این‌بار برای گل مسی خوشحالی کند: «معمولاً بعد از گل‌های تیمم زیاد خوشحالی نمی‌کنم، اما امروز بعد از گل مسی از شدت شادی فریاد زدم. من به اندازه کافی برای دیدن این همه گلزنی لیونل مسی مقابل تیم‌های خودم وقت گذاشته بودم، پس امشب باید این گل او را جشن می‌گرفتم، زیرا این یکی دیگر متعلق به من بود.»

مسی هم که با این گل مهم آن هم مقابل یکی از اصلی‌ترین حریفان پی‌اس‌جی در مرحله گروهی حالا بار سنگینی از روی دوشش برداشته شده به هواداران پاریسی وعده داد که منتظر روز‌های بهتری از او باشند، یک خبر خوب برای هواداران پاریس که منتظر تکرار جادوگری‌های لئو این‌بار با پیراهن شماره ۳۰ پی‌اس‌جی هستند: «رفته‌رفته خودم را با تیم جدیدم تطبیق می‌دهم و هرچه بیشتر در کنار دیگر مهاجمان تیم بازی کنم بهتر هم خواهم شد.»

شگفت‌سازی تیم آقای جاسوس!

به اتفاقات سه‌شنبه شب ورزشگاه سانتیاگوبرنابئو می‌رسیم، جایی که رئال‌مادرید با کارلو آنجلوتی میزبان تیم شگفتی‌ساز این فصل لیگ قهرمانان یعنی شریف تیراسپول مولداوی بود. تیم ناشناخته فوتبال اروپا که اولین حضورش را در لیگ قهرمانان تجربه می‌کند و توانسته حداقل در همین دو هفته اول فراتر از انتظار‌ها نتیجه بگیرد. شاگردان یوری ورنیداب پس از برد ۲ بر صفر شاختار در بازی اول، سه‌شنبه هم در سانتیاگوبرنابئو بزرگ‌ترین شگفتی هفته دوم یو‌سی‌ال را ثبت کردند و با درخشش دروازه‌بان‌شان کریستیانو و گلی که یاخشیبائف در دقیقه ۹۰ وارد دروازه کورتوا کرد، توانستند رئال پرافتخار و معروف را در خانه ۲ بر یک شکست دهند و با شش امتیاز صدرنشین گروه D باشند، جایی که تیم‌های مدعی مانند رئال و اینتر هم حضور دارند و این تیم موالداویایی در صدر قرار گرفته است.

با این حال یوری ورنیداب معتقد است که هنوز تیمش کار شگفت‌انگیزی انجام نداده است: «هنوز کار شگفت‌انگیزی انجام نداده‌ایم. البته شایسته این لحظات هستیم. می‌دانستیم که باید دفاع کنیم. به خوبی دفاع کردیم و از ضدحملات خود نهایت استفاده را بردیم. به این پسر‌ها افتخار می‌کنم.»

البته حکایت شریف تیراسپول که با ۱۹ قهرمانی در لیگ، ۱۰ جام حذفی و هفت سوپرجام مولداوی در ۲۳ سالی که از تأسیس این تیم می‌گذرد و تیم اول فوتبال مولدوی است، فراتر از یک تیم فوتبال است و تیمی که توسط ویکتور گوشان مأمور سابق سرویس اطلاعاتی روسیه یعنی کا گ ب تأسیس شده است، مأموری که مالک هولدینگ شریف است که در همه تجارت‌های مهم منطقه از جمله سوپرمارکت‌ها و پمپ‌بنزین‌ها تا استخراج رمزارز‌ها دست دارد.

این تیم در منطقه ترانسنیستریا تاسیس شده، منطقه ای که یک سال پس از استقلال مولداوی در سال 1991 از این کشور جدا شد و در حال حاضر تقریبا به سه بخش مساوی که تحت تسلط مولداوی، روسیه و اوکراین قرار دارد، تقسیم شده است.

لینک پی دی اف گزارش در روزنامه جوان