Saeed Ahmadian Official Website
روزنامه نگار ورزشی
13:01 - 1400/05/03

حاشیه ای بر مدال تاریخی جواد فروغی در المپیک توکیو

شلیک طلایی

روز دوم المپیک با یک طلای ناب برای کاروان ایران همراه بود، طلای جواد فروغی در ماده ده متر تپانچه که اولین مدال ایران در توکیو بود، یک مدال غیر منتظره که کمتر کسی آن را پیش بینی کرده بود.

شلیک طلایی

سعید احمدیان/ روزنامه جوان- روز دوم المپیک با شروع کار سه ملی پوش تیراندازی همراه بود، رشته ای که با 6 سهمیه یکی از موفق ترین رشته های ورزشی کشورمان در یک دهه گذشته بوده است، موفقیت های تیراندازی در بازی های آسیایی و جهانی سبب شده تا انتظارها از ملی پوشان این رشته بالا برود و خیلی ها بگویند که توکیو دیگر موعد مدال گرفتن تیراندازی است. صبح دیروز به همین خاطر همه نگاه ها به سالن تیراندازی آساکا شوتینگ توکیو بود.

طلاي ناب و تاريخي فروغي

البته شروع تيراندازي در توكيو نااميد‌كننده بود، وقتي فاطمه كرم‌زاده و آرمينا صادقيان صبح ديروز در مرحله مقدماتي تفنگ 10 متر زنان به ترتيب با قرار گرفتن در رده‌هاي 23 و 30 از صعود به فينال بازماندند، اما تنها چند ساعت بعد از اين ناكامي يك تيرانداز ايراني كاري كرد كارستان تا آساكا شوتينگ توكيو يك روز تاريخي را براي ورزش ايران ثبت كند.

چند ساعت بعد از آنكه تیرهای كرم‌زاده و صادقيان، بد قلقي كردند و روي سيبل آنطور كه مي‌خواستند ننشستند، جواد فروغي ديگر ملي‌پوش تيراندازي در ماده تپانچه 10 متر همان كاري را كرد كه خيلي‌ها حق بچه‌هاي تيراندازي مي‌دانستند. ملي‌پوشاني كه در يك دهه گذشته همواره به جز فرودهاي مقطعي‌شان در اوج بودند و توانستند زير سخت‌ترين فشارهاي تحريمي كه سبب شده آنها بدون فشنگ كافي و با تمرين خشك و كم بودن مسابقه و اردوي تداركاتي آماده شوند، مدال‌هاي رنگارنگي را دشت كنند. 

موفقيت تاريخي جواد فروغي وقتي در دقايق پاياني فينال 10 متر تپانچه با توجه به اختلافش با ديگر حريفان مدال طلايش قطعي شده بود، شكسته شدن بغض تيراندازي بود. رشته‌اي كه سال‌ها بود با توجه به پتانسيل ملي‌پوشان باانگيزه و بااستعدادش، شايسته چنين موفقيتي بود. سرانجام ظهر ديروز به وقت ايران بود كه جواد فروغي با كسب 244 امتياز در رقابت با هفت فيناليست ديگر، بهترين عملكرد را ثبت کرد و مدال خوشرنگ طلا را كه همراه با شكستن ركورد المپيك همراه بود، به دست‌آورد. اولين مدال تاريخ تيراندازي در المپيك كه باعث شد اين رشته هم به جمع كشتي، وزنه‌برداري، تكواندو و دووميداني ديگر رشته‌هاي مدال‌آور ايران در المپيك اضافه شود. 

از شمشمی لندن تا طلای توکیو

از ششمی الهه احمدي در لندن تا طلاي جواد فروغي در توكيو راهي بود كه تيراندازي در كمتر از يك دهه طي كرد. سال 2012 وقتي الهه احمدي بانوي تيراندازي در رده ششم المپيك لندن ايستاد، خيلي‌ها از موفقيت بزرگ او گفتند كه توانسته بود بهترين رتبه شمشيربازي را تا آن روز در تاريخ المپيك براي تيراندازي ثبت كند، مقامي كه در ريو هم تكرار شد. البته آنقدر ملي‌پوشان تيراندازي قبل از المپيك 2016 با مدال‌هاي‌شان انتظارها را بالا برده بودند كه تكرار ششمي المپيك براي احمدي در ريو، احساسي كاملاً متفاوت با نتيجه‌اي داشت كه در لندن کسب کرده بود. اگر در 2012، مقام ششمي با توجه به اينكه ملي‌پوشان این رشته تازه سري در ميان سرها بلند كرده بودند، ارزشی كمتر از يك مدال نداشت، اما در 2016، آنقدر تيراندازي توانسته بود در چهار سالي كه از المپيك لندن مي‌گذشت، موفقيت به دست بياورد و مدال درو كند كه اين‌بار در ريو، ششمي الهه احمدي يك شكست به حساب آمد!

تيراندازي اما گويا راهش را پيدا كرده بود با ملي‌پوشان جوان و بااستعدادي كه رده به رده و از نوجوانان و جوانان بالا آمده بودند و با مدال‌هايي كه در جهاني و آسيايي گرفته بودند، تيراندازي را به جمع رشته‌هايي اضافه كرده بودند كه رفتن روي سكو كمترين انتظاري بود كه از آنها مي‌رفت. مانند نتايج درخشاني كه تيراندازي در بازي‌هاي آسيايي اينچئون با كسب يك طلا و دو نقره گرفت، رقابت‌هايي كه اولين طلاي ايران را هم نجمه خدمتي ملي‌پوش تيراندازي به دست آورد. هرچند تيراندازي در آسيايي 2018 در جاكارتا تنها يك برنز گرفت و پسرفت را تجربه كرد، اما آنها دوباره روند صعودي‌شان را در پيش گرفتند و با به دست آوردن شش سهميه المپيك2020، يكي از موفق‌ترين رشته‌هاي اعزامي به توكيو بودند، موفقيتي كه با كسب طلاي جام جهاني 2021 در كرواسي چند هفته پيش از اعزام به توكيو همراه شد و تيراندازي در بين رشته‌هايي قرار گرفت كه در المپيك مي‌تواند خيلي‌ها را شگفت‌زده كند و نتایج درخشانش را با طلای دیروز فروغی کامل کند.

قهرماني كه تصادفي تيرانداز شد

جواد فروغي حالا ستاره درخشان ورزش ايران در المپيك است. پرستار 41 ساله اهل دهلران ايلام كه ديروز توانست اولين مدال كاروان ايران در توكيو را كه خوشرنگ‌ترين آن هم بود كسب كند. فروغي البته خيلي دير وارد تيراندازي مي‌شود، آن هم برحسب يك اتفاق و پس از تمرين‌هاي دست‌گرمي و تصادفي در طبقه منهاي دو بيمارستان بقيه‌الله: «اولين بار در زمان گذراندن دوره تيراندازي و آمادگي جسماني براي ترفيع درجه كاريمان، این رشته را تجربه كردم.» 

روزهايي كه پس از كسب يك امتياز بالا، تشويق مي‌شود كه تيراندازي را حرفه‌اي ادامه دهد. توصيه‌اي كه سال‌ها بعد فروغي را تبديل مي‌كند به يكي از پديده‌هاي تيراندازي ايران. مدال برنز آسيا در 2019 و دو مدال طلاي جام جهاني سبب مي‌شود او در حالي راهي المپيك شود كه با قرار گرفتن در رده يك رنكينگ تپانچه دنيا، يكي از شانس‌هاي مدال در توكيو باشد، اتفاقي كه ظهر ديروز در سالن ساكا شوتينگ توكيو رخ داد و فروغي با كسب طلاي توكيو، بزرگ‌ترين موفقيت ورزشي‌اش را ثبت كرد. 

فروغي در صحبت‌هايش پس از این موفقيت بزرگ گفت كه همواره به مدال طلا فكر مي‌كرد: «عكس مدال طلا را پروفايل خودم قرار داده بودم و حتي ساخت مدال را با دقت نگاه مي‌كردم.» قهرماني كه آرامش خود را در زمان مسابقه به دليل ذكر خدا عنوان كرده، آرامشي كه سبب شد او بتواند اين روز تاريخي را ثبت كند. 

موفقيت ديروز فروغي، سيل پيام‌هاي تبريك را براي او به همراه داشت، از ابراهيم رئيسي رئيس‌جمهور منتخب كه در تماس تلفني به او تبريك گفت تا سردار سليماني فرمانده بسيج مستضعفين كه در پيامي براي فروغي نوشت: «به اهتزاز درآمدن پرچم ايران اسلامي در اقصي نقاط دنيا، همواره موجب افتخار، بالندگي و غرور هر ايراني بوده، به‌ويژه اينكه عامل اين پيروزي جوانان مؤمن، غيرتمند، پرتلاش و بسيجي اين مرز و بوم و اقتدا‌كنندگان به مولاي متقيان حضرت علي‌ابن‌ابيطالب(عليه السلام) باشند.» ابوالفضل خداقلي‌پور، رئيس سازمان ورزش بسيج هم اينطور به فروغي پيام داد: «رزمت پيروز، عزمت استوار، حرمتت روزافزون و بزمت با ملكوتيان.»

هم مدافع سلامت، هم مدافع حرم

فروغي كه از پاسداران انقلاب اسلامي است، به عنوان پرستار در بيمارستان بقيه‌الله مشغول به كار است. پرستاري كه در يك سال گذشته در دو جبهه مي‌جنگيد؛ يك جبهه در بيمارستان به عنوان مدافع سلامت و در قامت پرستار و مراقبت از بيماران كرونايي و ديگری جبهه سالن تيراندازي مجموعه ورزشي آزادي بود، جايي كه او براي شگفتي‌سازي در ميدان بزرگ المپيك تلاش مي‌كرد: «من شب‌ها در بيمارستان شيفت هستم و در اين چند سال عادت كرده‌ام كه از تمرين به شفيت‌هايم بروم، حتي شب‌هاي مسابقه‌ هم در بيمارستان بودم. انگيزه‌ام دليل بزرگي است كه بتوانم هم به كارم و هم به تيراندازي كه عاشقش هستم، برسم.»

سجده فروغي روي چفيه‌اش و شكرگزاري و سلام نظامي‌اش در هنگام پخش سرود ملي ايران و بالا رفتن پرچم كشورمان صحنه‌هاي ماندگاري بود كه عكاسان حاضر در سالن ساكاشوتينگ در قاب دوربين‌هاي‌شان ثبت كردند. پاسداري كه علاوه بر مدافع سلامت، مدافع حرم نيز بوده است.

فروغي در برنامه «ماه‌ماه» شبكه سلامت ارديبهشت امسال با بيان اينكه من در سوريه به عنوان پرستار حضور پيدا كردم و كار بزرگ را مدافعان حرم و رزمندگاني كه در خط مقدم بودند، انجام دادند، گفته بود: «ما برحسب وظيفه سعي كرديم اين راه را برويم. هر يك از مدافعان حرم بر حسب تخصص به سوريه اعزام مي‌شوند و من هم بنا بر تخصصم در حوزه پرستار رزمي اعزام شدم و اتفاقات و عملياتي كه قرار بود در آنجا انجام شود برحسب وظيفه حمايت‌هاي بهداري و تخصصي انجام مي‌دادم. ابتدا كه وارد سوريه شديم از همان فرودگاه با صداي انفجار و تيراندازي مواجه بوديم. احساس مي‌كرديم كه در بيداري بسر نمي‌بريم، ولي با گذشت زمان اين اضطراب‌ و ترس‌ها برايمان عادي شد، اما در كنار اين ترسي كه با ما همراه بود، نگاه نگران زنان و كودكاني كه هيچ دفاعي نداشتند ما را براي انجام مأموريتمان مصمم‌تر ‌كرد.»

لینک پی دی اف گزارش در روزنامه جوان