Saeed Ahmadian Official Website
روزنامه نگار ورزشی
18:30 - 1400/04/27

بررسی وضعیت مدال آوری کشتی، وزنه برداری، والیبال و دوومیدانی در آستانه اعزام به المپیک

پرشانس‌ها، کم شانس‌ها

در بین رشته های المپیکی، همه نگاه ها به کشتی برای کسب مدال است، وزنه برداری بر خلاف ریو شانس کمی برای کسب مدال دارد، والیبال تنها با معجزه روی سکو می رود و دوومیدانی با توجه به ناآمادگی احسان حدادی، هیچ شانسی ندارد.

پرشانس‌ها، کم شانس‌ها

سعید احمدیان/ روزنامه جوان- جمعه در شرایطی المپیک توکیو آغاز می شود که کاروان ایران با 66 ورزشکار در 16 رشته در این رقابت ها حضور دارد، در گزارشی به بررسی وضعیت رشته های کشتی، دوومیدانی، والیبال و وزنه برداری از تیم های اعزامی به توکیو در آستانه شروع المپیک پرداخته ایم.

دوومیدانی؛ سهمیه‌هایی که آب رفت

توکیو شانزدهمین دوره حضور دوومیدانی‌کاران در المپیک است، رشته‌ای که تا امروز در ۱۵ دوره گذشته با ۵۲ ورزشکار شرکت کرده و سهم این حضور تا امروز تنها یک مدال بوده است. احسان حدادی که یکی از نمایندگان ایران در توکیوست و سومین حضورش در المپیک را تجربه می‌کند، تنها مدال‌آور تاریخ دوی ایران در المپیک است که سال ۲۰۱۲ در لندن توانست در رشته پرتاب دیسک با پرتابی به میزان ۶۸ متر و ۱۸ سانتیمتر پس از هارتینگ با پرتاب ۶۸ متر و ۲۸ سانتیمتر به مدال نقره دست یابد. 

دوومیدانی ایران در حالی در المپیک قبلی در ریو با ۱۰ ورزشکار شرکت کرد که در توکیو، سهمیه‌های این رشته مادر کاهش پیدا کرد و دوومیدانی ایران برای حضور در المپیک توکیو تنها توانست چهار سهمیه به دست آورد. احسان حدادی در پرتاب دیسک و حسن تفتیان در دوی ۱۰۰ متر رکورد ورودی را ثبت کردند، فرزانه فصیحی در دوی ۱۰۰ متر از سهمیه یونیورسالیتی استفاده کرد و مهدی پیرجهان در دوی ۴۰۰ متر بامانع هم از طریق رنکینگ به المپیک رسید. جز حدادی و تفتیان که در ریو هم حضور داشتند، فصیحی و پیرجهان اولین حضورشان را در المپیک تجربه می‌کنند.

والیبال؛ مأموریت بزرگ در توکیو

والیبال ایران دومین حضورش را در المپیک در توکیو تجربه می‌کند، دوره گذشته در ریو که والیبال پس از ۵۲ سال توانست برای اولین بار به المپیک صعود کند و با دو برد مقابل مصر و کوبا و سه شکست برابر لهستان، آرژانتین و روسیه به عنوان تیم چهارم به مرحله یک چهارم نهایی و جمع هشت تیم صعود کرد، اما در این مرحله شاگردان لوزانو با شکست مقابل ایتالیا از دور مسابقات کنار رفتند. 

حالا چهار سال بعد باز هم والیبال که در یک دهه اخیر به جمع ۱۰ تیم مطرح جهان اضافه شده است، در المپیک حضور دارد، اما این بار به جای لوزانوی آرژانتینی، آلکنوی روس که سابقه کسب یک مدال طلا و برنز را همراه با روسیه در المپیک دارد، سرمربی کشورمان است تا والیبال ایران را که برای رفتن روی سکو المپیک تلاش می‌کند به هدف بزرگش نزدیک کند.

 تیم ملی والیبال که در گروه A المپیک توکیو با ژاپن، لهستان، ایتالیا، کانادا و ونزوئلا هم‌گروه شده است، با ترکیب سعید معروف، جواد کریمی (پاسورها)، میلاد عبادی‌پور، میثم صالحی، مرتضی شریفی (قدرتی زن‌ها)، محمد موسوی، مسعود غلامی، علی‌اصغر مجرد (سرعتی‌زن‌ها)، امیر غفور، صابر کاظمی (پشت‌خط‌زن‌ها) و آرمان صالحی، مهدی مرندی (لیبروها) راهی توکیو می‌شود

کشتی؛ جورکش همه رشته‌ها در المپیک

فرقی نمی‌کند بازی‌های المپیک باشد یا آسیایی، در هر رقابتی که کاروان ایران تا امروز اعزام شده همه نگاه‌ها برای مدال به سمت کشتی چرخیده است؛ رشته‌ای که بیشترین سهم از مدال‌های کسب شده تا امروز را در ادوار مختلف المپیک داشته و از ۶۹ مدالی که تاکنون ورزشکاران کشورمان در المپیک گرفته‌اند، سهم کشتی ۴۳ مدال بوده است، ۱۰ طلا، ۱۴ نقره و ۱۹ برنز. کارنامه پرافتخاری که باعث شده تا امروز در آستانه آغاز بازی‌های توکیو باز هم بیشترین انتظار از کشتی برای رفتن روی سکو و کسب مدال وجود داشته باشد.

کشتی ایران در المپیک توکیو در بخش فرنگی با پنج کشتی‌گیر و در بخش آزاد با شش نماینده حضور خواهد داشت، علیرضا نجاتی در ۶۰ کیلوگرم، محمدرضا گرایی در ۶۷ کیلوگرم، محمدعلی گرایی در ۷۷ کیلوگرم، محمدهادی ساروی در ۹۷ کیلوگرم و امین میرزازاده در ۱۳۰ کیلوگرم، شاگردان محمد بنا در توکیو هستند. رضا اطری در ۵۷ کیلوگرم، مرتضی قیاسی در ۶۵ کیلوگرم، مصطفی حسین خانی در ۷۴ کیلوگرم، حسن یزدانی در ۸۶ کیلوگرم، محمدحسین محمدیان در ۹۷ کیلوگرم و امیرحسین زارع در ۱۲۵ کیلوگرم هم شاگردان غلامرضا محمدی در رده آزاد هستند که در توکیو روی تشک خواهند رفت.

وزنه‌برداری؛ غیبت طلایی‌های ریو

یکی از رشته‌هایی که بعد از کشتی در تاریخ المپیک بیشترین مدال را برای ایران به ارمغان آورده، وزنه‌برداری است؛ رشته‌ای که البته به نظر می‌رسد در المپیک توکیو بر خلاف چند دوره گذشته شرایط متفاوتی را تجربه می‌کند. ماجرای دوپینگ سبب شده است بر خلاف ریو که کاروان ایران با پنج ورزشکار در المپیک حاضر بود، در توکیو تنها دو سهمیه به ایران اختصاص داده شود، علاوه بر این مصدومیت سهراب مرادی و حواشی کیانوش رستمی دو طلایی وزنه‌برداری در المپیک ریو، موجب شد تا این دو وزنه‌بردار مطرح نتوانند امتیازات لازم را برای حضور در توکیو به دست بیاورند و غایبان بزرگ وزنه‌برداری در المپیک ۲۰۲۰ باشند. 

بر این اساس علی هاشمی در دسته ۱۰۹ کیلوگرم و علی داودی دسته ۱۰۹+ کیلوگرم با کسب بیشترین امتیاز در بین وزنه‌برداران ایرانی، نمایندگان کشورمان در المپیک هستند. هاشمی دارنده دو طلای جهان در سال‌های ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ و داوودی قهرمان آسیا در سال‌های ۲۰۱۹ و ۲۰۲۰، در حالی روی تخته خواهند رفت که با توجه به کارنامه وزنه‌برداری در المپیک‌های گذشته، انتظار‌ها از آن‌ها بالاست، به خصوص که وزنه‌برداری تاکنون ۱۸ مدال که شامل ۹ طلا، ۵ نقره و ۵ برنز بوده، در المپیک برای ایران کسب کرده است.

لینک پی دی اف گزارش در روزنامه جوان