Saeed Ahmadian Official Website
روزنامه نگار ورزشی
13:51 - 1400/04/22

گزارش «جوان» از نشست خبری ولادیمیر آلکنو پیش از اعزام تیم ملی والیبال به المپیک

دفاعیه مرد یخی در محکمه «ایرانیان»

ولادیمیر آلکنو دیروز در یک نشست خبری در سالن ایرانیان مجموعه ورزشی آزادی با توجه به نتایج ضعیف در لیگ ملت‌ها و حواشی به وجود آمده درباره دعوت یا خط زدن برخی ملی‌پوشان سعی کرد به همه ابهامات پاسخ دهد و از خودش دفاع کند.

دفاعیه مرد یخی در محکمه «ایرانیان»

سعید احمدیان/ روزنامه جوان- سالن ایرانیان فدراسیون وزنه‌برداری در مجموعه ورزشی آزادی تهران دیروز میزبان دومین نشست خبری ولادیمیر آلکنو، سرمربی تیم ملی والیبال بود و او دو هفته پس از بازگشت تیم ملی از لیگ ملت‌ها در نشستی که دو ساعت طول کشید، روبه‌روی رسانه‌ها نشست و به سؤالات مختلف پاسخ داد.

نکته مثبت لیگ ملت‌ها، جوانان بودند

رتبه دوازدهمی والیبال در لیگ ملت‌ها که با پنج برد و ۱۰ باخت به دست آمد، آن هم در شرایطی که شاگردان آلکنو مرداد‌ماه در المپیک به میدان می‌روند، خیلی‌ها را نسبت به نتایج والیبال در توکیو ناامید کرده است. آلکنو دیروز اینگونه به انتقادات پاسخ داد: «اگر یادتان باشد قبل از شروع مسابقات گفتم امیدوارم این بازی‌ها به بسیاری از سؤالات من پاسخ دهد و می‌توانم بگویم این کار انجام شد و این مسابقات یک آزمون برای تیم ما بود. مسابقات بسیار سختی را پشت سر گذاشتم و در یک محیط بسیار دشوار ۱۵ مسابقه فشرده انجام دادیم. این رقابت‌ها جواب سؤال‌هایی را که من دنبالش بودم، داد. همانطور که قول داده بودم جوان‌ها را آزمایش کردم و در مجموع سطح کلی تیم را محک زدم. نتیجه مورد پسند من و شما نبود، اما آن حجم کاری که تیم انجام داد نکات مثبتی داشت و نکته مهم این بود که بازیکنان جوانی را دیدید که از پرچم ایران دفاع خواهند کرد و این موضوع اصلی بود.»

سرمربی روسی والیبال کشورمان معتقد است که می‌شد تیم ملی نتایج بهتری بگیرد. او، اما هدفش محک زدن جوانان بود: «می‌شد نتایج بهتری بگیریم، مثلاً مقابل صربستان که تقریباً ترکیب دوم و جوان تیم بازی کرد. ما با چند تعویص بازیکنان باتجربه می‌توانستیم بازی را ببریم، اما همانطور که قبل از مسابقات با رئیس فدراسیون هماهنگ کرده بودم، اعلام کردم این مسابقات برای آمادگی در المپیک است. برای همین می‌خواستم بازیکنان جوان را در شرایط پراستراس و پرفشار محک بزنم. البته واقف بودم که تغییر دائمی ترکیب کار درستی نیست، اما باید همه بازیکنان را در شرایط سخت محک می‌زدم. این را می‌دانستم که مسابقات پرفشار است برای همین برای جلوگیری از افزایش فشار و مصدومیت تغییراتی انجام می‌دادم، اما می‌دانستم این تغییرات باعث ثبات تیم ملی نمی‌شود. باید یادآوری کنم تیم ملی تقریباً دو سال مسابقه رسمی نداشت و ۵۰ درصد تیم را جوانانی تشکیل می‌دادند که بازی رسمی نداشتند. به معجزه اعتقاد ندارم و می‌دانم با کار مستمر می‌توانیم به نتایج مطلوب برسیم.»

فشار به من؟ هیچ وقت اجازه نمی‌دهم

یکی از حواشی پررنگ والیبال پس از بازگشت از ایتالیا و لیگ ملت‌ها، شائبه دخالت برخی از اطرافیان تیم ملی در کار آلکنو بود. مسئله‌ای که فرهاد قائمی پس از خط خوردن در مصاحبه‌ای به آن اشاره کرد و مدعی حضور مافیا در والیبال شد. سرمربی روس تیم ملی با رد هرگونه دخالت تأکید می‌کند که همه تصمیمات را خودش می‌گیرد: «قبلاً هم گفته بودم و الان هم رسماً می‌گویم از روز اول شروع به کارم در ایران، تمام تصمیمات را خودم گرفته‌ام. در مسائلی که شک و تردید دارم، مشورت می‌گیرم. نه رئیس فدراسیون و نه سرپرست یا افراد دیگر فشاری به من وارد نکرده‌اند. من جزو آن دسته از مربیان نیستم که بشود به من فشار وارد کرد، اگر قرار است من پاسخگوی نتایج باشم.

آلکنو به انتقادات قائمی هم اینطور پاسخ می‌دهد: «تفاوت بنیادی بین من و این بازیکن این است که من بزرگ‌تر از او هستم و عناوین ما قابل قیاس نیست. او یکصدم عناوین من را هم ندارد که بخواهد درباره گذشته‌ام حرف بزند. بعد از تمرین اول دیدم که قائمی در شرایط مطلوبی نیست. نمی‌خواستم این بازیکن را مورد آزار و اذیت قرار دهم، بعد از تمرین او را صدا زدم و تشکر کردم که آمده است. اگر این موقعیت دو، سه ماه قبل از المپیک رخ می‌داد، حتماً این امکان و وقت را می‌دادم که او به آمادگی مطلوب برسد، اما ۱۰ روز مانده به رفتن ما این امکان وجود نداشت.»

توانایی مربی و کادرم برایم مهم است

یکی دیگر از انتقاداتی که از سوی برخی به آلکنو و فدراسیون والیبال وارد شده است، حضور مترجم آلکنو روی نیمکت در المپیک است که سبب شده یک مربی ایرانی کمتر روی نیمکت بنشیند، انتقادی که آلکنو به شدت نسبت به آن واکنش نشان می‌دهد: «مترجم نیز کار‌های زیادی برای من انجام می‌دهد و همه جا با من است، نه اینکه فقط تایم‌اوت‌ها را ترجمه کند. ارتباط خوب من با بازیکنان یکی از دلایلش اوست. من می‌خواهم بر این موضوع تأکید کنم که تمام اعضای کادرفنی را طوری انتخاب می‌کنم که توانمند باشند، چرا‌که توانایی آن‌ها برای من مهم است. در حال حاضر کادری دارم که هر کدام از آن‌ها یک کار مشخص را به صورت حرفه‌ای انجام می‌دهند. اگر فقط یک مربی بخواهد روی نیمکت المپیک بنشیند که برای خودش تبلیغ کند برای من کارایی ندارد.»
 سرمربی تیم ملی والیبال می‌گوید در تیم ملی به روی همه مربیان باز است: «از روزی که من آمدم در‌های تیم ملی به روی مربیان ایرانی باز بود. از روز اول مربیان ایرانی زیادی بدون چشمداشت به ما کمک می‌کنند و با تجربه زیادی که دارند هر چیزی می‌خواهند می‌شنوند، یاد می‌گیرند و سؤال می‌کنند. تجربه‌ای که یک مربی می‌خواهد در همین اردو‌ها و تمرینات کسب می‌شود، نه در تربیون المپیک، حضور در المپیک برای هر مربی افتخار است، اما ذهن من مشغول کارم است، نه اینکه برای کسی تبلیغ کنم. من راز پنهانی ندارم و هر مربی می‌تواند در اردو حاضر شود.»

برای رفتن روی سکو به لیگ‌تان نگاه کنید

آلکنو همچنین در پاسخ به سؤال «جوان» درباره اینکه با توجه به نتایج و تجربه لیگ ملت‌ها، والیبال در المپیک چه خواهد کرد، می‌گوید: «اصولاً در زندگی دوست ندارم گام‌های بلند و تندی را بردارم یا اینکه پیشگویی کنم. گروه ما گروه کاری است. اگر ما به صورت کلی نگاه کنیم غیر از لهستان و ایتالیا که برتری نسبی به ما دارند، می‌توانیم با بقیه تیم‌ها مثل ژاپن، کانادا و ونزوئلا رقابت خوبی داشته باشیم. اصولاً تاکتیک من در زندگی این است که گام به گام جلو بروم و روز به روز به فکر بازی بعدی باشم. ما بازی به بازی پیش می‌رویم. تمامی بازی‌ها آنالیز شده و به نتایج جالبی رسیده‌ایم. روی اشتباهاتمان کار کردیم و امیدواریم نتایج آن را در المپیک ببینیم.»

او معتقد است که رسیدن به سکوی المپیک هنوز برای والیبال ایران زود است: «در ورزش ضمانتی وجود ندارد. درباره آرزوی رئیس فدراسیون و رفتن روی سکوی المپیک باید بگویم این آرزوی من و همه شماست. همه آرزو داریم تیم ملی روی سکو برود، اما نمی‌توانیم تضمین کنیم تیم ملی روی سکو می‌رود. باید به لیگ داخلی و سطح کلی والیبال ایران نگاه کنیم و با تیم‌ها و لیگ‌های دیگری که آن‌ها هم آرزوی رفتن روی سکو را دارند مقایسه کنیم. در حال حاضر در لیگ ایران ۶۰ تا ۷۰ درصد بازیکنان سرویس‌های موجی می‌زنند. بعد نوبت به دریافت‌ها می‌رسد، درباره دریافت‌ها در لیگ ایران، بازیکنان هیچ وقت جلوی سرویس‌های میخایلوف و لئون قرار نمی‌گیرند. در بازی با روسیه قبل از اینکه پانکوف در خط سرویس قرار بگیرد، رقابت نزدیکی داشتیم، اما مقابل سرویس‌های این بازیکن نتوانستیم واکنش خوبی داشته باشیم. اگر می‌خواهیم در رابطه با سکوی المپیک صحبت کنیم باید تغییراتی را در لیگ داخلی انجام دهیم. آمار نشان‌دهنده سطح بازیکنان است. در حال حاضر با سرویس‌ها و دریافت‌های متوسط اینکه بخواهیم داعیه قرار گرفتن بین تیم‌های اول جهان را داشته باشیم امکانپذیر نیست. این موضوع مشکل اصلی والیبال ایران است.»

لینک پی دی اف گزارش در روزنامه جوان