Saeed Ahmadian Official Website
روزنامه نگار ورزشی
18:43 - 1400/04/21

نگاهی به وضعیت پرسپولیس، سپاهان و استقلال سه تیم مدعی قهرمانی در فاصله ۳ هفته تا پایان لیگ برتر

جای هیچ اشتباهی نیست

در فاصله سه هفته تا پایان لیگ، پرسپولیس و سپاهان به عنوان دو مدعی جدی جام بیستم سایه به سایه هم حرکت می‌کنند. اگرچه استقلال هم همچنان روی کاغذ یکی از تیم‌هایی است که شانس بردن جام را دارد، اما با توجه به فاصله امتیازی شانس این تیم نزدیک به صفر است.

جای هیچ اشتباهی نیست

سعید احمدیان/ روزنامه جوان- 5 بازی‌ هفته بیست و هفتم لیگ برتر در حالی شنبه شب برگزار شد که شمارش معکوس برای پایان فصل پرهیاهوی و پر حاشیه فوتبال آغاز شده است. سه بازی تا تعیین قهرمان لیگ مانده و برخلاف فصل گذشته این‌بار خبری از معرفی قهرمان زودهنگام نیست و اوج هیجان و حساسیت را در بالای جدول شاهد هستیم. در گزارشی به بررسی وضعیت پرسپولیس، سپاهان و استقلال که با توجه به امتیازات و جدول رده‌بندی برای قهرمانی تلاش می‌کنند در فاصله سه هفته تا پایان لیگ پرداخته‌ایم و بازی‌های باقیمانده‌شان را مرور کرده‌ایم تا با یک مقایسه دستتان بیاید که کدام تیم به جام می‌تواند نزدیک‌تر باشد و کاپیتانش روز هشتم مرداد جام را بالای سر ببرد.

پرسپولیس، ۵۸ امتیاز

قهرمان چهار دوره متوالی لیگ برتر در فصل جاری هم بیشترین شانس را برای تکرار یک قهرمانی دیگر دارد. قرمز‌ها که با برانکو سه فصل پیاپی قهرمان شدند، فصل گذشته هم با یحیی گل‌محمدی ترک عادت نکردند تا با چهارمین قهرمانی رکورد سه قهرمانی متوالی سپاهان را بشکنند. آن‌ها امسال هم با نتایجی که گرفته‌اند نشان داده‌اند که انگار بدون بردن جام، فصل‌شان به سر نمی‌شود. این‌بار هم یحیی روی نیمکت پرسپولیس می‌نشیند و او در آستانه کسب دومین قهرمانی متوالی با قرمز‌ها در لیگ برتر است. پرسپولیسی‌ها در فاصله تنها سه هفته تا پایان لیگ برتر با ۵۸ امتیاز در صدر جدول قرار گرفته‌اند، جایگاهی که در فصل‌های اخیر کمتر از آن دور بوده‌اند، به طوری که رده‌های بعدی را برای بقیه تیم‌ها کنار گذاشته‌اند.

پرسپولیس برخلاف هشت هفته ابتدایی لیگ که با شش مساوی و تنها ۲ برد، نشانی از تیم مدافع عنوان قهرمانی نداشت در ادامه لیگ مهارناپذیر نشان داد. شاگردان گل‌محمدی در ۱۵ بازی اخیرشان، ۱۱ برد و چهار مساوی کسب کرده‌اند و حتی یک باخت هم نداشته‌اند. آخرین شکست شاگردان یحیی به هفته دوازدهم لیگ و بازی با آلومینیوم اراک برمی‌گردد که ششم بهمن سال گذشته ثبت شد تا آن‌ها در شش ماه گذشته در لیگ بدون شکست باشند. قرمز‌ها این هفته هم توانستند با برتری ۲ بر صفر مقابل آلومینیوم حساب‌شان را با اراکی‌ها صفر کنند و هم انتقام تنها شکست شان را در لیگ بگیرند و هم یک قدم به پنجمین قهرمانی متوالی‌شان یا همان گلات نزدیک شوند. برخلاف هفته‌های اول فصل که هواداران پرسپولیس از گل‌نزنی مهاجمان‌شان جان به لب شده بودند در ادامه لیگ با اضافه شدن شهریار مغانلو، بازگشت مهدی ترابی و پایان محرومیت عیسی آل‌کثیر یکی از تیم‌های زهردار لیگ شده‌اند که به کمتر از قهرمانی راضی نمی‌شود.

پرسپولیس در سه بازی آخرش باید روز ۲۹ تیر با ماشین‌سازی، سوم مرداد با تراکتور و هشتم مرداد با پیکان روبه‌رو شود. سه مسابقه‌ای که اگر با سه برد همراه باشد، پرسپولیسی‌ها بدون توجه به نتایج سایر تیم‌ها می‌توانند در هشتمین روز مرداد جشن قهرمانی بگیرند.

سپاهان، ۵۶ امتیاز

زردپوشان اصفهانی، اما پس از پشت سر گذاشتن چند فصل پرفراز و نشیب در لیگ بیستم همان تیم مدعی گذشته شده‌اند که قبل از شروع بازی‌ها می‌توان روی آن‌ها برای رسیدن به جام شرط بست. نویدکیا و شاگردانش با ۵۶ امتیاز و دو امتیاز کمتر از پرسپولیس صدرنشین در رده دوم قرار دارند و جدی‌ترین تعقیب‌کننده قرمز‌ها هستند. آن‌ها این هفته هم با برد ۴ بر یک صنعت نفت آبادان سعی کردند با توجه به برد پرسپولیس، همچنان فاصله دو امتیازی‌شان را با پرسپولیس حفظ کنند و منتظر لغزش گل‌محمدی و شاگردانش در سه بازی آخر باشند.

سپاهان در شرایطی در فصل بیستم یکی از مدعیان قهرمانی نشان داده که نقش محرم نویدکیا در این تحول را نمی‌توان نادیده گرفت. مربی جوانی که در اولین تجربه‌اش نشان داده که می‌شود روی او حساب کرد. سپاهان هم مانند پرسپولیس ماه‌هاست رنگ باخت به خود ندیده و آخرین شکست این تیم به هفته سیزدهم و بازی مقابل پدیده در ۱۱ بهمن سال گذشته برمی‌گردد و پس از آن زردپوشان شکست نخورده‌اند و در ۱۴ بازی اخیرشان، ۱۰ برد و چهار مساوی دشت کرده‌اند.

آن‌ها شش سال بعد از آخرین قهرمانی‌شان حالا در فصل بیستم دوباره به جام نزدیک شده‌اند، هرچند یک رقیب سرسخت به نام پرسپولیس دارند که با توجه به فاصله دو امتیازی‌اش با زردها، تکلیف قهرمان را مشخص خواهد کرد. با این حال زردپوشان اصفهانی که امیدوار به از دست دادن امتیاز قرمز‌ها در سه بازی آخر هستند، در سه هفته پایانی لیگ باید ۲۹ مرداد با شهرخودرو، سوم مرداد با ذوب‌آهن و هشتم مرداد هم با استقلال روبه‌رو شوند، رقابت‌هایی که حکایت از کار سخت‌ترشان نسبت به پرسپولیس دارد.

استقلال، ۵۰ امتیاز

آبی‌ها نسبت به پرسپولیس و سپاهان کمترین شانس را برای رسیدن به جام در روز هشتم مرداد دارند. استقلال در حالی با ۵۰ امتیاز در رده سوم قرار دارد که فاصله هشت امتیازی با تیم صدرنشین و باقی ماندن تنها سه بازی از لیگ سبب شده آن‌ها تنها روی کاغذ شانس قهرمانی داشته باشند و قهرمانی‌شان به چیزی فراتر از یک معجزه احتیاج دارد، به طوری که باید سپاهان و پرسپولیس همه بازی‌های باقیمانده‌شان را ببازند و استقلال هر سه بازی خود را ببرد تا جام به آن‌ها برسد.

 البته استقلال با دو باختی که هفته‌های بیست و دوم و بیست و سوم مقابل ذوب و پرسپولیس کسب کرد از کورس عقب ماند تا فرهاد مجیدی و شاگردانش حسرت این امتیاز‌های از دست رفته را بخورند.
آبی‌ها که رده سومی شان در لیگ را قطعی کرده‌اند و این هفته با برد ۲ بر صفر سایپا، دومین برد متوالی شان را به دست آوردند در سه بازی آخر لیگ، ۲۹ مرداد با نفت مسجدسلیمان، سوم مرداد با نساجی و هشتم مرداد هم با سپاهان روبه‌رو می‌شوند.

لینک پی دی اف گزارش در روزنامه جوان