Saeed Ahmadian Official Website
روزنامه نگار ورزشی
18:39 - 1400/04/20

آشنایی با فرزانه فصیحی، هانیه رستمیان و فاطمه کرم زاده سه بانوی المپیکی

از دختر باد تا دختران تیرانداز

در گزارشی به معرفی فرزانه فصیحی دونده دوی 100 متر و هانیه رستمیان و فاطمه کرم زاده دو بانوی تیراندازی که برای المپیک آماده می شوند، پرداخته ایم.

از دختر باد تا دختران تیرانداز

سعید احمدیان/ روزنامه جوان- المپیک توکیو از دوم مرداد در شرایطی آغاز می شود که کاروان ایران با 66 ورزشکار قرار است راهی این مسابقات شود، در این بین زنان ایران با 11 سهمیه، رکورد بیشترین حضور در ادوار تاریخ المپیک را شکسته اند. در گزارش زیر به معرفی سه تن از بانوان المپیکی پرداخته ایم.

فرزانه فصیحی؛ دوومیدانی‌کار عاشق ژیمناستیک

تا چند هفته پیش فکرش را هم نمی‌کرد که مرداد امسال در پیست ۱۰۰ متر المپیک توکیو باید با بر‌ترین‌های دنیا رقابت کند، اما ۵ تیر و در حالی که کمتر از یک ماه به روشن شدن مشعل المپیک باقی مانده بود، فرزانه فصیحی با استفاده از سهمیه یونیورسالیتی سهمیه المپیک را می‌گیرد تا غافلگیرکننده‌ترین خبر عمرش را بشنود.

بانوی ۲۹ ساله اصفهانی حالا پس از سال ۱۳۹۴ که توانست رکورد ۶۰ متر ایران را که با ۷:۴۳ ثانیه در اختیار مریم طوسی بود، با زمان ۷:۳۵ بشکند و سریع‌ترین دختر ایران شود، در سال ۱۴۰۰ به بزرگ‌ترین رؤیای زندگی‌اش رسیده است. فصیحی ۵۷ سال پس از سیمین صفامهر که اولین دونده ۱۰۰ متر تاریخ ایران در المپیک ۱۹۶۴ توکیو بود، دومین زن المپیکی در این ماده است. 

دارنده مدال برنز دو ۶۰ مترِ مسابقات قهرمانی دو و میدانی داخل سالن ۲۰۱۸ آسیا که بهترین رکورددار صدمتر ایران هم هست، در حالی نماینده ایران در دوومیدانی المپیک است که به صورت اتفاقی به این رشته وارد شده است. او عاشق ژیمناستیک بود و حتی قهرمان ایران هم شد، اما پس از آنکه با اجبار معلم مدرسه در مسابقه دو شرکت می‌کند و رکورد مدارس را می‌شکند و دو مدال طلا به دست می‌آورد، تصمیم می‌گیرد که دوومیدانی‌کار شود و پس از آن با اصرار‌های خانم ازغنده مربی تیم دوومیدانی استان اصفهان راه ورزش قهرمانی را پیش می‌گیرد، مربی‌ای که فصیحی حتماً قدر او را بیشتر می‌داند.

هانیه رستمیان؛ دوباره تاریخ ساز می‌شود؟

دختر ۲۳ ساله مازندرانی پس آنکه چهار سال پیش به خاطر اختلاف تنها یک امتیار، حضور در المپیک ریو را از دست داد، عزمش را جزم کرد که چهار سال بعد در توکیو حضور داشته باشد، هدفی بزرگ که در نهایت به آن رسید و ۱۵ آبان ۹۸ وقتی در رقابت‌های تیراندازی قهرمانی آسیا در دوحه فینالیست شد، بلیت توکیو برایش رزرو شد تا سومین سهمیه تیراندازی برای بازی‌های توکیو به نامش ثبت شود، آن‌هم در ماده تپانچه بادی ۱۰ متر زنان.

او در حالی آماده حضور در بزرگ‌ترین میدان ورزشی دنیا می‌شود که قرار است در توکیو، میوه بیش از یک دهه حضور در تیم‌های ملی که رده به رده بالا آمده را بچیند، رکورددار تیراندازی نوجوانان و جوانان ایران که در مسابقات جهانی ۲۰۱۹ هند توانست اولین مدال تاریخ تپانچه ایران را به دست آورد و تاریخ‌ساز شود. پدیده تیراندازی تپانچه ایران موفق شد در این رقابت‌ها برای نخستین بار به فینال راه یابد و مدال برنز را کسب کند. 

حالا رستمیان خودش را برای یک تاریخ‌سازی دیگر در توکیو آماده می‌کند، او در کنار پنج ملی‌پوش تیراندازی دیگر یکی از موفق‌ترین تیم‌های ورزشی کاروان ایران در راه المپیک ۲۰۲۰ بوده‌اند و نگاه‌های زیادی به آن‌ها در توکیو است. رستمیان که در نوجوانی به واسطه شغل پدرش که نظامی بود، تفنگ در دست گرفت و وارد رشته تیراندازی شد، حالا در مهم‌ترین روز‌های زندگی‌اش، سیبل المپیک را هدف گرفته است.

فاطمه کرم‌زاده؛ اولویت با درس است

دختر جنوبی تیراندازی که در ۱۰ سالگی به صورت سرگرمی در تعطیلات تابستانی در کلاس تیراندازی ثبت نام کرده بود، حالا سال‌ها بعد به یکی از پدیده‌های تیراندازی ایران تبدیل شده است، البته او قبل از تیراندازی عاشق شمشیربازی بود، اما به دلیل این‌که در بوشهر باشگاهی برای آموزش این رشته وجود نداشت، راهی رشته تیراندازی شد و به سرعت توانست استعداد زیادش را در این رشته ورزشی نشان دهد، به طوری که او یکی از پدیده‌های تیراندازی بوده است.

فاطمه کرم‌زاده ۲۳ ساله با وجود سن کمی که دارد در سال‌های اخیر یکی از موفق‌ترین ملی‌پوشان تیراندازی بوده است. ۱۸ آبان ۹۸ یکی مهم‌ترین روز‌های زندگی ورزشی کرم‌زاده بود، روزی که این ورزشکار بختیاری و دارنده سه طلای قهرمانی آسیا در تیراندازی توانست چهارمین سهمیه المپیک ۲۰۲۰ (در تفنگ سه وضعیت ۵۰ متر زنان) را کسب کند و نخستین حضورش را در المپیک بچشد. 

کرم‌زاده در حالی آماده المپیک می‌شود که توجه زیادی به درس در کنار ورزش داشته، او که بار‌ها عنوان کرده عاشق رشته پزشکی است، دانشجوی کارشناسی علوم ورزشی دانشگاه الزهرا است. او البته یک تفاوت با ورزشکاران محصل دیگر دارد و اینکه کرم‌زاده در مصاحبه‌هایی که داشته همواره تأکید کرده که سعی می‌کند ورزش حرفه‌ای به درسش لطمه‌ای نزند و درس برای او اولویت بوده، تا جایی که اگر امتحان داشته باشد، به اردو‌ها نمی‌رود!

لینک پی دی اف گزارش در روزنامه جوان