Saeed Ahmadian Official Website
روزنامه نگار ورزشی
00:26 - 1400/04/05

حاشیه‌ای بر رسیدن کریستین رونالدو به رکورد ۱۰۹ گل علی دایی به عنوان بهترین گلزن ملی جهان

اسطوره به اسطوره رسید

رونالدو با گلزني مقابل فرانسه به ركورد 109 گل‌زده علي دايي به عنوان بهترين گلزن ملي دنيا رسيد تا دو اسطوره فوتبال جهان و ايران در كنار هم قرار بگيرند.

اسطوره به اسطوره رسید

سعید احمدیان/ روزنامه جوان- از جمعه هفتم آذر 1383 تا چهارشنبه دوم تير 1400، 17 سال طول كشيد، از روزي كه علي دايي با باز كردن دروازه لبنان در انتخابي جام ملت‌هاي آسيا و به ثمر رساندن گل شماره 85 با عبور از فرانس پوشكاش مجاري تبديل شد به بهترين گلزن ملي جهان تا روزي كه كريس رونالدو با زدن گل دوم و مساوي به فرانسه در يورو2020 به ركورد دايي رسيد و با به ثمر رساندن يك گل ديگر با عبور از اسطوره فوتبال ايران به تنهايي بهترين گلزن ملي تاريخ فوتبال جهان مي‌شود.

ركوردي كه دايي بعد از 47 سال شكست

سال‌ها بود افتخار مي‌كرديم كه يك ايراني ركورددار بهترين گلزن ملي جهان است، ركوردي كه علي دايي با 109 گل‌ زده آن را ثبت رسانده بود و مايه غرور ما ايراني‌ها در فوتبال دنيا بود. دايي را با سختكوشي مثال زدني‌اش مي‌شناشيم كه براي رساندن توپ به دروازه حريفان ايران سرش را هم جلوي توپ مي‌گذاشت، تلاشي كه بارها سبب شد عكس‌هايش با سر شكسته شكار شود يا آن روز كه برخوردش با دروازه‌بان عمان در جام ملت‌هاي 1994هيروشيما باعث شد طحالش پاره شود و از ورزشگاه راهي اتاق عمل بيمارستان شد. اسطوره‌اي كه با پوشيدن لباس بايرن‌مونيخ و گلزني مقابل ميلان و چلسي، بارها هوادارانش را از فرط خوشحالي به آسمان‌ها برد.

چهارم تير 1372 يكي از روزهاي به يادماندني براي علي دايي است، روزي كه در جام اكو توانست در تيمي كه علي پروين روي نيمكت آن نشسته بود، اولين گل ملي‌اش را براي ايران ثبت كند، آن هم با توپي كه به تور دروازه تايوان چسباند. از آن روز مهاجم سبيلو، تركه‌اي و بلندقامت ايران كه از اردبيل آمده بود، به يكي از كابوس‌هاي هميشگي حريفان ايران تبديل شد.

10 سال بعد از روزي كه دایی اولين گل ملي‌اش را زد، آذر 1382 بدون شك بزرگ‌ترين دستاورد دوران بازيگري او رقم خورد، زماني كه گلش در انتخابي جام ملت‌هاي آسيا به لبنان سبب شد ركورد فرانس پوشكاش را بشكند و ركورددار گلزني در رده ملي شود. آن گل، هشتادوپنجمين گل دايي براي تيم ملي ايران بود و او ركورد 84 گل‌ زده پوشكاش را پس از 47 سال شكست و با 85 گل بهترين گلزن ملي جهان لقب گرفت.

دايي آن روز پس از شكستن ركورد گلزن افسانه‌اي مجاري، احساسش را اينطور روايت كرده بود: «اين ركورد براي فوتبال ايران است، نه فقط براي من. اگر اين ركورد را ثبت كردم به اين دليل است كه ما بازيكنان خوب ديگري هم داشتيم كه كنار من در تيم ملي بازي مي‌كردند و اين هديه‌اي از سوي خدا بود. من فكر مي‌كنم كه تمام ركورد‌ها ممكن است شكسته شوند، پس ركورد من هم در آينده شكسته خواهد شد.»

دايي پس از آن ركوردش را ارتقا داد و در نهايت يكصدونهمين و آخرين گل ملي او هم در پيروزي 3 بر 2 ايران در بازي دوستانه برابر كاستاريكا در 10 اسفند 1384 به ثبت رسید. پس از آن دايي با 37 سال سن به عنوان كاپيتان ايران راهي جام جهاني 2006 شد به اين اميد كه بتواند صد‌و‌دهمين گل ملي را تجربه كند، اما اتفاقات آلمان براي شهريار چندان خوشايند پيش نرفت تا وداع او با بازي‌هاي ملي در حسرت گلزني در جام جهاني رقم بخوردو پرونده دايي با زدن 109 گل در 149 بازي ملي بسته شود.

وقتي رونالدو به دايي رسيد

در حالي ركورد علي دايي سال‌ها بدون رقيب بود كه از سال گذشته كريستين رونالدو با عبور از 100 گل، شمارش معكوس را براي شكستن ركورد آقاي گلي جهان كه در اختيار اسطوره فوتبال ايران بود آغاز كرد.

رونالدو شهريور‌ماه گذشته پس از زدن دو گل در بازي با سوئد كه سبب شد گل‌هاي ملي‌اش سه رقمي شود از عزم خود براي شكستن ركورد دايي خبر داده بود: «بسيار خوشحالم كه توانستم ركورد ۱۰۰ گل ملي را پشت سر بگذارم و اكنون براي رسيدن به ركورد ۱۰۹(علي دايي) تلاش مي‌كنم. گام به گام بايد جلو رفت. البته من شيفته رسيدن به ركوردها نيستم، بلكه اين خود ركوردها هستند كه به صورت طبيعي براي من رقم مي‌خورند.»

سرانجام 17 سال بعد از روزي كه علي دايي با ثبت ركورد 109 گل و عنوان بهترين گلزن ملي دنيا به كار خودش در فوتبال ملي پايان داد. كريستين رونالدو توانست به ركورد دايي برسد. ستاره پرتغالي فوتبال دنيا چهارشنبه شب در بازي پرتغال- فرانسه در بوداپست در دقيقه 60 از روي نقطه پنالتي براي دومين بار در اين بازي دروازه هوگو لوريس را باز كرد، گلي كه گل شماره 109 گل رونالدو بود تا با ركورد علي دايي برابر شود.

كريستيانو رونالدو موفق شد در صدو‌هفتاد‌وهشتمین بازي ملي به ركورد دايي برسد. رونالدو پس از اينكه در ديدار افتتاحيه يورو 2004 در شكست 2 بر يك پرتغال مقابل يونان، اولين گل ملي خود ثبت كرده بود، پس از 17 سال توانست به ركورد بهترين گلزن ملي جهان هم برسد.

دل و قلوه اسطوره‌ها براي هم

رونالدو در حالي چهارشنبه شب در بوداپست به ركورد دايي رسيد كه اسطوره فوتبال كشورمان در ماه‌هاي اخير با توجه به نزديك شدن ستاره پرتغالي به ركوردش گفته بود افتخار مي‌كند رونالدو ركوردش را بشكند: «به ركورد گل‌هاي خود افتخار مي‌كنم، ولي ركورد‌ها قطعاً يك روزي شكسته مي‌شوند. خوشحالم كه يك بازيكن عالي ركوردم را مي‌شكند، زيرا مي‌دانم كه رونالدو يكي از سه بازيكنان برتر تاريخ است. تعهد و تمركز رونالدو را تحسين مي‌كنم. بعد از رسيدن به اين همه موفقيت، عشق و علاقه‌اش مثل روز اولي است كه فوتبال را شروع كرد. »

دايي چهارشنبه شب پس از اينكه رونالدو توانست با گلزني مقابل فرانسه به ركورد او برسد، در پيامي به اينستاگرام به رونالدو تبريك گفت: «اين باعث افتخار من است كه اين موفقيت قابل توجه به رونالدو اختصاص دارد. قهرمان بزرگ فوتبال و انسان‌دوست دغدغه‌مند كه الهام‌بخش افراد زيادي در سراسر دنيا شده و روي زندگي‌شان تأثير گذاشته است.» او در پست ديگري هم نوشت: «بهت تبريك مي‌گم كريس، به چيزي كه لياقتش را داشتي رسيد، نماد واقعي پشتكار و حرفه‌اي بودن هستي و باز هم به دنيا ثابت كردي بهتريني.»

رونالدو هم در پاسخ به اسطوره فوتبال ايران نوشت: «قهرمانان واقعي براي هميشه در اين جايگاه باقي مي‌مانند. من عميقاً از خواندن جملات محبت‌آميزي كه از طرف الگوي بزرگي مثل شما مطرح شده به خودم افتخار مي‌كنم. متشكرم، علي دايي.»

حالا رونالدو كه با پرتغال به مرحله حذفي يورو2020 صعود كرده اين فرصت را دارد با گلزني در بازي با بلژيك در يك‌هشتم نهايي يورو كه فردا شب برگزار مي‌شود با عبور از دايي، به تنهايي بهترين گلزن ملي جهان شود.

لینک پی دی اف گزارش در روزنامه جوان