Saeed Ahmadian Official Website
روزنامه نگار ورزشی
14:20 - 1399/11/02

حاشیه‌ای بر گلزنی مهاجمان استقلال و پرسپولیس در هفته‌های اخیر پس از عملکرد ضعیف‌شان در هفته‌های اول لیگ

خط آتش سرخابی‌ها جان گرفته است

با گلزنی دیاباته و‌قایدی برای استقلال و مهدی عبدی برای پرسپولیس در هفته یازدهم، محمود فکری و یحیی گل محمدی برخلاف آغاز لیگ به بازگشت مهاجمان‌شان به روز‌های اوج امیدوارتر از قبل شده‌اند.

خط آتش سرخابی‌ها جان گرفته است

سعید احمدیان/ روزنامه جوان- برخلاف هفته‌های اول دیگر کمتر نیمکت تیم یا تماشاگران پای تلویزیون را حرص می‌دهند و موتور گلزنی‌شان روشن شده، هرچند دیر، اما چند هفته‌ای است که هم مهاجمان استقلال و هم مهاجمان پرسپولیس روی دور گلزنی افتاده‌اند تا محمود فکری و یحیی گل‌محمدی کمتر از گذشته اخم‌های‌شان درهم برود و یکی از دلمشغولی‌های اصلی‌شان که در هفته‌های اول بدجور نگران‌شان کرده بود، کم‌کم در حال برطرف شدن باشد. هرچند در صدر جدول گلزنان گادوین منشا از گل گهر و سجاد شهباززاده از سپاهان با ۹ گل هستند و فاصله شان با نزدیک ترین مهاجم سرخابی ها در جدول که مهدی قایدی با 4 گل زده است، 5 گل است اما گل محمدی و فکری با نمایشی که خط هجومی تیم هایشان در چند بازی آخر داشته اند، امیدواروند مانند چند فصل اخیر نام مهاجمان استقلال و پرسپولیس در بالای جدول گلزنان لیگ قرار بگیرد.

بازگشت مثلث تهاجمی

محمود فکری و استقلال در حالی لیگ بیستم را شروع کرده‌اند که فصل گذشته آبی‌ها یکی از خطرناک‌ترین خط حمله‌های لیگ را داشتند و با ۵۵ گل، بیشتر از هر تیمی توپ را وارد دروازه حریفان‌شان کرده بودند. گل‌هایی که البته اگرچه این تیم را به قهرمانی نرساند و آن‌ها روی پله دوم قرار گرفتند، اما سبب شد برای فصل بعد یکی از نقطه قوت‌های آبی‌پوشان، خط حمله این تیم باشد. از ۵۵ گل آبی‌ها در فصل قبل، ۳۰ گل را مهاجمان این تیم زده بودند. آماری که سبب شد آقای گلی هم به یک استقلالی برسد. شیخ دیاباته با ۱۵ گل کفش طلای لیگ نوزدهم را گرفت و مهدی قایدی و ارسلان مطهری هم با ۱۰ گل در رده پنجم جدول لیگ قرار گرفتند. مطهری که نیم‌فصل گذشته به استقلال آمده بود، پنج گل از ۱۰ گلش را برای ذوب‌آهن در نیم‌فصل اول زده بود.

با توجه به این آمار، فکری که در لیگ بیستم به جای فرهاد مجیدی روی نیمکت استقلال می‌نشست برای اینکه کارنامه‌اش موفق باشد، حساب ویژه‌ای روی سه مهاجم تیمش باز کرده بود و تصور می‌شد در شروع لیگ هم مثلث تهاجمی استقلال بتواند از همین هفته‌های اول گره از کار این تیم باز کند. پیش‌بینی‌ها اما درست از آب درنیامد. اگرچه ارسلان مطهری در همان بازی هفته اول در برد ۲ بر صفر برابر مس رفسنجان، یکی از گل‌ها را به نام خودش ثبت کرد، اما هفته به هفته که می‌گذشت نه خبری از گل‌های قایدی بود و نه شیخ، مطهری هم با وجود گلی که در هفته اول زده بود، ناآماده نشان می‌داد و چند هفته طول کشید تا برای دومین بار پایش به گلزنی باز شود.

از هفته نهم و بازی مقابل گل‌گهر ورق برای مهاجمان استقلال برگشت و در این بازی مهدی قایدی اولین گلش را زد تا طلسم طولانی گل‌نزنی‌هایش شکسته شود. در بازی بعدی با آلومینیوم اراک، قایدی باز هم گل زد و مطهری هم دومین گلش را به ثمر رساند تا استقلال دومین برد متوالی را جشن بگیرد. در بازی بعدی مقابل پرسپولیس قایدی و مطهری باز هم گل زدند تا آمار گل‌های‌شان به سه برسد. هرچند این‌بار گل‌های این دو مهاجم برای برد کافی نبود. در هفته یازدهم مقابل تراکتور هم سرانجام پای شیخ دیاباته که در هفته‌های اول به خاطر ناآمادگی کمتر در ترکیب قرار می‌گرفت، به گل باز شد و او دو گل از سه گل استقلال را زد، مسابقه‌ای که قایدی برای چهارمین هفته متوالی گل زد.

حالا در پایان هفته یازدهم استقلال در حالی صدرنشین است که خط حمله اش هم راه افتاده است، قایدی با چهار گل، مطهری سه گل و شیخ با دو گل، ۹ گل از ۱۶ گل استقلال را تا اینجای لیگ به نام خودشان ثبت کرده‌اند و ادامه این روند می تواند آبی ها را به ادامه صدرنشینی و قهرمانی امیدوار کند.

جانشین آقای گل‌ها رو آمد

پرسپولیسی‌ها اگرچه شرایط‌شان نسبت به استقلال در خط حمله تا پایان هفته یازدهم ضعیف‌تر بوده، اما به نظر می‌رسد یکی از دغدغه‌های یحیی گل‌محمدی در هفته‌های ابتدایی لیگ که نداشتن یک مهاجم ششدانگ بود، در حال برطرف شدن است. قرمز‌ها در حالی لیگ بیستم را آغاز کردند که در فصل‌های گذشته همواره مهاجمان‌شان از مهدی طارمی گرفته و در ادامه علی علیپور به جز فصل گذشته، آقای گلی لیگ را بین خودشان تقسیم کرده بودند. آن‌ها برای فصل جدید هم پس از جدایی علیپور که فصل گذشه ۱۲ گل زده بود با جذب عیسی آل‌کثیر، آرمان رمضانی و مهدی مهدیخانی سعی داشتند با پر کردن جای علیپور، روی آن‌ها برای پنجمین قهرمانی متوالی حساب باز کنند.

محرومیت غیرمنتظره عیسی آل‌کثیر با توجه به شادی گلش در لیگ قهرمانان و ناکامی دیگر مهاجمان این تیم در هفته‌های اول فصل جدید که ناامیدکننده ظاهر می‌شدند، نقطه قوت قرمز‌ها در فصل‌های گذشته را به یک نقطه ضعف بزرگ تبدیل کرد. نه عبدی، نه رمضانی و نه مهدیخانی در بازی‌های اول مهاجمان آماده و چارچوب‌شناسی با وجود موقعیت‌هایی که برای‌شان به وجود می‌آمد، نشان ندادند تا کار این تیم برای حضور در جمع مدعیان و دفاع از عنوان قهرمانی سخت شود. این معضل سبب شده بود گل‌محمدی حتی در چند بازی وحید امیری را به خط حمله منتقل کند.

سرانجام اما از دربی و پس از هفت بازی در لیگ بود که مهاجمان پرسپولیس پای‌شان به گل باز شد و مهدی عبدی که با توجه به گلزنی در نیمه‌نهایی و فینال لیگ قهرمانان انتظاری بیشتری از او می‌رفت، اولین گلش را پس از هفت بازی به ثمر رساند، عبدی در ادامه در بازی با فولاد باز هم برای پرسپولیس گل زد تا قرمز‌ها امیدوار شوند که کم‌کم انگار قرار است خط حمله‌شان راه بیفتد. اگرچه برخلاف عبدی، دو مهاجم دیگر پرسپولیس یعنی رمضانی و مهدیخانی پس از ۹ بازی هنوز گل نزده‌اند تا هواداران این تیم برای پایان محرومیت آل‌کثیر و بازگشت او به ترکیب بیشتر از قبل لحظه‌شماری کنند.

لینک پی دی اف گزارش در روزنامه جوان