Saeed Ahmadian Official Website
روزنامه نگار ورزشی
14:34 - 1399/10/21

نگاهي به ليست نهايي نهايي نامزدهاي پست رياست فدراسيون فوتبال

رقابت مثلثی در فوتبال!

با پایان مهلت ثبــت‌نـام از نامزدهـــای فدراسیون فوتبال به نظر می‌رسد رقابت اصلی برای ریاست در انتخابات ۱۰ اسفند بین سه ضلع حیدر بهاروند، علی کریمی و کیومرث هاشمی باشد.

رقابت مثلثی در فوتبال!

سعيد احمديان/ روزنامه جوان- پرونده ثبت‌نام انتخابات فدراسیون فوتبال دیروز بسته شد، ثبت‌نامی که هم اسم‌های غافلگیرکننده داشت و هم نام‌هایی که از مدت‌ها پیش مشخص بود که می‌خواهند یک پای رقابت برای ریاست فوتبال باشند و خیلی‌ها که جای نام‌شان را در بین نامزد‌ها خالی گذاشته بودند. حالا پس از پایان ساعت کاری دیروز که ساختمان معروف کوچه دوم خیابان سئول جنوبی تهران روز شلوغی را ثبت کرد، شمارش معکوس برای اعلام تأیید صلاحیت‌ها و رسیدن ۱۰ اسفند آغاز شده، روزی که قرار است با برگزاری مجمع انتخاباتی فدراسیون فوتبال، رئیس جدید انتخاب و فوتبال پس از ۱۴ ماه رئیس‌دار شود و سروسامان بگیرد.

۱۲ ماه بلاتکلیفی

دی‌ماه گذشته وقتی مهدی تاج در روز‌هایی که بدهی ۲ میلیون یورویی از شرکت تامین اجتماعی و پرداخت قسط اول قرارداد ویلموتس از جیب کارگران جنجال‌های زیادی را به وجود آورده بود، نامه استعفایش را نوشت و به بهانه بیماری خانه‌نشین شد، کمتر کسی پیش‌بینی می‌کرد روز‌هایی که فوتبال رئیس ندارد، بیشتر از یک سال شود، به خصوص که پس از استعفای مهدی تاج، بهمن‌ماه سال گذشته با اعلام اطلاعیه برگزاری مجمع انتخاباتی فدراسیون فوتبال، ثبت‌نام از کانددیدا‌ها آغاز شد و نام‌هایی مانند حبیب کاشانی، محمدرضا کلایی، عباس صوفی، حسین‌علی قریب، هدایت ممبینی، حیدر بهاروند، رضا جلالی، مهدی محمدنبی و امیرمسعود هراتیان برای پست ریاست فدراسیون فوتبال نام‌نویسی کردند و گمانه‌زنی‌ها درباره اینکه چه کسی قرار است جای مهدی تاج را بگیرد بالا گرفت.

ایراد فیفا به اساسنامه فدراسیون، اما سبب شد انتخابات فوتبال در تاریخ ۲۵ اسفند سال گذشته لغو و همه چیز به بعد از تأییدیه فدراسیون جهانی فوتبال بر اساسنامه جدید و اصلاحی موکول شود.

کسانی که آمدند، کسانی که نیامدند

یک سال بعد از آن روز‌ها با تأیید اساسنامه در فیفا و تعیین تاریخ ۱۰ اسفند برای مجمع انتخاباتی فدراسیون فوتبال، ۱۴ دی ماه ثبت‌نام از نامزد‌های پست ریاست و هیئت رئیسه فدراسیون فوتبال آغاز شد تا پروسه انتخابات آغاز شود. دیروز هم پس از شش روز مهلت ثبت‌نام نامزد‌ها به پایان رسید تا با مشخص شدن چهره‌هایی که برای انتخاب به عنوان رئیس جدید فدراسیون فوتبال نام‌نویسی کرده‌اند، انتخابات ۱۰ اسفند وارد مراحل حساس‌تری شود. اگرچه لیست نهایی نامزد‌ها پس از تأیید صلاحیت‌هایی که توسط نهاد‌های نظارتی صورت می‌گیرد منتشر می‌شود، اما نگاهی به نام‌هایی که برای مجمع انتخاباتی اسفند ثبت‌نام کرده‌اند، نشان می‌دهد که باید در انتظار یک انتخابات خبرساز در روز ۱۰ اسفند باشیم.

برخلاف سال گذشته که برای انتخاباتی که در نهایت لغو شد ۹ نفر برای پست ریاست ثبت‌نام کرده بودند، برای انتخابات ۱۰ اسفند امسال این تعداد کمتر شدند و تنها شش نفر برای نشستن روی صندلی مهدی تاج می‌خواهند شانس‌شان را امتحان کنند. شهاب‌الدین عزیزی‌خادم، حیدر بهاروند، علی کریمی، ستار عبدی‌پور، کیومرث هاشمی و مصطفی آجرلو نفراتی هستند که برای پست ریاست ثبت‌نام کرده‌اند.

محمدمهدی نبی، حبیب کاشانی و محمدحسین قریب هم مشهورترین نامزد‌هایی بودند که برخلاف سال گذشته این‌بار ترجیح دادند کنار بنشینند و در انتخابات فوتبال شرکت نکنند. رضا صالحی‌امیری، رئیس کمیته ملی المپیک هم از دیگر نام‌هایی بود که گفته می‌شد شاید ثبت‌نام کند، اما این اتفاق نیفتاد.

سه ضلعی انتخابات

در حالی تنها پنج نفر برای پست ریاست ثبت‌نام کرده‌اند که به نظر می‌رسد انتخابات اسفندماه فدراسیون فوتبال یک انتخابات سه قطبی خواهد بود، به خصوص که برخی نامزد‌ها با توجه به نام‌های مشترکی که برای پست نایب‌رئیسی اعلام کرده‌اند، وارد ائتلاف شده‌اند. حیدر بهاروند در صورتی که به دلیل اتهام در پرونده ویلموتس و همچنین بازنشسته بودن رد صلاحیت نشود، یکی از شانس‌های جدی انتخابات فوتبال خواهد بود. سرپرست فعلی فدراسیون فوتبال با پشتوانه مهدی تاج و نفوذی که در هیئت‌های استانی دارد با توجه به لابی‌هایی که انجام داده، از همین الان سفارش قبای ریاست فوتبال را برای خودش داده است. مدیری که انتخابش هرگونه امیدواری به بهبود اصلاح وضعیت فوتبال را از بین می‌برد. بهاروند به نظر می‌رسد با شهاب‌الدین عزیزی‌خادم از مدیران شاغل در پتروشیمی که به واسطه وضعیت مالی‌اش پایش به فوتبال باز شده، وارد ائتلاف شده است.

با توجه به نام‌های ثبت‌نامی، یکی از ضلع‌های دیگر رقابت انتخابات ۱۰ اسفند، علی کریمی است. نام غیرمنتظره انتخابات که با توجه به اساسنامه جدید فدراسیون فوتبال، این فرصت را به دست آورده تا وارد میدان مدیریت فوتبال شود. کریمی در حالی به پشتوانه برخی از چهره‌های مشهور فوتبال توانسته یکی از مدعیان اصلی صندلی ریاست لقب گیرد که منتقدانش می‌گویند او با توجه به اینکه سابقه مدیریت ندارد، نمی‌تواند موفق باشد. با این حال کریمی به پشتوانه شهرت و همچنین انتخاب مهدی مهدوی‌کیا به عنوان نایب‌رئیس اول و پشتوانه‌های مالی که گفته می‌شود از سوی کارگزار فعلی پرسپولیس تأمین خواهد شد، وارد یکی از حساس‌ترین مسابقات دوران زندگی‌اش شده است. البته اگر مشکلی پیش نیاد و نام او در لیست تأیید صلاحیت‌ها قرار بگیرد.

ضلع دیگر انتخابات فدراسیون فوتبال، کیومرث هاشمی است. رئیس سابق کمیته ملی المپیک که با فوتبال هم بیگانه نیست و در سال ۸۶ ریاست کمیته انتقالی فوتبال را پس از تعلیق توسط فیفا برعهده داشت. هاشمی که در سه سال اخیر پس از پایان کارش در کمیته در ورزش حضور کمرنگی داشته، حالا می‌خواهد برای ریاست فوتبال دورخیز کند. حمایت نبی، دبیرکل فدراسیون فوتبال از هاشمی می‌تواند برگ برنده رئیس سابق کمیته ملی المپیک باشد. هرچند وزارت ورزش هم به نظر می‌رسد روی انتخاب هاشمی نسبت به سایر گزینه‌ها نظر مثبت‌تری دارد.

لينک پي دي اف گزارش در روزنامه جوان