Saeed Ahmadian Official Website
روزنامه نگار ورزشی
12:21 - 1399/10/16

استقلال با ادامه صدرنشینی و برد به استقبال دربی رفت

زرد‌ها سنگ عیار قرمز‌ها

در حالی امروز در مهم‌ترین بازی این هفته لیگ، پرسپولیس میزبان سپاهان است که استقلال دیروز با برد مقابل آلومینیوم به صدرنشینی در لیگ ادامه داد تا با روحیه بالایی آماده دربی هفته آینده شود.

زرد‌ها سنگ عیار قرمز‌ها

سعيد احمديان/ روزنامه جوان- نه کرونا و نه آلودگی هوا نتوانسته ترمز لیگ برتر را بکشد و در حالی رقابت‌های هفته دهم دیروز با چهار بازی پیگیری شد که امروز هم سه بازی دیگر این هفته برگزار می‌شود تا هیچ چیز جلودار فصل جدید نباشد.

آبی‌ها روی نوار برد

آسمان استقلال گویا این هفته‌ها در لیگ برتر آبی است. شاگردان محمود فکری دیروز میزبان آلومینیوم اراک بودند، مسابقه‌ای که پیروزی در آن با توجه به دربی هفته آینده می‌توانست علاوه بر حفظ صدرنشینی آبی‌ها، آن‌ها را با روحیه بالاتری آماده بازی با پرسپولیس کند. استقلال دیروز کار سختی برابر اراکی‌ها نداشت، اگرچه شاگردان خطیبی در نیمه اول برای دقایقی توانستند استقلال را زیر فشار بگذارند، اما در بیشتر زمان بازی این آبی‌ها بودند که توپ و میدان را در اختیار داشتند و توانستند در پایان با دو گل مهدی قایدی و ارسلان مطهری، آلومینیوم را شکست دهند و با ۱۸ امتیاز همچنان صدر جدول را در اختیار داشته باشند. بردی که با توجه به حملات پرتعداد استقلال در نیمه دوم که با بی‌دقتی به هدر می‌رفت، می‌توانست با گل‌های بیشتری به پایان برسد.

با این حال این سومین برد استقلال در چهار بازی گذشته بود تا شاگردان فکری نشان دهند که برخلاف هفته‌های اول یک روند صعودی را آغاز کرده‌اند. خبر خوب برای استقلالی‌ها نزدیک شدن مثلث تهاجمی این تیم به روز‌های اوج است، قایدی و مطهری دیروز دومین گل‌شان در فصل جدید را زدند و دیاباته هم در ۲۰ دقیقه پایانی پس از هفته‌ها دوری از ترکیب به دلیل مصدومیت وارد بازی شد و پاس گل دوم استقلال را به قایدی داد تا روی فرم بودن مهاجمان آبی‌ها در آستانه دربی، لبخند را روی لبان محمود فکری بیاورد.

پرسپولیس – سپاهان، ساعت ۱۶:۳۰

خودتان را برای تماشای یک بازی جذاب آماده کنید، مسابقه‌ای که در دو دهه اخیر تبدیل به یکی از دربی‌های فوتبال شده و هر وقت پرسپولیس و سپاهان مقابل هم قرار می‌گیرند، همه در انتظار یک بازی تماشایی و البته پرحاشیه و جنجالی هستند. امروز در یک بازی معوقه از هفته ششم، پرسپولیس و سپاهان دوباره به هم رسیده‌اند تا مسابقه‌ای که به آن لقب ال‌کلاسیکوی ایرانی داده‌اند، حساس‌ترین بازی امروز لیگ باشد. این اولین رویارویی دو تیم پس از بازی جنجالی اسفندماه گذشته در دور برگشت لیگ است. دیداری که سپاهانی‌ها در اعتراض به ممنوعیت حضور تماشاگران در ورزشگاه در نقش جهان حاضر نشدند تا در نهایت کمیته انضباطی رأی به برتری ۳ بر صفر پرسپولیس بدهد.

حالا پس از ۱۱ ماه دوباره سپاهان و پرسپولیس به هم رسیده‌اند، دو تیمی که نمی‌خواهند از سایر رقبا عقب بمانند و حساب ویژه‌ای روی مسابقه امروز باز کرده‌اند. هم یحیی گل‌محمدی و هم محرم نویدکیا با توجه به فاصله نزدیک امتیاز‌ها در بین تیم‌های بالای جدولی، تنها برای سه امتیاز برنامه‌ریزی کرده‌اند تا از سایر مدعیان عقب نمانند.

پرسپولیس در شرایطی برای مصاف با سپاهان آماده شده است که آن‌ها پس از ناکامی در فینال لیگ قهرمانان نتوانسته‌اند در لیگ هم نتایج قابل قبولی به دست آورند. دو مساوی و یک باخت در سه بازی گذشته و کسب دو امتیاز از ۹ امتیاز ممکن در سه هفته اخیر، پرسپولیس را وارد بحرانی کرده که ادامه آن می‌تواند مدافع عنوان قهرمانی و قهرمان چهار دوره متوالی را از جمع مدعیان لیگ بیستم جدا کند. آن‌ها در آخرین بازی‌شان مقابل ذوب‌آهن در تهران یک – یک مساوی شدند تا برای سومین هفته متوالی در کسب برد در لیگ بیستم ناکام بمانند و پیش از این بازی با ۱۰‌امتیاز از شش بازی در جایگاه هشتم قرار گرفتند، جایگاهی که هرچند با سه بازی عقب افتاده می‌تواند تغییر کند، اما از دست رفتن هشت امتیاز در شش هفته اول، تیم گل‌محمدی را از اقتداری که فصل‌های پیش داشت، دور کرده است.

مانند بازی‌های گذشته در آستانه بازی با سپاهان همچنان مهم‌ترین دغدغه‌ای که ذهن گل‌محمدی را مشغول کرده، خاموشی موتور گلزنی خط حمله پرسپولیس است و آن‌ها برخلاف چند فصل گذشته که ابتدا با مهدی طارمی و در ادامه با علی علیپور بهترین مهاجمان لیگ را در پیشانی خط حمله‌شان داشتند، در لیگ بیستم، اما نه مهدی عبدی و نه آرمان رمضانی نتوانسته‌اند جای خالی علیپور را پر کنند و در شش بازی گذشته حتی یک‌بار هم پای‌شان به گل باز نشده تا یکی از نقطه قوت‌های پرسپولیس در فصل جدید تبدیل به یک نقطه ضعف شود!

البته مشکلات پرسپولیس در آستانه بازی حساس امروز تنها محدود به داخل زمین و به خصوص خط حمله نمی‌شود و در بیرون زمین هم گفته می‌شود اختلاف مهدی رسول‌پناه، رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل سابق پرسپولیس با گل‌محمدی به اوج رسیده تا این مربی در صورت ادامه این وضعیت جایگاه متزلزلی روی نیمکت قرمز‌ها داشته باشد.

در سوی دیگر سپاهان با محرم نویدکیا هرچند در فصل جدید با فراز و نشیب نتیجه گرفته، اما با ۱۴ امتیاز از هشت بازی یکی از تیم‌های بالای جدولی است که نشان داده می‌خواهد در صف مدعیان باشد. سپاهانی‌ها در حالی برای بازی با پرسپولیس به تهران آمده‌اند که در سه بازی اخیر دو برد و یک مساوی داشته‌اند و برخلاف شاگردان گل‌محمدی از وضعیت بهتری برخوردار هستند و مانند تمام بازی‌های قبلی دو تیم، حریف سرسختی برای پرسپولیس خواهند بود که می‌گویند برای برد به تهران می‌آیند. سرنوشت آخرین بازی دو تیم در دور برگشت هم انگیزه‌ای شده تا اصفهانی‌ها که در آن بازی به دلیل حاضر نشدن بازنده اعلام شدند، به دنبال انتقام نیز باشند. هدفی که بازی امروز را با توجه به انگیزه‌های دو تیم به یک بازی جذاب تبدیل خواهد کرد.

سایر بازی‌ها

جاه‌طلبی‌های صنعت نفت با سیروس پورموسوی تمامی ندارد، آن‌ها دیروز در هفته دهم در دربی خوزستان میزبان نفت مسجدسلیمان بودند، مسابقه‌ای که با پیروزی ۲ بر صفر تیم آبادانی تمام شد تا آن‌ها با ۱۸ امتیاز همچنان یکی از تیم‌های بالای جدولی باشند و رده دومی‌شان را حفظ کنند. مسجدسلیمانی‌ها هم با کسب دومین شکست متوالی خود با ۱۲ امتیاز از ۱۰ بازی در رده نهم جدول قرار دارند.

در دیگر بازی دیروز نیز شهرخودرو با یک گل سایپا را در مشهد شکست داد تا شاگردان مهدی رحمتی پس از دو باخت و دو مساوی متوالی، رنگ برد را پس از چهار هفته ببینند و به شرایط‌شان در جدول سروسامانی بدهند و با ۱۲ امتیاز از ۱۰ بازی در رده هشتم قرار بگیرند. سایپا هم که در لیگ بیستم رکورددار مساوی است، دومین باخت خود را مقابل شهرخودرو تجربه کرد تا با ۱۰ امتیاز از ۱۰ بازی در رده دوازدهم قرار بگیرد، آن هم در مسابقه‌ای که به تیم مشهدی به دلیل بدهی به ورزشگاه امام رضا، ابتدا اجازه ورود به استادیوم داده نشد و با ریش گرو گذاشتن مهدی رحمتی، مسئولان آستان قدس کوتاه آمدند تا بازی برگزار شود.

در دیگر بازی دیروز هم فولاد و مس رفسنجان یک-یک مساوی کردند.در ادامه هفته دهم، امروز هم دو بازی برگزار می‌شود؛ پیکان به مصاف نساجی می‌رود و تراکتور نیز از ذوب‌آهن میزبانی می‌کند.

لينک پي دي اف گزارش در روزنامه جوان