Saeed Ahmadian Official Website
روزنامه نگار ورزشی
12:14 - 1399/10/11

حاشیه‌ای بر مزایده ساختمان فدراسیون فوتبال

«تاج» بی‌آبرویی بر سر فدراسیون ۵ ستاره!

مزایده ساختمان فدراسیون فوتبال به دلیل بدهی دو میلیون یورویی به شستا که بابت پرداخت قسط اول قرارداد ویلموتس قرض گرفته شده بود، آبرویزی تازه فدراسیونی است که مهدی تاج به آن عنوان پوشالی 5 ستاره داده بود!

«تاج» بی‌آبرویی بر سر فدراسیون ۵ ستاره!

سعید احمدیان/ روزنامه جوان- ماجرای بدهی ۲ میلیون یورویی فدراسیون فوتبال به شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی یا همان شستا وارد مرحله جدیدی شده است، پولی که پاییز سال گذشته مهدی تاج با مجوز دولتی‌ها از یکی از پتروشیمی‌های زیرمجموعه شستا برای پرداخت قسط اول مارک ویلموتس به عنوان قرض گرفت، اما با گذشت ۹ ماه از مهلت بازپرداخت آن، هنوز فدراسیون فوتبال نتوانسته این قرض را تسویه کند. بدقولی که سبب شده شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی با شکایت به دادگاه پیگیر وصول این پول شود و روز سه‌شنبه بود که خبر مزایده و توقیف ساختمان فدراسیون فوتبال با رأی دادگاه توسط شستا برای جبران بدهی منتشر شد، خبری که البته با توجه به حاشیه های ریز و درشت سئول نشینان و مدیرانی پرحاشیه ای که در این فدراسیون سر کار هستند، کمتر کسی از شنیدن آن تعجب کرد اما یک آبروریزی بزرگ برای فوتبالی بود که مدیران غیرقانونی اش با وجود پرونده های مختلف در قوه قضائیه و حیف و میل بیت المال در قرارداد ویلموتس، همچنان به دنبال ماندن هستند و برای انتخابات فدراسیون فوتبال در 10 اسفند نقشه های زیادی کشیده اند!

آبرویزی تازه فدراسیون 5 ستاره

همان پاییز گذشته وقتی مشخص شد ۲ میلیون یورو از شستا که متعلق به کارگران است، به فدراسیون فوتبال پرداخت شده، انتقاد‌های زیادی حواله مدیران تامین اجتماعی شد، مدیرانی که با وجود وضعیت نامناسب قشر کارگر با مجوزشان اجازه دست‌درازی مدیران فوتبالی را به جیب کارگران داده بودند تا از حق آن‌ها بخشی از قرارداد یک مربی خارجی پرداخت شود. شاید همان انتقاد‌ها بود که امروز سبب شده مدیران تامین اجتماعی بدون توجه به خواهش و تمنای مدیران فعلی فدراسیون فوتبال، سفت و سخت پشت احیای حقوق به تاراج رفته کارگران توسط فوتبالی‌ها باشند. در حالی فدراسیون فوتبال متعهد شده بود ۳۱ فروردین بدهی ۲ میلیون یورویی را تسویه کند که امروز در دی‌ماه و با گذشت ۹ ماه از تاریخ وعده داده شده مهدی تاج و مدیران بازنشسته و غیرقانونی فوتبال این پول پرداخت نشده تا شستا از چند ماه پیش با شکایت به قوه قضائیه از طریق قانونی حق کارگران را زنده کند.

پیگیری هایی که باعث شده تا دادگاه حکم برای تامین بخشی از بدهی، ساختمان فدراسیون فوتبال به مزایده گذشته شود و وکیل شستا روز سه شنبه خودش را به ساختمان فدراسیون فوتبال در کوچه دوم خیابان سئول جنوبی تهران برساند و برگه مزایده روی در ورودی ان بچسباند.

ساعت های پایانی سه شنبه شب هم پس از انتشار خبر جنجالی مزایده ساختمان فدراسیون فوتبال، روابط عمومی شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی شستا در بیانیه ای این خبر را به صورت رسمی تائید کرد. در این بیانیه آمده بود:«شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی پاییز ۱۳۹۸ با استناد به مصوبه ستاد مقابله با تدابیر تحریم‌ها و به منظور کمک به فدراسیون فوتبال و در راستای منافع ملی کشور نسبت به پرداخت دو میلیون یورو به فدراسیون فوتبال به عنوان قرض، اقدام نمود. شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی به‌منظور بازگشت این مبلغ پرداخت شده، یک فقره چک به مبلغ دو میلیون یورو از حساب ارزی فدراسیون فوتبال نزد بانک ملی به سررسید ۳۱ فروردین ۱۳۹۹ دریافت کرد. 

از همان زمان و با توجه به این‌که شستا وارد بورس شده بود و پیگیری منافع سهام‌داران هم جزو اولویت‌های اقدامات مدیریت شستا قرار گرفت، مسیر مذاکره و تعامل برای دریافت مبلغ، موازی با اقدامات حقوقی پیش رفت و شستا به منظور صیانت از حقوق چند میلیون سهام‌دار و ذی‌نفعان، نسبت به طرح دعوا حقوقی در مراجع قضایی اقدام کرد. پس از طی مراحل دادرسی با حضور وکلای فدراسیون فوتبال، حکم محکومیت فدراسیون به پرداخت مبلغ دو میلیون یورو بانضمام خسارت تاخیر تادیه و خسارات دادرسی صادر و پس از مضی مواعد قانونی قطعیت یافت. 

در همین راستا، متعاقبا اجراییه صادر و پس از طی شدن تشریفات قانون اجرای احکام مدنی، اموال توقیف شده، کارشناسی، مراتب ابلاغ و اعتراض قانونی طی و آگهی مزایده ساختمان فدراسیون فوتبال صادر شد. تمامی اقدامات صورت گرفته منطبق بر مُرِّ قانون و از طریق مراجع قضایی صورت گرفته است و مطالب اظهار شده از سوی دفتر حقوقی فدراسیون فوتبال صحیح نمی‌باشد.شایان ذکر است هر زمان که مطالبات شستا پرداخت شود تمامی اقدامات قضایی متوقف خواهد شد.»

صفی‌الله فغان‌پور، مسئول حقوقی فدراسیون فوتبال هم دیروز در یک برنامه تلویزیونی با تأیید مزایده فدراسیون، قیمت کارشناسی شده را ۶۸ میلیارد تومان اعلام کرد: «شرکت شستا به صورت جدی و قانونی اقدام کرده و می‌خواهد پولش را بگیرد. فدراسیون فوتبال هم دچار مشکلات مالی است و شستا از طریق اجرای احکام مجتمع قضایی ساختمان فدراسیون را توقیف کرد و ساختمان فدراسیون فوتبال توسط کارشناسان حدود ۶۸ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان قیمت‌گذاری شده است.»

یورو دادیم، یورو می‌گیریم

در حالی شستا حکم مزایده ساختمان فدراسیون فوتبال را برای تسویه بدهی ۲ میلیون یورویی گرفته است که بین فدراسیون و شستا درباره پرداخت این بدهی اختلاف وجود دارد. صفی‌الله فغان‌پور گفته که تنها ۹ میلیارد از این بدهی باقی مانده است: «از بابت بدهی در هشت ماه اخیر و در چند مرحله مبلغ ۱۶ میلیارد تومان از اعتبارات فدراسیون فوتبال به شرکت شستا پرداخت شده است که طبق دفاتر قانونی طرفین دعوی به شکل ریالی محاسبه شده و مبلغ ۹ میلیارد تومان از بدهی فدراسیون به شرکت شستا باقی مانده است. در صورتی که به شکل ارزی محاسبه شود، الباقی نیز باید به نرخ نیمایی تقسیط و تسویه شود. درخواست فدراسیون نیز از طریق مراجع ذی‌ربط در مسیر اداری قرار دارد و تاحصول نتیجه پیگیری خواهد شد.»

با این حال حسن محمدی، مسئول روابط عمومی شستا در گفت‌وگویی که دیروز با خبرگزاری تسنیم داشت، صحبت‌های مسئول امور حقوقی فدراسیون فوتبال درباره میزبان باقی مانده از بدهی را رد کرده است: «ما نباید درباره این مسائل توضیح بدهیم. همه چیز مشخص است و نمی‌دانم مسئولان فدراسیون فوتبال چرا اینقدر موضوع را پیچیده می‌کنند. ما ۲ میلیون یورو به فدراسیون فوتبال پرداخت کردیم و از آن‌ها چک ارزی گرفتیم. ریال ندادیم که ریال بگیریم و بازگرداندن پول هم یک سیر طبیعی و مشخص دارد. این پول سهامداران است و ما نمی‌توانیم از طرف چند میلیون سهامدار شستا تصمیم بگیریم، برعکس باید پیگیر مطالبات آن‌ها باشیم.»

لینک پی دی اف گزارش در روزنامه جوان