Saeed Ahmadian Official Website
روزنامه نگار ورزشی
17:10 - 1399/10/09

حاشیه‌ای بر رایزنی‌ها برای انتخاب مربیان ایرانی کادر فنی تیم ملی والیبال

‌نمی‌خواهند حضورشان کنار آلکنو نمایشی باشد

در حالی قرار است از بین پیمان اکبری، محمدرضا تندروان، رحمان محمدی‌راد و سعید رضایی دستیاران ایرانی ولادیمیر آلکنو انتخاب شود که اهالی والیبال نمی‌خواهند مانند دوره‌های قبل حضور یک دستیار داخلی روی نیمکت تيم ملي نمایشی و بدون تأثیرگذاری باشد.

‌نمی‌خواهند حضورشان کنار آلکنو نمایشی باشد

سعيد احمديان/ روزنامه جوان- کدام مربی یا مربیان ایرانی دستیار آلکنو می‌شوند، این سؤالی است که در یک ماه گذشته و پس از انتخاب رسمی سرمربی مشهور روس به عنوان سرمربی جدید تیم ملی والیبال ذهن اهالی توپ و تور را مشغول کرده، اما گویا فدراسیون والیبال هنوز درباره انتخاب نهایی به جمع‌بندی نرسیده است.

دستیار واقعی یا دستیار نمایشی؟

حضور مربیان ایرانی به عنوان کمک‌مربی در تیم ملی والیبال در ۹ سال گذشته یکی از چالش‌های والیبال بوده و از ولاسکو و لوزانو گرفته تا کواچ کمتر روی خوشی به میدان دادن و استفاده از مربیان ایرانی در کادر فنی‌شان نشان دادند و در این بین تنها ایگور کولاکوویچ بود که نسبت به استفاده از مربی داخلی نظر مثبتی داشت و همین مسئله نیز سبب شد در کادر فنی او، دو مربی ایرانی حضور داشته باشند.

نگاه از بالا به پایین مربیان خارجی والیبال در ۹ سال گذشته به دستیاران ایرانی‌شان در حالی بود که خیلی‌ها بر این باورند که حضور یک مربی ایرانی در کنار مربی مطرح خارجی تیم ملی والیبال، می‌تواند فرصتی برای تجربه‌اندوزی او شود تا در سال‌های آینده با استفاده از تجربه و دانشی که مربیان داخلی از کار در کنار مربیان بزرگ به دست آورده‌اند، هدایت تیم ملی والیبال به آن‌ها سپرده شود و یک ایرانی سرمربی تیم ملی شود. با این حال برخورد سرد مربیانی مانند ولاسکو، کواچ و لوزانو با مربیان ایرانی که در کنارشان حضور داشتند، سبب شد نتوانیم از این فرصت استفاده کنیم و والیبال با گذشت ۹ سال از روزی که ولاسکو به ایران آمد و تیم کشورمان از یک تیم درجه ۲ آسیا به جمع تیم‌های مطرح اضافه شد، هنوز نتوانسته به یک مربی داخلی برای هدایت تیم ملی بزرگسالان اعتماد کند.

میدان ندادن به مربی ایرانی در کادر فنی تیم ملی بزرگسالان توسط سرمربیان خارجی یکی از انتقاداتی است که همواره به فدراسیون والیبال وارد می‌شود. اگرچه انتخاب دستیاران و مشخص کردن دایره وظایف‌شان از اختیارات سرمربی است، اما فدراسیون والیبال در سال‌های اخیر با توجه به نام‌های بزرگی که روی نیمکت والیبال کشورمان نشسته‌اند، با مذاکراتی می‌توانست فرصت بیشتری برای نقش‌آفرینی مربیان داخلی در کادر فنی والیبال مهیا کند تا به گفته بهروز عطایی، سرمربی مطرح والیبال کشورمان در مصاحبه‌ای که سال ۹۲ داشت، مربیان داخلی در تیم ملی توپ جمع‌کن نباشند: «این چه داستانی است که مربی در کنار تیم ملی باشد، اما هیچ سودی نداشته باشد؛ آیا بهتر نیست بگویند که مربیان ایرانی توپ جمع‌کن یا مترجم هستند. متاسفانه شأن مربیان تیم ملی را پایین می‌آورند. بیش از ۱۰ نفر را ولاسکو در کنار خود قرار داد، اما هیچ‌کدام از آن‌ها مربی تیم ملی نشدند.»

مربیان داخلی قبلی تیم ملی چه کسانی بودند؟

در حالی نام گزینه‌های احتمالی دستیاری آلکنو داغ است که در سال‌های اخیر، چندین مربی داخلی حضور در کادر فنی بزرگسالان را تجربه کرده‌اند. در زمان ولاسکو؛ محمد وکیلی، رضا مؤمنی‌مقدم، ناصر شهنازی، پیمان اکبری، رضا ابراهیمی، عباسعلی میرحسینی، محمد ترکاشوند، مصطفی شجاعی و احمد مساجدی مربیانی بودند که در مقاطع مختلف با این مربی همکاری کردند.

پس از جدایی ناگهانی ولاسکو و بازگشت او به زادگاهش برای اینکه دینش را به والیبال آرژانتین ادا کند، هدایت تیم ملی والیبال به اسلوبودان کواچ رسید. در زمان کواچ هم ابتدا مرحوم حسین معدنی به عنوان دستیار در کنار این مربی قرار گرفت و پس از فوت وی، رحمان محمدی‌راد به عنوان مربی ایرانی به کادر فنی تیم ملی والیبال اضافه شد. پس از کواچ، رائول لوزانی آرژانتینی هدایت والیبال ایران را برعهده گرفت، مربی که او هم از محمدی‌راد به عنوان مربی ایرانی در کنارش استفاده کرد.

پس از المپیک ریو و جدایی لوزانو، نیمکت تیم ملی والیبال به ایگور کولاکوویچ مونته‌نگرویی رسید. کولا نسبت به سه مربی قبلی رابطه بهتری با مربیان داخلی داشت و پیمان اکبری و سعید رضایی به عنوان دو مربی ایرانی روی نیمکت تیم ملی بزرگسالان نشستند.

۳ مربی لیگ برتری + یک مربی بیکار

پس از جدایی کولاکوویچ و انتخاب ولادیمیر آلکنو به عنوان سرمربی جدید تیم ملی والیبال، نام‌های مختلفی به عنوان دستیاران داخلی این مربی مشهور روس شنیده می‌شود. آلکنو مانند دیگر مربیان خارجی، دستیار اولش را از بین گزینه‌های خارجی انتخاب کرد و قرار است توماس توتولو، مربی مشهور ایتالیایی که سابقه دستیاری آلکنو در زنیت کازان روسیه را دارد به ایران بیاید.

اواسط آذرماه بود که خبرگزاری‌ها از انتخاب چهار گزینه نهایی از بین مربیان داخلی به عنوان دستیاران احتمالی آلکنو خبر دادند و نوشتند محمدرضا داورزنی، رئیس فدراسیون والیبال با دعوت از پیمان اکبری، رحمان محمدی‌راد، محمدرضا تندروان و سعید رضایی جلسه‌ای را با حضور آن‌ها برگزار کرده و درباره حضورشان در کادر فنی آلکنو با آن‌ها مذاکره صورت گرفته است. در بین این گزینه‌ها، سه مربی در لیگ برتر والیبال حضور دارند که تیم‌های‌شان رده‌های اول، دوم و سوم جدول رده‌بندی را تا پایان هفته سیزدهم به خود اختصاص داده‌اند. تندروان، سرمربی فولاد سیرجان صدرنشین است. اکبری، سرمربی شهرداری ارومیه رده دومی است و محمدی‌راد هم هدایت سپاهان تیم سوم جدول رده‌بندی لیگ والیبال را برعهده دارد. رضایی دیگر گزینه دستیاری آلکنو نیز بیکار است.

با گذشت نزدیک به یک ماه از آغاز مذاکرات با این چهار مربی هنوز سرنوشت دستیار یا دستیاران داخلی آلکنو مشخص نیست و کارشناسان والیبال بر معرفی هرچه سریع‌تر مربیان ایرانی تیم ملی تأکید دارند، به خصوص که نامشخص بودن دستیاران ایرانی آلکنو در شرایطی است که این مربی تا فروردین به ایران نمی‌آید و این هفته‌ها هم بازی‌های لیگ در حال برگزاری است و انتخاب هرچه سریع‌تر دستیار ایرانی آلکنو، این فرصت را به وجود می‌آورد تا مربیان ایرانی حاضر در کادر فنی تیم ملی بزرگسالان با رصد بازی‌های لیگ، ملی‌پوشان و همچنین سایر بازیکنان را زیر نظر داشته باشند تا بهترین‌های والیبال در اولین لیست سرمربی روس برای لیگ ملت‌های ۲۰۲۱ و المپیک توکیو قرار بگیرند.

لينک پي دي اف گزارش در روزنامه جوان