Saeed Ahmadian Official Website
روزنامه نگار ورزشی
21:12 - 1399/09/25

حاشیه‌ای بر اعلام تاریخ برگزاری مجمع انتخاباتی ۴ فدراسیون ورزشی در دی‌ماه

سنگ کرونا از جلوی پای انتخابات در ورزش برداشته می‌شود

زنگ انتخابات فدراسیون‌های ورزشی قرار است دوباره به صدا درآید، آن هم پس از وقفه‌ای دو ماهه که اوج‌گیری دوباره کرونا همه جلسات و فعالیت‌های حضوری ورزش را تعطیل کرده بود تا فدارسیون‌هایی که با پایان مهلت ریاست‌شان با سرپرست اداره می‌شوند، بلاتکلیف بمانند.

سنگ کرونا از جلوی پای انتخابات در ورزش برداشته می‌شود

سعید احمدیان/ روزنامه جوان- آسیب‌های کرونا بر ورزش کم نبوده، از باشگاه‌هایی که به دلیل تعطیلی ورشکست شده‌اند تا مربیانی که به خاطر بیکاری کنج خانه نشسته‌اند،فراهم نبودن شرایط برنامه‌های حضوری مانند مجامع انتخاباتی فدراسیون‌ها هم از دیگر آسیب‌هایی است که ویروس همه‌گیر کووید ۱۹، برگزاری آن‌ها را به تأخیر انداخت، به خصوص که با محدودیت‌های کرونایی در وضعیت قرمز، جلسات بالای ۱۵ نفر نیز ممنوع شده بود. کرونا و البته تأخیر‌های وزارت ورزش که پیش از کرونا هم سبب شده بود برگزاری انتخابات فدراسیون امروز و فردا شود، یک لیست بلندبالا از فدراسیون‌هایی را که رئیس ندارند روی میز مسعود سلطانی‌فر گذشته بود. لیستی که بیشتر از انگشتان دو دست نام فدراسیون بی‌رئیس در آن نوشته شده بود. تأخیر‌های وزارت ورزش برای مهیا کردن مجامع انتخاباتی کم بود که شیوع کرونا هم مزید بر علت شد تا دوران بلاتکلیفی فدراسیون‌هایی که رئیس ندارند، طولانی شود.

هرچند وزیر ورزش از همان ابتدای حضورش در ساختمان وزارت در خیابان سئول جنوبی بر کوتاه‌ترین زمان برای معرفی سرپرست تا برگزاری مجمع انتخاباتی تأکید داشت، اما در چهار سال گذشته با وجود تلاش‌هایی که وزارت انجام داده، لیست فدراسیون‌های بی‌رئیس نه تنها کم نشده، بلکه هر سال بیشتر هم شده است.

۹ ماه و برگزاری ۴ انتخابات

البته در ۹ ماه گذشته وزارت ورزش بیکار ننشسته و با وجود فراز و نشیب‌هایی که کرونا برای برنامه‌ریزی‌ها به وجود آورده تا امروز توانسته مجمع انتخاباتی چهار فدراسیون را برگزار کند تا از بلاتکلیفی خارج شوند.فدراسیون تنیس اولین فدراسیونی بود که امسال انتخاباتش برگزار شد. فدراسیونی که از آبان ۹۷ پس از ۱۰ سال ریاست مجید شایسته با سرپرستی خود او اداره می‌شد تا ۹شهریور‌ماه ۹۸ احمد نامنی به جای او و به عنوان سرپرست جدید مشغول به کار شد. انتخابات این فدراسیون پس از ۲۰ ماه، ۱۱ خرداد امسال برگزار و داوود عزیزی به عنوان رئیس جدید فدراسیون تنیس انتخاب شد. در ادامه تیرماه نوبت به ووشو رسید که رئیس جدیدش را بشناسد. مهدی علی‌نژاد بهمن‌ماه گذشته پس از انتصاب به عنوان معاون ورزش قهرمانی و حرفه‌ای وزارت ورزش از ووشو استعفا داد و علیرضا خسروی به عنوان سرپرست، مدیریت فدراسیون را تا برگزاری انتخابات برعهده گرفت. انتظار ووشویی‌ها مانند تنیس طولانی نشد و ۱۵ تیر‌ماه امسال امیر صدیقی، دبیر سابق این فدراسیون با رأی اعضای مجمع به عنوان رئیس جدید فدراسیون ووشو انتخاب شد.

همچنین فدارسیون ورزش‌های همگانی که از ۱۹ فروردین ۹۸ با پایان دوران ریاست علی مجدآرا با سرپرست اداره می‌شد ۲۵ تیر با برگزاری مجمع انتخاباتی، افشین ملایی به عنوان رئیس جدید آن انتخاب شد. ورزش‌های ملی دانشگاهی دیگر فدراسیونی بود که امسال با وجود شرایط کرونا مجمع انتخاباتی آن برگزار شد. ۱۷ اسفند سال گذشته با پایان دوره ریاست محمد دهخدا در فدراسیون ملی ورزش‌های دانشگاهی، محمدحسین علیزاده به عنوان سرپرست این فدراسیون منصوب شد. انتخابات این فدراسیون هم پنجم مهر‌ماه برگزار شد و هادی بشیریان به عنوان رئیس جدید ورزش‌های ملی دانشگاهی شروع به کار کرد.

 دوومیدانی آخرین فدراسیونی بود که در ۹ ماه گذشته با برگزاری مجمع انتخاباتی، رئیس‌دار شده است. رشته‌ای که انتخابات آن در یک سال گذشته دو بار برگزار شده است. پس از اینکه شهریور سال گذشته دوره ریاست مجید کیهانی به پایان رسید، افشین داوری به عنوان سرپرست کارش را با حکم وزیر ورزش آغاز کرد. او در مجمع انتخاباتی که اسفند سال گذشته برگزار شد نامزد شد و توانست آرای مجمع را بگیرد و برای دومین بار رئیس فدراسیون دوومیدانی شود. البته اعتراض‌ها به غیرقانونی بودن مجمع و به حد نصاب نرسیدن اعضا سبب شد این انتخابات باطل شود. مهدی مبینی اسفند گذشته به عنوان سرپرست جدید دوومیدانی انتخاب شد تا زمینه برگزاری مجمع انتخابانی را فراهم کند. سرانجام ۲۰ مهر در کمتر از هفت ماه بار دیگر انتخابات دوومیدانی برگزار شد و این‌بار هاشم صیامی با اکثریت آرا توانست به عنوان رئیس جدید فدراسیون دوومیدانی انتخاب شود.

مجامع انتخاباتی دوباره کلید می‌خورد

پس از برگزاری انتخابات دوومیدانی با موج دوم کرونا، بار دیگر برگزاری مجامع انتخاباتی از دستور کار وزارت ورزش خارج شد. این در حالی بود که بدنسازی و پرورش‌اندام، روستایی و بازی‌های بومی و محلی، پزشکی ورزشی، اسکی، موتورسواری، اتومبیلرانی و نجات غریق فدراسیون‌هایی هستند که در کنار شطرنج مترصد برگزاری انتخابات‌شان بودند. حالا پس از دو ماه، دیروز خبر از سرگیری برگزاری مجمع‌های انتخاباتی فدراسیون‌هایی که با سرپرست اداره می‌شوند، منتشر شد و قرار است انتخابات فدراسیون‌های روستایی و عشایری، پرورش‌اندام، پزشکی ورزشی و اسکی به ترتیب روز‌های ۱۰، ۱۳، ۱۵ و ۱۷ دی‌ماه برگزار شود.

این در شرایطی است که برای مجمع انتخاباتی سه فدراسیون نجات‌غریق، شطرنج، موتورسواری و اتومبیلرانی تاریخی تعیین نشده است، علاوه بر این ریاست خسرو قمری و مجتبی جوهری در فدراسیون‌های دوچرخه‌سواری و پهلوانی و زورخانه‌ای به ترتیب ششم و دهم دی‌ماه تمام می‌شود تا نام این رشته‌ها هم به لیست فدراسیون‌هایی که باید مجمع انتخاباتی برگزار کنند، اضافه شود و سر وزارت ورزش همچنان شلوغ باشد.

لینک پی دی اف گزارش در روزنامه جوان