Saeed Ahmadian Official Website
روزنامه نگار ورزشی
00:35 - 1399/09/24

تراکتور برنده دربی موقتی‌ها

استقلال شماره یک لیگ شد

در پایان هفته ششم، استقلال با برد مقابل شهرخودرو به صدر جدول رسید و تراکتور هم با پیروزی در دربی تبریز دوباره به جاده برد بازگشت.

استقلال شماره یک لیگ شد

سعید احمدیان/ روزنامه جوان- هفته ششم لیگ برتر فوتبال دیروز در حالی تمام شد که صدرنشین آن در کمتر از ۲۴ ساعت دو بار تغییر کرد. تغییری که نشان از نزدیکی رقابت تیم‌ها در جدول رده‌بندی دارد که سبب می‌شود با یک برد یا یک باخت معادلات جدول به‌هم بخورد و یک تیم از قعر به عرش برسد یا برعکس.

مشهد همچنان برای آبی‌ها خوش‌یمن است

مشهد برای استقلالی‌ها بیشتر اوقات خوش‌یمن بوده است، از قهرمانی‌شان در لیگ هشتم در سال ۸۸ که با برد مقابل پیام در ورزشگاه تختی مشهد به دست آمد تا مسابقه دیروز برابر شهرخودرو که آبی‌ها را به صدر جدول لیگ بیستم رساند، گویا مشهد پلی شده برای عبور آبی‌پوشان از بحران. فکری و شاگردانش در حالی راهی مشهد شده بودند که حاشیه کم نداشتند، حواشی که سبب شد محمود فکری پیش از بازی دیروز در پاسخ به سؤالی درباره کنار گذاشتن فرشید اسماعیلی به دلیل درگیری با مدیرعامل سفره دلش را باز کند، هرچند ترجیح داد درباره آن توضیحی ندهد: «باشگاه استقلال حواشی زیادی دارد و اگر درباره بازی صحبت کنید، بهتر می‌توانیم جواب بدهیم.» با این حال هشت امتیاز از پنج بازی چیزی نبود که استقلالی‌ها از فکری انتظار داشتند، حتی اگر حاشیه‌ها نگذارد حواس او متمرکز و روی تیم باشد. بازی در مشهد همان‌طور که ۱۱ سال پیش برای آبی‌ها با قلعه‌نویی خوش‌یمن بود، دیروز هم برای فکری با یک برد مهم همراه بود، بردی که سبب شد فعلاً فشار انتقاد‌ها از روی نیمکت استقلال برداشته شود.

آن‌ها دیروز در مسابقه‌ای که شهرخودرو در همان ۲۵ دقیقه اول یکی از بازیکنانش را به دلیل خطای شدید با کارت قرمز از دست داد و ۱۰ نفره شد با دو گل شکست دادند تا سومین بردشان را در هفته ششم ثبت کنند. استقلال با این پیروزی به صدر جدول رسید و با توجه به تفاضل گل بهتر نسبت به صنعت نفت، این تیم را به رده دوم فرستاد تا صدرنشینی آبادانی‌ها ۲۴ ساعت بیشتر دوام نداشته باشد. آبی‌ها اگرچه صدرنشین جدید لیگ هستند، اما پرسپولیسی‌ها با توجه به دو بازی کمتر و هشت امتیازی که از چهار بازی‌شان کسب کرده‌اند، می‌توانند صدرنشینی استقلال را به خطر بیندازند.

بردند، اما مهاجمان باز هم گل نزدند

استقلال در شرایطی از مشهد با سه امتیاز و البته صدرنشینی به تهران برگشت که هنوز به نظر می‌رسد تیم محمود فکری شکل نگرفته است و نمایش دیروز آبی‌ها با وجود دو گلی که وارد دروازه شهرخودور شد، بیشتر از آنکه به قوت و کیفیت بازی استقلال برگردد، به ضعف حریف برمی‌گشت که از روز‌های اوج چند فصل گذشته خود فاصله گرفته است. ضعف خط دفاعی و هافبک‌هایی که نمی‌توانند برای مهاجمان موقعیت‌سازی کنند، سبب شده بازی استقلال خالی از تاکتیک مشخصی باشد. ضعفی که باعث شد دیروز شهرخودرو ۱۰ نفره هم موقعیت‌های جدی را روی دروازه رشید مظاهری ایجاد کند که با درخشش دروازه‌بان استقلال منجر به جبران گل‌های خورده نشد.

ناکامی مهاجمان استقلال در بازی دیروز هفته ششم با شهرخودرو هم ادامه داشت و برخلاف فصل گذشته خبری از مثلث گلزنی دیاباته، قایدی و مطهری نیست. در روز‌هایی که شیخ دیاباته مصدوم است، مهدی قایدی و ارسلان مطهری هم موتور گلزنی‌شان خاموش شده است، طوری که در بازی دیروز برابر شهرخودرو، زننده هیچ کدام از دو گل آبی‌ها، مهاجمان این تیم نبودند و قایدی با از دست یک موقعیت تک به تک نشان داد که تنها سایه‌ای از آن شماره ۱۰ فصل گذشته است. ناموفق بودن مهاجمان تیم فکری سبب شد باز هم مانند مسابقات قبلی مدافعان و هافبک‌ها جور آن‌ها را بکشند. در بازی دیروز سبحان خاقانی هافبک جوان استقلال و محمد دانشگر مدافع این تیم زننده دو گل استقلال بودند تا کارنامه سه مهاجم استقلال تا پایان هفته ششم از هفت گلی که آبی‌ها زده‌اند، تنها یک گل باشد که مطهری به ثمر رسانده است.

شهرخودرو هم شهرخودروی قدیم!

شهرخودرو در بازی دیروز مقابل استقلال مانند بیشتر بازی‌های فصل جدید نشانی از آن تیم مدعی دوره‌های گذشته نداشت. آن‌ها اگرچه بدشانس بودند که از دقیقه ۲۵، ۱۰ نفره شدند و ۶۵ دقیقه با یک نفر کمتر به بازی ادامه دادند، اما خبری از آن تیم سختکوش گذشته که تا آخرین دقایق برای پیروزی می‌جنگید، نبود. البته شاگردان مهدی رحمتی یک بار توپ را به تیر زدند و چند بار هم مظاهری در مصاف تک به تک، آن‌ها را در رسیدن به گل ناکام گذاشت، اما شهرخودرو با مهدی رحمتی با آن تیمی که تا دو فصل پیش شگفتی‌ساز لیگ بود، فاصله زیادی دارد و مربی جوانش نتوانسته در اولین تجربه مربیگری، این تیم مشهدی را کابوس دیگر تیم‌ها کند. نتایجی که شاید سبب شود با ادامه این روند رحمتی خیلی زود چمدان‌هایش را برای رفتن از مشهد ببندد، به خصوص که سه باخت، دو مساوی و تنها یک برد و کسب هفت امتیاز، نتیجه‌ای نیست که مشهدی‌ها از شهرخودرو انتظار داشته باشند.

شوک تراکتور جواب داد، شوک ماشین نه!

علاو بر بازی دیروز مشهد در تبریز هم دربی این شهر برگزار شد؛ نبرد تراکتور و ماشین‌سازی که پس از اخراج منصوریان و بیات‌لو با مربیان موقت مقابل هم قرار گرفتند. این بازی در نهایت با گلی که تراکتور در دقیقه ۹۳ وارد دروازه ماشین‌سازی کرد با برتری قرمزپوشان تبریزی به پایان رساند تا شوک تبریزی‌ها جواب بدهد و این تیم دوباره به جاده برد برگردد و با کسب دومین پیروزی ۹ امتیازی شود و به رده هفتم برسد. برعکس ماشین‌سازی که تغییر مربی هم دردی از این تیم دوا نکرد تا آن‌ها با کسب پنجمین باخت در شش بازی تنها با یک امتیاز تیم آخر جدول رده‌بندی باشند.

لینک پی دی اف گزارش در روزنامه جوان