Saeed Ahmadian Official Website
روزنامه نگار ورزشی
17:47 - 1399/09/09

حاشیه‌ای بر تأیید اساسنامه جدید در مجمع عمومی فدراسیون فوتبال که دیروز به صورت وبینار برگزار شد

رئیس جدید فوتبال اسفند می‌آید

با تأیید اساسنامه جدید در مجمع عمومی دیروز فدراسیون فوتبال اعلام شد که اسفند‌ماه انتخابات فوتبال برگزار می‌شود تا پس از ۱۴ ماه فدراسیون فوتبال رئیس‌دار شود!

رئیس جدید فوتبال اسفند می‌آید

سعید احمدیان/ روزنامه جوان- ماراتن اصلاح اساسنامه فدراسیون فوتبال سرانجام تمام شد، آن هم پس از ۹ ماه، از اسفند ۹۸ که فیفا با یک نامه فوری جلوی انتخابات زودهنگام فدراسیون فوتبال را گرفت تا دیروز هشتم آذر که اعضای مجمع عمومی فدراسیون فوتبال به اساسنامه جدید که تأیید فیفا را گرفته بود، رأی مثبت دادند. حالا سیستم مدیریت فوتبال با یک نقشه راه تازه برای ادامه کارش روبه‌روست و البته مهم‌تر از همه با تأیید اساسنامه مانع اصلی برگزاری انتخابات فدراسیون فوتبال از سر راه برداشته شد تا از امروز به گفته نبی، دبیرکل فدراسیون فوتبال، برنامه‌ریزی برای آماده کردن شرایط برگزاری انتخابات فوتبال آغاز شود. انتخاباتی که قرار بود ۲۵‌اسفند سال گذشته برگزار شود، اما با نامه فیفا لغو شد.

انتخابات چرا یک‌سال عقب افتاد

هشتم دی ماه سال گذشته بود که مهدی تاج به بهانه بیماری در تصمیمی عجیب از ریاست فدراسیون فوتبال استعفا داد، آن هم در روز‌هایی که نهاد‌های نظارتی روی قرارداد ویلموتس و پرداخت ۲ میلیون یورو از تأمین اجتماعی و جیب کارگران به این مربی بلژیکی حساس شده بودند و رئیس مستعفی فدراسیون در مظان اتهامات قرار داشت و باید در این رابطه پاسخ می‌داد. با استعفای تاج، برگزاری انتخابات فدراسیون فوتبال در دستور کار حیدر بهاروند، سرپرست فدراسیون قرار گرفت و اطلاعیه مجمع انتخاباتی منتشر و در بهمن‌ماه نیز نامزد‌های پست ریاست در زمان تعیین شده، ثبت‌نام کردند تا پس از احراز صلاحیت‌ها و مشخص شدن لیست نهایی، ۲۵ اسفند انتخابات فدراسیون برگزار و جانشین تاج انتخاب شود.

هفتم اسفند و در شرایطی که تا انتخابات فوتبال کمتر از سه هفته باقی مانده بود، فدراسیون جهانی فوتبال در نامه‌ای برگزاری مجمع انتخاباتی فدراسیون فوتبال را لغو و اعلام کرد که ابتدا باید اساسنامه فدراسیون که بار‌ها در یک‌سال گذشته به آن ایراد گرفته، اما اشکلات آن برطرف نشده، اصلاح و پس از آن انتخابات برگزار شود. همان روز‌ها هم گفته شد که راپورت برخی از مدیران بازنشسته فوتبال و رئیس مستعفی به فیفا سبب شده انتخابات به تعویق بیفتد تا حضور غیرقانونی مدیران بازنشسته در سمت‌های اجرایی فوتبال ادامه داشته باشد.
رونمایی از جانشین تاج در اسفند.

اما ایرادات فیفا چه بود؛ مخالفت با حضور وزیر ورزش به عنوان یک مقام دولتی در مجمع و همچنین تعریف فدراسیون به عنوان یک نهاد عمومی غیردولتی از جمله مهم‌ترین ایراد‌های فیفا بود که خواستار اصلاح آن شده بود. در بخشی از نامه ورون موسنگو اومبا، رئیس دپارتمان‌های عضو فیفا آمده بود: «در اساسنامه فعلی فدراسیون فوتبال ایران، وزیر ورزش و جوانان و معاون او عضو رأی‌دهنده در مجمع عمومی هستند. در نتیجه ما باید یادآوری کنیم شما محتوای منشور المپیک و اساسنامه فیفا (ماده ۱۴ و ماده ۱۹) که تصریح می‌کند تمام اعضای مجمع موظفند به‌طور مستقل و بدون هیچ تأثیر بی‌موردی از سوی اشخاص ثالث امور خودشان را اداره کنند رعایت نکرده‌اید.»

با لغو انتخابات فدراسیون فوتبال، اصلاح اساسنامه در برنامه مدیران فوتبال قرار گرفت تا پس از دو بار رفت و برگشت بین فیفا و فدراسیون فوتبال در نهایت با حذف وزیر ورزش از مجمع فدراسیون و همچنین تعریف فدراسیون به عنوان یک نهاد مستقل غیردولتی، فدراسیون جهانی فوتبال ماه گذشته آن را تأیید کند. پس از تأیید فیفا، روز هشتم آذر به عنوان تاریخ برگزاری مجمع عمومی فدراسیون فوتبال برای تأیید اساسنامه توسط اعضای مجمع در نظر گرفته شد تا دیروز با برگزاری مجمع و رأی ۷۰ نفر از ۷۵ عضو حاضر در مجمع که به صورت وبیناز برگزار شد، اساسنامه تأیید مجمع را هم بگیرد تا شمارش معکوس برای برگزاری انتخابات فوتبال آغاز شود.

با تأیید اساسنامه جدید، گمانه‌زنی‌ها درباره تاریخ برگزاری انتخابات فدراسیون فوتبال شروع شده است. هرچند که گفته می‌شود فیفا تأکید کرده که انتخابات فوتبال باید تا پایان سال جاری میلادی، یعنی تا دی‌ماه برگزار شود، اما با توجه به پروسه زمانبر ثبت‌نام و احراز صلاحیت‌ها که ۵۰ روز طول می‌کشد، انتخابات فوتبال به سال آینده میلادی و پایان سال جاری موکول می‌شود. بر اساس صحبت‌های دیروز نبی، دبیرکل فدراسیون فوتبال پیش‌بینی می‌شود که مجمع انتخاباتی فدراسیون فوتبال برای انتخاب رئیس جدید اوایل اسفند برگزار شود.

چالش بازنشسته‌ها ادامه دارد؟

البته یکی از مهم‌ترین چالش‌های انتخابات پیش‌روی فدراسیون فوتبال، حضور یا عدم حضور بازنشسته‌ها خواهد بود. صحبت‌های دیروز حیدر بهاروند، سرپرست بازنشسته فدراسیون فوتبال درباره اینکه «فقط اساسنامه معیار و ملاک برگزاری انتخابات است و موظفیم براساس اساسنامه انتخابات را برگزار کنیم، ولاغیر»، چراغ سبزی به حضور بازنشسته‌ها در انتخابات فوتبال است که در اساسنامه جدید منعی ندارد.

با وجود این مجلس و نهاد‌های نظارتی با توجه به قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان معتقدند که مدیران بازنشسته نمی‌توانند در فدراسیون فوتبال پست داشته باشند. رویکرد مجلس در قبال مدیران بازنشسته فوتبال در دو سال اخیر هم گویای این است که برای مجمع انتخاباتی فدراسیون فوتبال در اسفندماه، حضور بازنشسته‌ها می‌تواند یک چالش اساسی باشد و باید منتظر ماند و دید که آیا مانند دو سال پیش باز هم زور بازنشسته‌های فوتبال با چوب تعلیق توسط فیفا در صورت دخالت مجلس خواهد چربید و شاهد ادامه حضور مدیران بازنشسته در فوتبال خواهیم یا این‌بار با اجرای قانون از حضور آن‌ها جلوگیری می‌شود.

لینک پی دی اف گزارش در روزنامه جوان