Saeed Ahmadian Official Website
روزنامه نگار ورزشی
13:47 - 1399/07/22

برش‌هایی از نشست خبری آنلاین رضا صالحی‌امیری رئیس کمیته ملی المپیک

جراحی خار پاشنه حدادي در آلمان قهرمان‌سالاری نیست!

رئیس کمیته ملی المپیک ديروز در يک نشست خبري آنلاين با دفاع از هزینه چندهزار یورویی برای جراحی ساده خار پاشنه حدادی در آلمان، آن هم در شرایط سخت اقتصادی کشور، این تصمیم را قهرمان‌سالاری نمی‌داند!

جراحی خار پاشنه حدادي در آلمان قهرمان‌سالاری نیست!

سعيد احمديان/ روزنامه جوان- دغدغه های ورزش ایران در  روزهای کرونایی و سال المپیک کم نیست، از یک سو کمتر از یک سال تا شروع بازی های توکیو باقی مانده و از سوی دیگر پس از گذشت 8 ماه از شیوع کرونا در کشورمان، اردوی خیلی از رشته هایی که المپیکی دارند یا می خواهند برای کسب سهمیه تلاش کنند، شروع نشده یا هم اگر فعالیتی آغاز شده به صورت محدود بوده است. فشارهای بین المللی به ورزش هم در حال افزایش است و این مسئله کسب کرسی های بین المللی را دچار مشکل کرده تا ورزش روزهای سخت و البته حساسی را تجربه کند.در این شرایط دیروز رضا صالحی امیری رئیس کمیته ملی المپیک در یک نشست خبری آنلاین درباره دغدغه هایی که این روزها ورزش و قهرمانان در آستانه المپیک با آن درگیر هستند، صحبت کرد.

ما هم مثل همه دنیا!

رئیس کمیته ملی المپیک در ابتدای صحبت هایش به تمام گمانه زنی ها و تردیدهایی که درباره برگزاری یا لغو المپیک با وجود تاخیر یک ساله آن وجود دارد، پایان می دهد و تاکید می کند که به گفته باخ رئیس کمیته بین المللی المپیک، این رقابت ها قطعا برگزار می شود:«توماس باخ، رییس کمیته بین‌المللی المپیک با نخست‌وزیر ژاپن ملاقات داشت و برگزاری المپیک را قطعی اعلام کرد. دو شیوه برگزاری المپیک پیش‌بینی شده اول این که برگزاری با واکسن باشد و دوم این که بدون واکسن. البته فکر می کنم تا 90 درصد تا پایان ۲۰۲۰ واکسن را خواهیم داشت .از آذرماه نیز رویدادهای کسب سهمیه المپیک آغاز می‌شود.»

بر خلاف برخی صالحی امیری نگران از دست دادن زمان نیست و معتقد است که کشورهای دیگر هم شرایط ما را دارند:« این موضوع مربوط به همه دنیا است و همه فدراسیون‌ها و تیم‌های 206 کشور برای ورود به توکیو دچار افت شدند و ما هم در همین مسیر قرار داریم. کرونا برای ما آسیب جدی و افت قهرمانان را به همراه داشته و یک شوک برای ما در میانه کسب آمادگی بود. برخی از فدراسیون‌ها اردوهای خود را شروع کرده‌اند و در حال فعالیت هستند. زمان برای رسیدن ورزشکاران به اوج آمادگی مناسب است و دغدغه‌ای وجود ندارد.» در حالی صالحی امیری شرایطمان را با کشورهای دیگر یکی می داند که وضعیت آماده سازی المپیکی های کشورمان با توجه به کمبودهای موجود با کشورهای دیگر از زمین تا آسمان تفاوت دارد!

دفاع از جراحی خار پاشنه در آلمان

یکی از معضلات ورزش ایران قهرمان سالاری و رقصیدن به هر ساز یک  مدال آور است، موضوعی که در ماجرای هزینه چند هزار یورویی برای اعزام احساس حدادی برای درمان خار پاشنه به آلمان به وضوح دیده می شود. رئیس کمیته اما بدون توجه به شرایط سخت اقتصادی کشور از این هزینه هنگفت برای یک جراحی ساده این ورزشکار المپیکی دفاع می کند و جانب حدادی را می گیرد و البته پاسخ نمی دهد آیا همان طور که حدادی برای جراحی اش در داخل کشور به دنبال گرفتن تضمین بود، آیا آنها هم از او ضمانت مدال المپیک گرفته اند یا نه:«به جای اینکه به احسان نقد کنید، به من نقد کنید. بگذارید احسان حدادی کارش را انجام دهد. او یکی از امیدهای ما در المپیک است. من ترجیح می دهم که حدادی با آرامش به تمرینات خود ادامه دهد. نگاه من سوم مرداد سال 1400 در توکیو است. من تخصص پزشکی ندارم که در این باره دخالت کنم. از اول هم گفتم که مسئله احسان مالی نیست و این موضوع در حوزه فدراسیون پزشکی ورزشی است. ما هم از سهراب مرادی حمایت کردیم که چند بار به آلمان برود و اگر 10 بار دیگر هم تشخیص فدراسیون پزشکی این باشد که او به آلمان برود، ما منابع ارزی را تامین می کنیم. همچنین حمیده عباسعلی نیز چنین شرایطی داشت. این دختر کاراته کا در اتریش با غیرت سهمیه گرفت و حتی می توان از روی آن فیلم ساخت. درباره او نیز تشخیص این بود که بار دیگر به آلمان برود. این نه تبعیض است و نه قهرمان سالاری. این یک ضرورت ورزش قهرمانی ماست. من معتقدم 10، 20 یا حتی 100 هزار یورو چالش ما نیست چون رویکردمان در المپیک مهمتر است.»

کسب کرسی بین المللی سخت تر شده است

کسب کرسی های بین المللی در ورزش همواره یکی از دغدغه های ورزش ایران بوده ودر تازه ترین فعالیت ها در این زمینه  این ماه ها برای عضویت حمید سوریان در هیئت رئیسه اتحادیه جهانی کشتی تلاش می شود. صالحی امیری اما نگاه چندان مثبتی به کسب کرسی برای کشورمان با توجه به شرایط موجود ندارد:«زمانی می توانیم مدعی کرسی باشیم که ظرفیت های لازم را در داخل و بیرون ایجاد کنیم. سطح اول این است که مجموعه ایران اراده برای کسب کرسی داشته باشند. سطح دوم هم این است که نهادهای داخلی از جمله وزارت امور خارجه بتوانند به صورت گسترده از ما حمایت کنند. سطح سوم هم به ارتباط ما با کمیته بین المللی المپیک و کشورهای دیگر دارد. با مسائلی که اخیرا برای کشور ما به وجود آمده، کمی شرایط برای کسب کرسی سخت شده، اما غیرممکن نیست. ما تلاش خود را می کنیم، اما شاید با توجه به شرایط فعلی شانس زیادی نداشته باشیم.»

غش کردن به سمت وزارت

اعتراض قهرمانان و مدال آوران به پرداخت پاداش سال 97 آن هم با احتساب سکه 2 میلیونی در حالی که قیمت سکه این روزها از 15 میلیون هم عبور کرده است، دیگر موضوعی است که صالحی امیری در این نشست آنلاین به سوال«جوان» در این رابطه به آن واکنش نشان می دهد. البته رئیس کمیته ملی المپیک بر خلاف دفاع از هزینه چند هزار یورویی برای درمان خار پاشنه احسان حدادی، این بار حق را به مدال آوران نمی دهد تا مشخص شود خون برخی ورزشکاران رنگین تر است:«هزینه اعزام و پاداش پای سکو بر عهده کمیته ملی المپیک است و پاداش‌های ریالی بر عهده وزارت ورزش است  و این تقسیم کار از گذشته وجود داشته است. حتما در وزارت ورزش برای پاداش قهرمانان دلایل خودشان را دارند.»

لينک پي دي اف گزارش در روزنامه جوان