Saeed Ahmadian Official Website
روزنامه نگار ورزشی
18:41 - 1399/06/18

نگاهي به ادعاي دوباره مديران آبي‌ها براي بازگشت سرمربي ايتاليايي به نيمکت اين تيم

استقلال- استرا، خيلي دور خيلي نزديک!

در حالي مديران باشگاه استقلال به دنبال بازگشت استراماچوني به نيمکت اين تيم هستند که با توجه به مشکلاتي که بر سر راه حضور دوباره اين مربي ايتاليايي وجود دارد، آبي ها کار آساني پيش رو ندارند.

استقلال- استرا، خيلي دور خيلي نزديک!

سعيد احمديان/ روزنامه جوان- داستان استقلال و استراماچوني دوباره گويا در حال جدي شدن است، سعادتمند مي‌گويد سفت و سخت به دنبال بازگشت استراست، آن هم در يک بازي دوسر برد؛ هم سرمربي ايتاليايي مي‌تواند کار نيمه‌تمامش را تمام کند و هم آبي‌ها مي‌توانند از شر پرداخت غرامت نزديک به 3 ميليون يورويي به استرا خلاص شوند. البته همه چيز به همين راحتي نيست و هم فدراسيون فوتبال و هم وزارت ورزش پاي‌شان را در يک کفش کرده‌اند که با قانون ممنوعيت جذب بازيکن و مربي خارجي، استقلالي‌ها بايد قيد استراماچوني را بزنند. در باشگاه استقلال اما گوش سعادتمند و همکارانش به سازهاي مخالف بدهکار نيست و آنها تمام انرژي‌شان را گذاشته‌اند تا با نشاندن استرا روي نيمکت آبي‌ها با يک تير دو نشان بزنند. در اين بين خيلي از هواداران استقلال کمتر اعتمادي به وعده‌هاي اين روزهاي مسئولان باشگاه دارند، به‌خصوص که سال گذشته يک‌بار رکب خوردند و مذاکرات بازگشت استرا به استقلال در دوحه قطر دروغ از آب درآمد. با وجود اين گويا بازگشت استرا تبديل به يک بازي حيثيتي براي مديرعامل آبي‌ها شده است، به خصوص که مجيدي پس از جدايي از استقلال گفته است اگر استراماچوني به استقلال برنگردد، سعادتمند خيانت کرده است!

از جدايي زودهنگام تا مذاکرات خيالي براي بازگشت

23 خرداد سال گذشته استقلالي‌ها يک نام جذاب براي نيمکت‌شان رو کردند، نامي که نه ويچ داشت و نه کارنامه‌اي که خيلي‌ها را نااميد کند. آندره استراماچوني، آس آبي‌ها براي ليگ نوزدهم آمده بود تا به حسرت ؟؟؟ ساله آبي‌پوشان براي قهرماني در ليگ پايان دهد. سرمربي سابق اينتر، اودینزه، پاناتینایکوس و اسپارتاپراگ هم به دنبال يک ماجراجويي تازه اين‌بار در ايران بود. شروع نه‌چندان خوب با استقلال اما در ادامه با شش برد متوالي در ليگ، آبي‌ها را پس از چهار سال به صدر جدول رساند. با اين حال صدرنشيني براي آبي‌هاي پايتخت خوش‌يمن نبود و استرا پس از بدقولي مسئولان استقلال در پرداخت قراردادش، در يک تصميم شوکه‌کننده 18 آذر سال گذشته ايران را ترک کرد و پرونده حضور اين مربي در کشورمان خيلي زود بسته شد.

تلاش استقلالي‌ها براي بازگشت استرا به استقلال در ادامه فايده‌اي نداشت. دو هفته پس از رفتن استرا از ايران و در اوايل دي‌ماه گذشته احمد خليل‌زاده، رئيس هيئت مديره استقلال به همراه رحمان رضايي که سابقه بازي در ايتاليا را داشت به دوحه قطر رفتند و مدعي شدند مي‌خواهند در اين سفر با وکيل استراماچوني براي نشستن دوباره روي نيمکت استقلال مذاکره کنند. اما در ادامه مشخص شد که ادعاي مسئولان استقلال دروغ بوده است، به خصوص که استراماچوني هرگونه مذاکره با استقلال را در دوحه تکذيب کرد. عکسي هم از مذاکرات خليل‌زاده و استراماچوني منتشر نشد تا وعده مسئولان استقلال توخالي از آب در‌آيد و عبدالرضا موسوي، عضو مستعفي هيئت مديره استقلال هم دروغ بودن اين مذاکرات را تأييد کرد: «به وزیر گفتم این آقا شما را سیاه می‌کند و چرا اینگونه حرف از مذاکره با استراماچونی می‌زند. نمی‌گویم خلیل‌زاده دنبال چیزی بوده، ماجرای سفر به قطر برای مذاکره با وکیل استراماچونی کاملاً دروغ بود.» در ادامه گفته شد مسئولان استقلال به اين دليل كه هواداران تيم‌شان از جدايي اين مربي موفق عصباني بودند، اين برنامه را ريخته‌اند تا اينطور وانمود کنند که تمام تلاش‌شان را براي بازگشت استرا انجام داده‌اند!  

البته بعدها با انتشار عکس مذاکره خليل‌زاده با دي‌بياسي، سرمربي ناموفق ايتاليايي در قطر اين شائبه تقويت شد که مذاکره دوحه به جای اینکه فرصتی برای بازگشت استراماچونی باشد، در واقع مقدمه‌ای برای استخدام دی‌بیاسی بوده است.

حکم فيفا بهانه‌اي براي بازگشت

هفت ماه پس از مذاکرات تکذيب شده استقلالي‌ها با وکيل استراماچوني براي بازگشت و در شرايطي که کمتر هودار آبي‌پوشي تصور مي‌کرد، بار ديگر پرونده بازگشت سرمربي ايتاليايي روي ميز مديران استقلال قرار گرفته است. استراماچوني با توجه به قرارداد دو ساله‌اش با استقلال پس از رفتن از کشورمان به فيفا شکايت کرده و خواهان غرامت و پرداخت مبلغ قرارداد سال دوم خود شده است. مديران استقلال قبل از اينکه فيفا در اين باره حکم بدهد، تصميم گرفتند براي مذاکره با اين مربي راهي ايتاليا شوند تا از وي تخفيف بگيرند. در اين راستا احمد سعادتمند قبل از دربي نيمه‌نهايي جام حذفي با بهانه مذاکره با استرا براي تخفيف گرفتن راهي ايتاليا شد. سفري که البته مشخص شد که براي برگرداندن اين مربي به ايران صورت گرفته، مسئله‌اي كه عصبانيت فرهاد مجيدي را به دنبال داشت تا مربي جوان آبي‌ها نامه استعفايش را بنويسد و پس از فينال جام حذفي از استقلال برود.

سعادتمند هم بعد از بازگشت به صورت رسمي شايعاتي را که درباره مذاکره‌اش با استراماچوني براي قبول دوباره سرمربيگري استقلال منتشر شده بود، تأييد کرد تا پس از چند ماه بار ديگر استرا و استقلال به صدر خبرها برگردند، به‌خصوص که آبي‌ها در صورت عدم بازگشت استرا هم بايد غرامت بيش از 2 ميليون يورويي اين مربي را پرداخت کنند و هم پول قرارداد مربي جديدشان را.  

استراماچوني در شکایتی که از استقلال به فیفا کرده، درخواست مبلغ 2 میلیون و 74 هزار یورو خسارت داشته و در عین حال در مذاکراتی که در رم داشت اینطور ادعا کرده که ممکن است برای گرفتن مبالغ بیشتر شکایت جدیدی از این باشگاه انجام دهد. مدیران استقلال اما در پیشنهاد جدید خود به استراماچونی پیشنهاد قرارداد سه ساله داده‌اند. به این شکل که او شکایتش را در فیفا پیگیری نکند و به قراردادش با استقلال برگردد، اما برای سال اول يك میلیون و 800 هزار یورو از استقلال بگیرد و قرارداد سال دوم و سوم او هم  سالی یک میلیون یورو باشد. ترفندی جهت جلب رضایت مربی نامدار برای بازگشت به تهران و گرفتن رضایت و بستن پرونده حقوقی در فیفا.

قانون دور مي‌خورد؟

البته استقلالي‌ها با توجه به قانون ممنوعيت جذب بازيکن و مربي خارجي، حتي در صورت رضايت استرا به بازگشت، کار سختي براي نشستن اين مربي روي نيمکت ايران در فصل آينده پيش‌رو دارند. در روزهاي اخير هم مسئولان فدراسيون فوتبال و هم معاونان وزير ورزش به صراحت اعلام کرده‌اند که بازگشت استراماچوني با توجه به اين قانون منتفي است. در تازه‌ترين موضع‌گيري هم ديروز جمشيد نورشرق، رئیس کمیته تعیین وضعیت فدراسیون فوتبال درباره اصرار استقلال به بازگشت استرا گفته است: «اگر اصرار دارند از استراماچونی استفاده کنند باید تقاضا بدهند و مرجعی که مصوبه را گرفته، آن را برای تمام باشگاه‌ها از درجه اعتبار ساقط کند، نه یک باشگاه.» حال بايد منتظر روزهاي آينده ماند و ديد داستان استقلال و استرا به کجا مي‌رسد، آيا اين‌بار اين مربي ايتاليايي برمي‌گردد يا مانند مذاکرات دوحه همه چيز يک بازي است و يک مربي داخلي سرمربي فصل آينده آبي‌ها خواهد شد.

لينک پي دي اف گزارش در روزنامه جوان