Saeed Ahmadian Official Website
روزنامه نگار ورزشی
23:48 - 1399/06/03

نگاهی به تیم‌های موفق نوزدهمین دوره لیگ برتر فوتبال

ایستاده در کرونا!

جام نوزدهم، ششمین جام قهرمانی قرمز‌ها در ادوار لیگ برتر بود. پس از سه قهرمانی متوالی با برانکو و جدایی این مربی در پایان فصل گذشته کمتر هواداری روی پوکر قهرمانی شرط می‌بست.

ایستاده در کرونا!

سعید احمدیان/ روزنامه جوان- سوت پایان لیگ نوزدهم پنج‌شنبه گذشته زده شد تا پرونده یکی از طولانی‌ترین ادوار تاریخ لیگ برتر بسته شود؛ رقابت‌هایی که ویروس کرونا سبب شد تا با توجه به چهار ماه تعطیلی، سرانجام در ۳۰ مرداد تمام شود، آن هم مسابقاتی که ۳۱ مرداد سال گذشته آغاز شد و پس از یک سال به ایستگاه پایانی رسید. لیگ نوزدهم تیم‌هایی داشت که با تمام فراز و فرودهایشان این رقابت‌ها را با لبخند تمام کردند و در لیست برنده‌های نوزدهمین دوره لیگ برتر قرار گرفتند. این تیم‌ها و روندشان را در طول فصل بررسی می‌کنیم.

پرسپولیس؛ عادت به قهرمانی

حتی خوش‌بین‌ترین هوادار قرمز‌ها هم تصورش را نمی‌کرد که پرسپولیس اینطور در چهار فصل گذشته، لیگ برتر را در قرق خودش در بیاورد و هر چه جام هست را درو کند، اما آن‌ها در لیگ نوزدهم چهارمین قهرمانی متوالی‌شان را جشن گرفتند و یک رکورد فوق‌العاده کسب کردند که این تیم را تبدیل به رکورددار قهرمانی در لیگ کرد. جام نوزدهم، ششمین جام قهرمانی قرمز‌ها در ادوار لیگ برتر بود. پس از سه قهرمانی متوالی با برانکو و جدایی این مربی در پایان فصل گذشته کمتر هواداری روی پوکر قهرمانی شرط می‌بست، اما سرخپوشان انگار به قهرمانی عادت کرده‌اند و در لیگ نوزدهم ابتدا با کالدرون و در ادامه با گل‌محمدی همان تیم سرحال سال‌های اخیر بودند که تنها جام را هدف گرفته بودند. اوج پرسپولیس در لیگ نوزدهم از هفته دوازدهم تا بیست‌وششم بود که این تیم در ۱۵ بازی، ۱۴ برد و یک مساوی کسب کرد و توانست چهارمین قهرمانی را در چهار هفته مانده به پایان لیگ قطعی کند.

استقلال؛ عاقبت‌بخیر شد

هر چند در لیگ نوزدهم دنبال طلسم‌شکنی هفت ساله قهرمانی بودند، اما به هدفشان نرسیدند و با توجه به تمام مشکلات و مصائبی که در فصل جاری داشتند، نایب قهرمانی‌شان ارزش کمی نداشت. بر خلاف پرسپولیس که در لیگ نوزدهم یک روند ثابت را طی کرد و در نهایت به قهرمانی رسید، آبی‌ها هفته‌های پرفراز و نشیبی را تجربه کردند، ولی در نهایت با ایستادن در رده دوم و کسب سهمیه لیگ قهرمانان، پایان خوشی در لیگ برتر برای خودشان ثبت کردند، به خصوص که آن‌ها یک فصل پرماجرا را در لیگ نوزدهم تجربه کردند و حتی در میانه‌های فصل پس از شش برد متوالی با استراماچونی و رسیدن به صدر برای قهرمانی هم دورخیز کردند، اما جدایی جنجالی این مربی ایتالیایی سبب شد تا آن‌ها طلسم قهرمانی‌شان ادامه داشته باشد. با این حال آبی‌ها اگر چه با فرهاد مجیدی در ادامه آن تیم مدعی استرا نبودند، ولی هر طوری بود توانستند نسبت به فصل گذشته، رتبه‌شان را در نوزدهمین دوره لیگ، یک رتبه ارتقا و به کارشان با عنوان دومی پایان دهند.

فولاد؛ آسیایی شدن با نکو

فولاد با جواد نکونام یکی از تیم‌های شگفتی‌ساز لیگ نوزدهم بود. اهوازی‌ها که در فصل گذشته در میانه جدول و مقام هشتمی به کار خودشان پایان داده بودند، در لیگ نوزدهم با جهش پنج پله‌ای در نهایت در رده سوم قرار گرفتند و توانستند سهمیه لیگ قهرمانان را به دست بیاورند. فولادی‌ها که در لیگ سیزدهم قهرمان شده بودند، در لیگ نوزدهم پس از پنج سال دوباره آسیایی شدند. بخش زیادی از این موفقیت را باید به پای جواد نکونام نوشت که از همین سال‌های ابتدایی مربیگری نشان داده است رؤیا‌های بزرگی را این بار روی نیمکت در سر دارد و در اولین سال نشستن روی نیمکت فولاد، این تیم را به سهمیه آسیا رساند.

گل‌گهر سیرجان؛ عملیات بقا در ۶ هفته

سیرجانی‌ها در لیگ نوزدهم هفته‌های پر استرسی را تجربه کردند، تیمی که تا پای سقوط رفت، اما توانست برگردد. گل گهر در حالی در هفته بیست‌وچهارم در رده ماقبل آخر جدول قرار داشت که در شش هفته پایانی شاگردان مجید جلالی ورق را برگرداندند و با چهار برد و دو مساوی خودشان را در پایان لیگ از رده پانزدهم تا رده دهم بالا کشیدند تا در اولین فصل حضورشان در لیگ برتر سقوط نکنند.

لینک پی دی اف گزارش در روزنامه جوان