Saeed Ahmadian Official Website
روزنامه نگار ورزشی
23:36 - 1399/06/03

نگاهی به ناکامان نوزدهمین دوره لیگ برتر

رؤیایی که کابوس شد

لیگ برتر در حالی هفته گذشته به پایان رسید که برخی تیم ها با هدف‌های بزرگ مرداد سال گذشته لیگ را شروع کردند، اما یک سال بعد در شرایطی رقابت‌ها به پایان رسید که رؤیای برنده بودنشان نقش بر آب شد و چهره یک بازنده را به خودشان گرفتند.

رؤیایی که کابوس شد

سعید احمدیان/ روزنامه جوان- لیگ نوزدهم هر قدر برای بعضی تیم‌ها با یک پایان خوب همراه بود، برای برخی دیگر با اشک و حسرت به پایان رسید و آمد نداشت. با هدف‌های بزرگ مرداد سال گذشته لیگ را شروع کردند، اما یک سال بعد در شرایطی رقابت‌ها به پایان رسید که رؤیای برنده بودنشان نقش بر آب شد و چهره یک بازنده را به خودشان گرفتند. در گزارش به این تیم‌ها پرداخته و روندشان را مرور کرده‌ایم.

سپاهان؛ دست خالی

زردپوشان اصفهانی بزرگ‌ترین بازنده نوزدهمین دوره لیگ برتر بودند. سپاهانی‌ها پس از نایب قهرمانی در فصل گذشته، برای لیگ امسال با امیر قلعه‌نویی تنها برای قهرمانی آمده بودند، اما نه تنها دستشان به جام نرسید، بلکه به سهمیه آسیا هم نرسیدند و در پایان لیگ نوزدهم با سقوط چهار پله‌ای در رده پنجم قرار گرفتند. این نتایج سبب شد تا قلعه‌نویی هم پیش از پایان لیگ قبل از اینکه در پایان بازی‌ها اخراج شود، نامه استعفایش را بنویسد و از اصفهان به تهران برگردد. سپاهانی‌ها در لیگ نوزدهم دو چهره متفاوت داشتند، آن‌ها در نیم فصل اول با یک روند خوب در هفته‌های پنجم تا هفتم صدرنشین لیگ بودند، اما در نیم فصل دوم سپاهان آن تیم مدعی نیم فصل اول نبود و تنها توانست در ۱۵ بازی پنج برد به دست آورد. این نتایج سپاهان را هفته به هفته از قهرمانی و حتی سهمیه آسیا هم دورتر کرد تا دستشان در پایان خالی بماند.

تراکتور؛ پول باز هم جام نیاورد

باز هم نشد که بشود، حکایت تبریزی‌ها و تراکتور است که سال‌هاست در لیگ برتر برای شکستن طلسم قهرمانی تلاش می‌کنند، اما این اتفاق نمی‌افتد و سال به سال انتظار پرشور‌ها برای بالا بردن جام در استادیوم یادگار امام طولانی‌تر می‌شود. تراکتور لیگ نوزدهم را با سروصدای زیادی شروع کرد و با آوردن مصطفی دنیزلی به دنبال قهرمانی بود. مانند فصل‌های گذشته این بار هم پول‌پاشی زنوزی مالک متمول تراکتور برایشان آورده‌ای نداشت و دنیزلی در تراکتور نتوانست خاطرات خوب حضورش در پاس و پرسپولیس را تکرار کند و در میانه فصل از این تیم جدا شد. آمدن احد شیخ لاری و در ادامه ساکت الهامی هم سبب نشد تا تراکتور به جاده مدعیان قهرمانی برگردد و فرصت‌سوزی‌های این تیم که در نیم فصل دوم و به خصوص در هفته‌های پایانی لیگ با کسب چهار تساوی در هفت بازی آخر به اوج رسید سبب شد تا آن‌ها نه تنها حسرتشان برای قهرمانی در لیگ ادامه داشته باشد، بلکه با قرار گرفتن در رده چهارم، حتی سهمیه آسیا را کسب نکنند.

شهر خودرو؛ امان از بی‌وفایی‌ها

انتظار‌ها از شگفتی‌ساز لیگ هجدهم در فصل جاری لیگ بالا بود، مشهدی‌ها فصل قبل با یحیی گل‌محمدی با قرار گرفتن در رده چهارم، سهمیه لیگ قهرمانان آسیا را گرفته بودند و در لیگ نوزدهم به دنبال هدف‌های بزرگ‌تری بودند. با این حال شهرخودرو هر چند لیگ را خوب شروع کرد و حتی به صدر هم رسید، اما تغییرات زیاد کادر فنی در ادامه لیگ ترمز موفقیت‌هایشان را کشید. ابتدا یحیی گل‌محمدی با رسیدن پیشنهاد پرسپولیس، نیمکت شهرخودرو را رها کرد و در ادامه مجتبی سرآسیایی که توانسته بود موفقیت‌های یحیی را ادامه دهد هم به دلیل اختلاف با مالک این تیم از شهر خودرو جدا شد و سهراب بختیاری‌زاده به عنوان سومین مربی این تیم معرفی شد. شهر خودرو با بختیاری‌زاده نتوانست موفقیت‌های این تیم با گل‌محمدی و سرآسیایی را تکرار کند و پنج مساوی و دو باخت در هفت بازی آخر با دو پله سقوط با عنوان ششمی لیگ را به پایان رساند.

شاهین و پارس جنوبی؛ خداحافظ بوشهری‌ها

بوشهری‌ها ناکامان اصلی لیگ نوزدهم بودند و شاهین شهرداری بوشهر و پارس جنوبی جم به عنوان دو نماینده این استان تیم‌هایی بودند که با قرار گرفتن در رده‌های پانزدهم و شانزدهم به دسته اول سقوط کردند تا فصل آینده بوشهر نماینده‌ای در سطح اول فوتبال باشگاهی ایران نداشته باشد. شاهین در اولین فصل بازگشت دوباره به لیگ، سقوط کرد و پارس جنوبی هم در شرایطی پس از سه فصل حضور در لیگ، به دسته اول رفت که در اولین فصل حضورش در لیگ توانسته بود شگفتی‌ساز لیگ لقب بگیرد.

لینک پی دی اف گزارش در روزنامه جوان