Saeed Ahmadian Official Website
روزنامه نگار ورزشی
17:36 - 1399/05/08

بررسی دو مسابقه معوقه هفته بیست و سوم که با پیروزی استقلال و نساجی و شکست پارس جنوبی و فولاد همراه بود

جنگ آسیا ادامه دارد

برد استقلال مقابل پارس‌جنوبی و شکست فولاد برابر نساجی در بازی‌های معوقه هفته بیست‌و‌سوم، جنگ سهمیه آسیا در بالای جدول را داغ‌تر کرده است.

جنگ آسیا ادامه دارد

سعید احمدیان/ روزنامه جوان- لیگ برتر فوتبال در روز‌های کرونایی، تماشایی و جذاب دنبال می‌شود. چهار هفته بیشتر تا پایان لیگ باقی نمانده و حساسیت‌ها هفته به هفته بیشتر می‌شود، مانند دو بازی معوقه هفته بیست و سوم که دوشنبه شب برگزار شد، دو دیدار هیجان‌انگیزی که جای خالی هواداران به شدت احساس شد تا از تماشای این بازی‌ها از نزدیک لذت ببرند.

آسمان آبی استقلال

آسمان استقلال گویا دوباره آبی شده و این تیم به کورس کسب سهمیه آسیا برگشته است. شاگردان مجیدی پس از تساوی مقابل نساجی، دوشنبه شب در بازی معوقه از هفته بیست و سوم دوباره به جاده برد برگشتند. آن‌ها در جم با گل‌هایی که علی کریمی و دیاباته وارد دروازه فروزان کردند، ۲ بر صفر برنده بازی با پارس جنوبی شدند تا به رده دوم جدول برسند. استقلال با این برد ۴۵ امتیازی شد و به خاطر تفاضل گل بهتر حالا پشت سر پرسپولیس ایستاده است. سپاهان و تراکتور نیز هم‌امتیاز با استقلال هستند، اما به دلیل تفاضل گل کمتر در رده‌های سوم و چهارم قرار گرفته‌اند. با این حال فاصله نزدیک و رقابت میلیمتری تیم‌ها در بالای جدول برای کسب دو سهمیه آسیا، سبب شده با یک لغزش، جایگاه تیم‌ها در جدول جابه‌جا شود.

البته استقلالی‌ها نسبت به چند هفته اخیر، دوباره به کسب سهمیه آسیا امیدوار شده‌اند و این شانس را دارند در فصلی که باز هم دست‌شان از رسیدن به جام کوتاه ماند، بتوانند حداقل مجوز لیگ قهرمانان را به دست آورند. البته مجیدی و شاگردانش به خوبی می‌دانند که رقبای سرسختی دارند و بازی‌های رودرروی استقلال مقابل سپاهان در هفته بیست و هفتم و شهرخودرو در هفته بیست و هشتم به عنوان دیگر تیم‌های مدعی در هفته‌های باقی مانده تا پایان لیگ می‌تواند سرنوشت‌ساز باشد و جایگاه استقلال را در جدول رده‌بندی تثبیت یا متزلزل کند.

با وجود این روند استقلال مقابل پارس جنوبی که با سیروس پورموسوی در هفته‌های اخیر قابل قبول نتیجه گرفته، امیدوار‌کننده بود. دیاباته یازدهمین گلش را به ثمر رساند و نشان داد که در روز‌هایی که از اوج هم فاصله دارد، گلزنی را فراموش نکرده است. با این حال به نظر می‌رسد مهدی قایدی و ارسلان مطهری از روز‌های خوب‌شان فاصله دارند، به خصوص قایدی که پس از شروع دوباره لیگ هنوز پایش به گلزنی باز نشده و برخلاف دیاباته راه دروازه را گم کرده است. البته فرهاد مجیدی خوش‌شانس است که یک هافبک گلزن در ترکیبش دارد تا در مواقعی که کار گره می‌خورد، بتواند قفل دروازه حریف را باز کند، هافبکی مانند علی کریمی با توپی که به تور دروازه محسن فروزان چسباند، راه رسیدن آبی‌ها به سه امتیاز را در جم هموار کرد.

سهمیه آسیایی فولاد در خطر

بازگشت جواد نکونام به قائمشهر برای او خوش‌یمن نبود، فولاد دوشنبه شب در یک بازی سخت، اما جذاب که تا ثانیه‌های آخر هم بوی گل می‌داد در حالی که ۲ بر صفر جلو افتاده بود، در ۱۰ دقیقه پایانی بازی سه گل خورد و ۳ بر ۲ باخت تا سه امتیاز حساس را که می‌توانست به کسب سهمیه آسیا برای خوزستانی‌ها کمک کند، از دست بدهد. هرچند این تیم اهوازی به شدت به داوری مسابقه معترض بود. با این حال شکست مقابل نساجی کار این تیم را در ادامه در رقابت نزدیکی که بین تیم‌های بالا جدولی برای آسیایی شدن وجود دارد، سخت‌تر می‌کند. باخت به نساجی دومین باخت فولاد در سه هفته اخیر است که نشان می‌دهد نکونام برای ادامه نیافتن این روند باید فکری به حال تیمش کند تا آن‌ها لیگ نوزدهم را با یک خاطره خوش به پایان برسانند.

فولادی‌ها اگر چه با ۴۲ امتیاز در همان رده ششم باقی ماندند، اما اهوازی‌ها یک بازی عقب افتاده دیگر دارند که با برد در این بازی که مقابل رقیب سرسختی به نام نفت مسجدسلیمان است، می‌توانند ۴۵ امتیازی شوند و رقیب سرسختی برای استقلال، سپاهان و تراکتور دیگر تیم‌های ۴۵ امتیازی لیگ باشند.

نساجی سرحال، امید شهر خسته

جای هواداران پرشور قائمشهری در بازی دوشنبه شب نساجی با فولاد به شدت خالی بود، تماشاگرانی که با شعار «نساجی امید شهر خسته» کامبک تماشایی تیم‌شان را مقابل قرمز‌های اهوازی جشن بگیرند و پایکوبی کنند. با وجود خالی بودن سکوها، نساجی با محمود فکری برخلاف فصل گذشته در لیگ نوزدهم تیم سرحال‌تری نشان داده که حداقل دغدغه‌ای برای سقوط ندارد و در جمع تیم‌های میانه جدول برای رسیدن به رده‌های بالاتر تلاش می‌کند.

نساجی با برد دوشنبه شب مقابل فولاد پس از سه هفته دوباره به جاده برد برگشت، آن هم در شرایطی که این تیم در هفت بازی گذشته باخت نداشته و آخرین شکست آن‌ها با نتیجه ۲ بر یک مقابل شاهین شهرداری بوشهر به ۱۸ بهمن سال گذشته برمی‌گردد. قائمشهری‌ها در هفت بازی اخیر چهار مساوی و سه برد داشته‌اند و با ۳۲ امتیاز تیم نهم جدول رده‌بندی هستند.

کابوس سقوط بالای سر پارس جنوبی

شکست مقابل استقلال، پارس جنوبی جم را به منطقه قرمز جدول نزدیک‌تر کرده است. شاگردان سیروس پورموسوی اگرچه با ۲۵ امتیاز تیم یازدهم جدول هستند، اما اختلاف دو امتیازی با تیم پیکان ۲۳ امتیازی که در رده پانزدهم جدول است، سبب شده وضعیت جم هم قرمز باشد. هرچند پارس جنوبی با پورموسوی با یک برد و یک مساوی روند خوبی را شروع کرد، اما شکست مقابل استقلال سبب شد زنگ خطر در جم به صدا درآید.

از دست دادن امتیاز توسط پارس جنوبی در هفته‌های آینده می‌تواند این تیم را به جمع تیم‌هایی که خطر سقوط را احساس می‌کنند، اضافه کند تا بالای سر این تیم هم مانند دیگر نماینده بوشهر، یعنی شاهین شهرداری کابوس بازگشت به دسته اول چرخ بزند.

لینک پی دی اف گزارش در روزنامه جوان