Saeed Ahmadian Official Website
روزنامه نگار ورزشی
01:11 - 1399/04/26

حاشیه‌ای بر واکنش پپ به منتقدان لغو محرومیت سیتی از لیگ قهرمانان

دست‌هایشان در زمین بازی بالاست!

در حالی لغو محرومیت منچستر سیتی از لیگ قهرمانان با واکنش تند مورینیو و کلوپ روبرو شده است که گواردیولا سرمربی سیتی خطاب به منتقدان گفته است شما در زمین چمن از ما باخته‌اید و باید در زمین چمن هم شکستمان بدهید.

دست‌هایشان در زمین بازی بالاست!

سعید احمدیان/ روزنامه جوان- رأی دادگاه بین‌المللی ورزش در بهترین زمان ممکن دوباره زندگی آبی‌های شهر منچستر را شیرین کرده است، ناکامی در رقابت با لیورپول در لیگ جزیره هرچند سیتی را از رسیدن به جام بازداشت، اما این تلخی خیلی زود با لغو محرومیت گواردیولا و شاگردانش برای حضور در لیگ قهرمانان اروپا تبدیل به شیرینی شده است. حالا پپ پس از شکستن رأی یوفا که به دلیل زیر پا گذاشتن بازی جوانمردانه مالی، این تیم را دو سال از UCL محروم کرده بود، با یک چهره خندان سلفی  می گیرد و به طعنه به منتقدان تصمیم دادگاه CAS می گوید سعی کنید در زمین بازی ما را مغلوب کنید.

فیرپلی مالی زیر پا گذاشته شد

ماه‌های ابتدایی سال جدید میلادی برای هواداران سیتی که در رقابت با لیورپول قافیه را واگذار کرده بودند، با یک خبر بد آغاز شد تا آن‌ها که سال‌هاست برای موفقیت در لیگ قهرمانان با سرمایه‌گذاری بالای مالکان ثروتمندش انتظار می‌کشند، ناامیدانه زانوی غم بغل بگیرند و این آرزوی‌شان حداقل چند سال به تأخیر بیفتد. ماجرا از این قرار بود که با رأی اتحادیه فوتبال اروپا یا همان یوفا، منچسترسیتی به دلیل نقض قوانین فیرپلی مالی به مدت دو سال از حضور در لیگ قهرمانان محروم و به ۳۰ میلیون یورو جریمه محکوم شد. قوانین فیرپلی مالی به اختصار (FFP) در یوفا به ارتقای سلامت فوتبال در باشگاه‌های اروپایی مربوط می‌شود که در سال ۲۰۱۰ برای اینکه اجازه ندهد باشگاه‌ها بیشتر از درآمدشان هزینه کنند، وضع و از سال ۲۰۱۱ اجرایی شد.

سال ۲۰۱۸ نشریه اشپیگل اسناد و مدارکی مبنی بر استفاده غیرقانونی باشگاه منچسترسیتی از منابع خارج از باشگاه منتشر کرد، مدارکی که سبب شد تا یوفا چنین حکمی را صادر کند. اسناد و مدارک نشان می‌داد که مالک سیتی، شیخ منصور بن زاید آل نهیان از خانواده حاکم ابوظبی از بودجه‌هایی خارج از باشگاه برای تیمش استفاده می‌کند. یکی از ایمیل‌های فاش شده نشان داد که تنها ۸ میلیون پوند از قرارداد اسپانسری سیتی با شرکت اتحاد از سوی این ارگان تأمین شده و باقی این ارقام از دیگر شرکت‌های تحت هدایت شیخ منصور به باشگاه تزریق می‌شود.

محرومیت سیتی، آینده گواردیولا و ستاره‌های سیتی را با ابهامات زیادی روبه‌رو کرد و این محرومیت سنگین سبب شد خیلی‌ها پیش‌بینی کنند که پپ آخرین فصل حضورش در ورزشگاه اتحاد را پشت سر می‌گذارد و مالکان اماراتی سیتی باید به دنبال مربی دیگری برای آبی‌های شهر لندن باشند. با این حال شکایت به دادگاه بین‌المللی ورزش برای شکستن رأی یوفا کورسوی امیدی برای سیتی بود تا بتواند این محرومیت سنگین را لغو کند.

باخته‌اند و این حرف‌ها را می‌زنند

پنج ماه پس از حکم فیفا، اول هفته بود که دادگاه عالی ورزش پس از بررسی شکایت سیتی، رأی به لغو محرومیت آبی‌های لندن داد تا پپ و شاگردانش که فصل جاری لیگ جزیره را برخلاف سال گذشته با نایب‌قهرمانی به پایان می‌رسانند، یکی از تیم‌های حاضر در لیگ قهرمانان سال آینده باشند. گواردیولا یکی از خوشحال‌ترین افراد پس از رأی دادگاه CAS برای حضور سیتی در UCL بود: «اگر قوانین را رعایت نمی‌کردیم مستحق محرومیت بودیم، اما ما باید از خود دفاع می‌کردیم، زیرا حق با ما بود. مردم گفتند ما تقلب کرده‌ایم و دروغ می‌گوییم، اما وقتی حق‌مان ثابت شد بسیار خوشحال شدیم، زیرا می‌توانیم از عملکردمان در زمین دفاع کنیم.»

با این حال رأی دادگاه عالی ورزش منتقدانی سرشناس هم داشت، مانند یورگن کلوپ و خوزه مورینیو. سرمربی لیورپول گفت: «من برای هیچ‌کس آرزوی بد ندارم، ولی به نظرم روز اعلام رأی دادگاه برای فوتبال روز خوبی نبود. فیرپلی مالی به نظر من ایده خوبی است. هدف این قوانین محافظت از تیم‌ها و رقابت‌هاست.» سرمربی تاتنهام هم اعلام کرد این تصمیم کاملاً شرم‌آور بود و استقلال یوفا و قوانین مرزبندی‌های مالی را زیر سؤال می‌برد.

واکنش منفی کلوپ و مورینیو با واکنش گواردیولا روبه‌رو شد و او به دفاع از سیتی پرداخت: «شما باید از ما عذرخواهی کنید. کاری که ما کردیم درست بود. علت لغو محرومیتمان این بود که ما از قوانین مالی فیرپلی تبعیت کرده بودیم، وگرنه محرومیت سر جایش باقی می‌ماند. آنها، چون در زمین فوتبال از ما باخته‌اند این حرف‌ها را می‌زنند. شما در زمین چمن از ما باخته‌اید و باید در زمین چمن هم شکستمان بدهید، ورزش یعنی همین.»

لینک پی دی اف گزارش در روزنامه جوان