Saeed Ahmadian Official Website
روزنامه نگار ورزشی
13:36 - 1399/04/11

گزارش «جوان» از نشست خبری رضا صالحی‌امیری، رئیس کمیته ملی المپیک

رشته‌های پرمدال سکوی پرتاب در المپیک و آسیایی است

رئیس کمیته ملی المپیک در پاسخ به سؤال «جوان» درباره چرایی کم‌کاری در رشته‌های پرمدال بر لزوم برنامه‌ریزی برای موفقیت این رشته‌ها برای قرار گرفتن در بین سه تیم برتر بازی‌های آسیایی و ۱۰ تیم برتر المپیک تأکید کرد.

رشته‌های پرمدال سکوی پرتاب در المپیک و آسیایی است

سعيد احمديان/ روزنامه جوان- در روز‌هایی که شیوع کرونا همچنان مسابقات اکثر رشته‌های ورزشی را متوقف کرده و تعویق المپیک را هم به همراه داشته، رضا صالحی‌امیری، رئیس کمیته ملی المپیک دیروز میزبان خبرنگاران بود و از اثرات کرونا بر ورزش ایران، برنامه‌های این کمیته برای حفظ آمادگی ورزشکاران المپیکی و برخی حواشی که دامن ورزش را گرفته، صحبت کرد.

برنامه‌ریزی برای جهش در پرمدال‌ها

یکی از بخش‌های نشست خبری دیروز صالحی‌امیری صحبت‌های او درباره برنامه‌های کمیته در خصوص توجه به رشته‌های پرمدال بود. رئیس کمیته ملی المپیک در پاسخ به سؤال «جوان» بر لزوم سرمایه‌گذاری در این رشته‌ها تأکید کرد: «اگر بناست در هدفگذاری‌مان بین سه تیم برتر بازی‌های آسیایی یا ۱۰ تیم برتر المپیک قرار بگیریم، لازمه آن این است که روی رشته‌های پرمدال سرمایه‌گذاری کنیم. شنا، تیراندازی، شمشیربازی، دوچرخه‌سواری و دوومیدانی رشته‌هایی هستند که پرماده و پرمدال هستند و در رشته‌هایی مانند شنا و دوومیدانی بیش از ۱۰۰ مدال توزیع می‌شود. وقتی جدول مدال‌های تیم‌های برتر بازی‌های آسیایی را نگاه می‌کنیم، می‌بینیم که کشور‌هایی مانند چین، ژاپن و کره بیش از نیمی از مدال‌های‌شان را در رشته‌های پرمدال گرفته‌اند.»

صالحی‌امیری از برنامه‌های این کمیته درباره رشد رشته‌های پرمدال خبر داد: «تا زمانی که در ورزش قهرمانی در رشته‌های پرمدال سرمایه‌گذاری نکنیم، نمی‌توانیم انتظار کسب سکو و مدال در طراز کشور‌های اول آسیایی مانند چین، کره و ژاپن و در طراز کشور‌های مطرح جهان در المپیک را داشته باشیم. در این زمینه در کمیته ملی المپیک دکتر سجادی به همراه تیمی برنامه‌ریزی در این رابطه را آغاز کرده‌اند. مطلع هستم که وزارت ورزش هم در این‌باره برنامه‌ریزی‌هایی را انجام می‌دهد تا بتوانیم حداقل در المپیک ۲۰۲۴ پاریس یا ۲۰۲۸ لس‌آنجلس شاهد درخشش رشته‌های پرمدال کشورمان باشیم.»

وی در ادامه کم‌کاری درباره رشته‌های پرمدال را رد کرد: «اینطور نیست که در گذشته درباره رشته‌های پرمدال دست روی دست گذاشته باشیم. در بازی‌های آسیایی جاکارتا در رشته پرمدالی مانند شنا در بخش واترپلو تیم کشورمان پس از ۴۰ سال مدال گرفت و روی سکو رفت، اتفاق تاریخی که نشان‌دهنده رشد رشته پرمدالی، چون شنا بود. در رشته‌ای مانند دوومیدانی نیز در حال جهش هستیم و انتظار سکوی المپیک را داریم، ورزشکارانی مانند فرزانه فصیحی، حسن تفتیان یا حسین رسولی و خیلی‌های دیگر از دونده‌های خانم و آقا محصول کار در رشته‌های پرمدال هستند. با این حال در این رشته‌ها جهش بیشتری مورد انتظار است و آن جهش لازم هنوز صورت نگرفته است. در حالی سال ۹۹ از سوی مقام معظم رهبری سال جهش تولید نامگذاری شده که در ورزش قهرمانی در بخش رشته‌های پرمدال نیز نیازمند یک جهش و البته برنامه‌ریزی برای جهشی بزرگ‌تر هستیم.»

ضربه کرونا به المپیکی‌های جهان

تأثیر ویروس کرونا بر آمادگی ورزشکاران المپیکی با توجه به تعطیلی تمرینات دیگر محوری بود که صالحی‌امیری درباره آن صحبت کرد: «مسئله کرونا و پیامد‌های آن جهانی است و مختص به ایران نیست و همه ورزشکاران، قهرمانان، فدراسیون‌ها و کمیته‌های ملی المپیک در سطح جهان از این ویروس مانند ایران خسارت دیده‌اند و این مشکل جهانی است. البته هیچ کسی به فکر پاک کردن صورت مسئله نیست و ورزشکاری که سه ماه تمرین نکند دچار افت می‌شود، اما نکته مهم این است که ما برنامه‌هایی برای کاهش خسارت‌ها و لطماتی که به ورزشکاران زده می‌شود داشته باشیم و آن را مدیریت کنیم و این مسئله در ورزش کشورمان در حال اجراست.»

در ادامه رئیس کمیته ملی المپیک از برنامه‌های این کمیته برای آغاز تمرینات قهرمانان خبر داد: «در حال حاضر قهرمانان ما می‌توانند به صورت انفرادی با رعایت پروتکل‌های بهداشتی، تمرینات آماده‌سازی بدنی را در آکادمی ملی المپیک و دیگر آکادمی‌ها، سالن‌های فدراسیون‌ها یا باشگاه‌های نزدیک به محل زندگی‌شان در یک شرایط کاملاً بهداشتی انجام دهند. ضمن اینکه ما ابزار لازم برای تمرین در منزل را برای قهرمانان فراهم کرده‌ایم و تجهیزاتی به ارزش ۴ تا ۵ میلیون تومان تهیه شده که در اختیار ۱۰۰ قهرمان قرار گرفته است. البته تا آنجایی که اطلاع دارم اکثر قهرمانان فعالیت‌های ورزشی‌شان را با رعایت پروتکل‌های بهداشتی انجام می‌دهند، مانند آقای کیخا که با همکاری شهرداری شیراز تمریناتش را در این شهر در یک باشگاه آغاز کرده است و این مسئله برای دیگر قهرمانان هم وجود دارد. با توجه به جلسه‌ای که هفته گذشته داشتیم، قرار است محیط آکادمی ملی المپیک را بر اساس پروتکل‌های بهداشتی برای آماده‌سازی جسمانی قهرمانان به صورت انفرادی آماده کنیم.»

گروگانگیری سیاسی در جودو

یکی دیگر از موضوعاتی که رئیس کمیته ملی المپیک به آن اشاره کرد، موضوع تعلیق جودو و امیدواری وی به رفع تعلیق جودو در دادگاه عالی ورزش در ۲۳ شهریور بود: «۲۳ شهریور به دادگاه CAS می‌رویم که سه نفر از ایران در آن جلسه حاضر خواهند شد.  از آن طرف سه نفر می‌آیند که هر سه ایرانی هستند. این نشان می‌دهد ویزر فاقد مستندات است و به جای سند شاهد می‌فرستد. ورزشکار ما اوایل می‌خواست برگردد، اما ویزر اجازه نداد و این از نظر ما گروگانگیری است. باور دارم در صورت رسیدگی عادلانه جودو ایران رفع تعلیق خواهد شد و انتظار ما هم رسیدگی عادلانه است»

صالحی‌امیری رفتار فدراسیون جهانی جودو در تعلیق جودو و اتفافاتی که برای سعید ملایی رخ داد را یک گروگانگیری سیاسی عنوان کرد: «رفتار فدراسیون جهانی جودو؛ سیاسی، غیرحرفه‌ای و خارج از دایره اخلاقی بود و به نظر می‌رسد این فدراسیون به دنبال اجرای یک مأموریت سیاسی است. در پنج مرحله شکایتمان را به رفتار سیاسی و غیرحرفه‌ای رئیس فدراسیون جهانی جودو به کمیته بین‌المللی المپیک منعکس کردیم. تا آن روز سابقه نداشته فدراسیون جهانی وارد یک رفتار غیرحرفه‌ای شود که ورزشکار ما را در یک رویداد جهانی گروگان بگیرد و مربی را از سالن خارج کند و ورزشکار را وادار به گرفتن تصمیمات غیرحرفه‌ای کند که ورزشکار راضی به آن نباشد.»

لينک پي دي اف گزارش در روزنامه جوان