Saeed Ahmadian Official Website
روزنامه نگار ورزشی
16:15 - 1399/03/22

به بهانه آغاز لیگ اسپانیا و ایتالیا از جمعه

سلام دوباره به فوتبال با دربی‌های بزرگ

رقابت های فوتبال در ایتالیا و اسپانیا بعد از سه ماه از فردا آغاز می شود، در ایتالیا، یووه و میلان در دربی ایتالیانو و بازی برگشت نیمه نهایی جام حذفی با هم بازی می کنند و در اسپانیا، هفته بیست و هشتم با دربی شهر سویل بین سویا و بتیس کلید می خورد.

سلام دوباره به فوتبال با دربی‌های بزرگ

سعید احمدیان/ روزنامه جوان- با فروکش کردن کرونا در اروپا، لیگ‌های فوتبال در این قاره به مرور در حال بازگشایی است.پس از اینکه آلمانی‌ها از ماه گذشته بوندس لیگا را از سر گرفتند، از بامداد جمعه اسپانیا و ایتالیا هم دومین و سومین کشور‌هایی هستند که مسابقات‌شان را پس از وقفه طولانی و چند ماهه آغاز می‌کنند تاتماشاگر‌ها را نه در ورزشگاه‌های خالی بلکه جلوی تلویزیون میخکوب کند.

اسپانیا و ایتالیا به آلمان رسیدند

بوندس لیگا، اولین لیگ اروپایی بود که ۲۷‌اردیبهشت گذشته بازگشایی شد. تا ژرمن‌ها که به خوبی توانسته بودند کرونا را مدیریت کنند و تعداد افراد مبتلا و فوت شده را به حداقل برسانند، با شروع دوباره رقابت‌های فوتبال آن هم با سخت‌ترین پروتکل‌های بهداشتی توانسته‌اند آرام آرام بازگشت به شرایط عادی را کلید بزنند. شروع بوندس لیگا و برگزاری مسابقات که بدون مشکلات حاد تا امروز پیگیری شده است، سایر کشور‌های اروپایی را هم از تصمیم لغو کامل لیگ‌های فوتبال‌شان منصرف کرد. در این بین تنها فرانسوی‌ها بودند که به گفته مربیان و بازیکنان لوشامپیونه با یک تصمیم عجولانه، لیگ فوتبال‌شان را نیمه تمام اعلام و پاری‌سن ژرمن را به عنوان قهرمان معرفی کردند.

با این حال مقامات لیگ‌های ایتالیا، اسپانیا و انگلیس به رغم اینکه شرایط حادتری از نظر تعداد مبتلایان و فوت‌شدگان نسبت به فرانسه داشتند، دندان روی جگر گذاشتند تا با عبور از شرایط قرمز کرونا، فوتبال باشگاهی را پیگیری کنند. در همین راستا از ماه گذشته با صدور مجوز تمرینات، باشگاه‌های این سه کشور تمرینات‌شان را آغاز کرده‌اند و در هفته‌های اخیر هم تاریخ رسمی لیگ جزیره، لالیگا و سری آ اعلام شد تا شمارش معکوس هواداران فوتبال در انگلیس، اسپانیا و ایتالیا برای تماشای تجربه متفاوتی از فوتبال آن هم از خانه‌ها آغاز شود. در این راستا لیگ اسپانیا از ۲۳‌خرداد، لیگ ایتالیا از ۳۱‌خرداد و جام حذفی این کشور از ۲۳ خرداد و لیگ انگلیس از ۲۸ خرداد آغاز می‌شود تا این کشور‌ها نیز جا پای آلمانی‌ها بگذارند و خودشان را آماده تجربه فوتبال باشگاهی در دوران پسا کرونا کنند.

شروع دوباره ایتالیایی‌ها با دربی ایتالیانو

بامداد جمعه برای ایتالیایی‌ها می‌تواند یک روز هیجان انگیز باشد، آن‌ها پس از پشت سرگذاشتن چهار‌ماه وحشتناک و ثبت آمار بالا در تلفات کرونا، با شیب نزولی شیوع این ویروس خطرناک می‌توانند تماشاگر یک بازی تماشایی در شروع دوباره رقابت‌های فوتبال در ایتالیا باشند. ۱۹‌اسفند‌سال گذشته بود که با افزایش شیوع کرونا به خصوص در استان‌های شمالی ایتالیا، رقابت‌های فوتبال در این کشور تعطیل شد و حالا پس از نزدیک به سه‌ماه رقابت‌های باشگاهی در ایتالیا با برگزاری مسابقات جام حذفی از سر گرفته می‌شود. با توجه به اعلام فدراسیون فوتبال ایتالیا، افتتاحیه ایتالیایی‌ها در دوران پسا کرونا دربی جذاب ایتالیانو است و طبق برنامه از ساعت ۲۳:۳۰ روز جمعه ۲۳ خرداد، ورزشگاه تورین میزبان بازی برگشت یونتووس و میلان در بازی برگشت نیمه نهایی است.

 بازی رفت دو تیم ۲۴‌بهمن‌سال گذشته در سن سیرو به تساوی یک – یک به پایان رسید تا مشخص شدن تکلیف تیم فینالیست به بازی برگشت و تورین کشیده شود. بازی برگشت قرار بود ۱۴‌اسفند به میزبانی شاگردان ساری برگزار شود، اما بالا رفتن شیوع کرونا در ایتالیا سبب شود تا این بازی لغو و به زمان دیگری موکول شود، مسابقه‌ای که حالا قرار است بعد از یک تعویق ۵/۳ ماهه، جمعه شب سوت شروع آن زده شود تا یک پای فینال کوپا ایتالیا مشخص شود. در دیگر مسابقه نیمه نهایی هم ناپولی و اینتر روز شنبه ۲۴ خرداد با هم بازی می‌کنند.

لیگ ایتالیا که هم اکنون یوونتوس ۶۳ امتیازی و لاتزیوی ۶۲ امتیاز در بالای جدول سری آ رقابت نزدیکی برای قهرمانی دارند، از ۳۱ خرداد با انجام بازی‌های عقب افتاده آغاز می‌شود و از دوم تیر با برگزاری هفته بیست و هفتم ادامه پیدا می‌کند و ۲‌مرداد به پایان می‌رسد.

آغاز لالیگا با دربی بزرگ

فوتبال در اسپانیا هم که از ۲۲‌اسفند به دلیل شیوع کرونا تعطیل شده‌بود، از ۲۳‌خرداد و پس از سه‌ماه دوباره سوت آغاز رقابت‌های آن زده می‌شود. در حالی باشگاه‌های اسپانیایی تمرینات‌شان را از اواخر اردیبهشت آغاز کرده‌اند که در بارسا و رئال با اختلاف یک امتیازی در رده‌های اول و دوم جدول جنگ سختی در هفته‌های باقی‌مانده برای قهرمانی دارند. شروع لالیگا هم مانند فوتبال ایتالیا با یک مسابقه جذاب خواهد بود. طبق برنامه اسپانیایی‌ها، رقابت‌های لالیگا با شروع بازی‌های هفته بیست و هشتم، ساعت ۳۰‌دقیقه بامداد جمعه با یک دربی آغاز می‌شود و سویا و بتیس در دربی جنوب اسپانیا به مصاف هم می‌روند، مسابقه‌ای که در بین ورزشی نویسان اسپانیا به دربی بزرگ (El Gran Derbi) معروف است و خشن‌ترین و احساسی‌ترین دربی اسپانیاست.

هواداران فوتبال برای تماشای بازی تیم‌های رئال و بارسا مقابل حریفانشان هم باید تا یک شنبه منتظر بمانند، بارسا ساعت ۳۰‌دقیقه بامداد یک شنبه مهمان مایورکا است و رئال ساعت ۲۲ با توجه به زیر تعمیر رفتن سانتیاگو برنابئو، در ورزشگاه دومش میزبان ایبار است.

لینک پی دی گزارش در روزنامه جوان