Saeed Ahmadian Official Website
روزنامه نگار ورزشی
14:38 - 1399/03/20

حاشیه‌ای بر افشاگری یکی از نمایندگان درباره دلالی و تبانی در قرارداد ویلموتس و درخواست برای ورود قوه قضائیه

پاي وزیر و رئیس گير است!

افشـــاگری حجت‌الاسلام پژمانفر، نماینده مشهد درباره دلالی و تبانی در قرارداد ویلموتس و تأیید فساد ساختاری در فدراسیون فوتبال و نقش وزیر ورزش در معرفی سرمربی بلژیکی، ضرورت ورود قوه قضائیه به این پرونده را بیشتر از قبل کرده است.

پاي وزیر و رئیس گير است!

سعيد احمديان/ روزنامه جوان- در روز‌هایی که دادگاه یکی از جنجالی‌ترین پرونده‌های قضایی ایران در جریان است و چشم خیلی‌ها به سنگینی پرونده یکی از مسئولان سابق قوه قضائیه است، در فوتبال نیز افشای بخش‌های تازه‌ای از قرارداد مارک ویلموتس، نگاه‌ها را متوجه آیت‌الله رئیسی، رئیس قوه قضائیه برای ورود این قوه به این پرونده و برخورد با مدیران و دلالان متخلفی کرده که با دست‌درازی به بیت‌المال با سرمربی بلژیکی قرارداد جنجالی امضا کرده‌اند، قراردادی که هر روز که می‌گذرد زوایای بیشتری از حجم بالای تخلفات آن منتشر می‌شود.

ورود جدی مجلس به قرارداد ویلموتس

گویا پرونده قرارداد ویلموتس دیگر فساد ساختاری در فدراسیون فوتبال را برای مجلس محرز کرده است، مسئله‌ای که سبب شده این روز‌ها برخی از نمایندگان مجلس پرچم مبارزه با فساد در فوتبال را بردارند. نمایندگان مجلس یازدهم که از هفته گذشته کارشان را آغاز کرده‌اند در روز‌های اخیر ورود جدی به تخلفات گسترده صورت گرفته در این قرارداد داشته‌اند و از قوه قضائیه خواسته‌اند تا رسیدگی به این پرونده را سرعت ببخشد، به خصوص که در صورت رأی فیفا به نفع ویلموتس با توجه به شکایتی که از ایران کرده است، فدراسیون فوتبال باید ۶ میلیون یورو، یعنی مبلغی حدود ۱۲۰ میلیارد تومان دیگر نیز علاوه بر ۲ میلیون یورویی که از جیب کارگران به سرمربی بلژیکی پرداخت کرده است، به این مربی بدهد.

پس از احسان قاضی‌زاده‌هاشمی که هم در ماجرای مقاومت بازنشسته‌های فدراسیون فوتبال و هم قرارداد سرمربی بلژیکی، یک‌تنه دست به افشاگری زد، این‌بار حجت‌الاسلام نصرالله پژمانفر دیگر نماینده‌ای است که خواهان ورود قوه قضائیه شده است. حجت‌الاسلام پژمانفر روز یک‌شنبه نامه‌ای با عنوان «قرارداد مارک ویلموتس و ابعاد و زوایای آن» را در اختیار نمایندگان گذاشت که وی در آن از زوایای پنهان قرارداد فاجعه‌بار این مربی بلژیکی پرده برداشته است تا مطالبه برخورد با مدیران مقصر در این قرارداد هر روز که می‌گذرد بیشتر از قبل شود. نامه نماینده مردم مشهد نکات قابل تأملی دارد که به نظر می‌رسد باید مورد توجه جدی قوه قضائیه، نهاد‌های امنیتی و بازرسی قرار گیرد.

تبانی محرز است

یکی از نکات قابل تأمل در این نامه تأکید نماینده مردم مشهد برای رقم نامتعارف قرارداد ویلموتس با فدراسیون فوتبال است که نشان‌دهنده تبانی و فساد است. در حالی ویلموتس سالانه بیش از ۲ میلیون و ۲۵۰ هزار یورو بدون اضافه کردن آپشن‌ها با ایران قرارداد بسته بود که آخرین قرارداد او با تیم ساحل عاج حدود ۷۰۰ هزار یورو بود، اما با وجود دو سال بیکار بودن با رقمی نزدیک به چهار برابر ارزش واقعی‌اش با ایران قرارداد امضا می‌کند.

به همین خاطر نماینده مردم مشهد معتقد است این قرارداد با تبانی بسته شده است: «اصل قرارداد فدراسیون فوتبال ایران با این مربی بلژیکی جای تأمل دارد، زیرا این مربی فردی نیست که بتواند برای یک قرارداد سه ساله ۷ میلیون دلار دریافت کند. این قرارداد با تبانی و به ضرر ایران بسته شده و با کسی است که ارزش و قیمت آن درست نبوده است. اسناد فراوانی در این موضوع داریم که نشان می‌دهد این کار همراه با فساد بوده و حتماً هم ما جلوگیری می‌کنیم.»

ضربه ستون پنجم داخلی به فوتبال

علاوه بر رقم غیرمتعارف قرارداد ویلموتس، موضوع قابل تأمل دیگر نقش پررنگ دلالان داخلی و خارجی در بستن این قرارداد است. نماینده مردم مشهد گفته است: «کسانی که در این قرارداد ورود کرده‌اند کاملاً شائبه جدی مبنی بر حضور دلالان را به وجود آورده‌اند، تضعیف بیت‌المال در این پرونده صورت گرفته که حتماً دستگاه‌های امنیتی باید ورود کنند و این شبکه فساد و دلالی را که منجر به این موضوع شده شناسایی و با آن برخورد کنند.  بررسی‌ها نشان می‌دهد که مذاکره با مارک ویلموتس توسط فردی به نام زنجانی صورت گرفته که نماینده و دلال این قرارداد هم هست. پدر نامبرده از دوستان مهدی تاج معرفی شده که تاجری مقیم آلمان است. این شخص واسطه ارتباط با ویلموتس و جعبه سیاه این قرارداد است. برخی منابع از روابط مالی پیچیده تاج با زنجانی در دهه ۷۰ می‌گویند که ناشی از فروش آهن و سایر فعالیت‌های تجاری است.»

به گفته حجت‌الاسلام پژمانفر، در حال حاضر دلالان ایرانی به دنبال رأی فیفا به نفع ویلموتس هستند تا درصد‌های دریافتی‌شان بالاتر برود: «متأسفانه شاهد آن بودیم که اقداماتی از ناحیه برخی عوامل ایرانی در حال صورت گرفتن است که همین اقدامات منجر می‌شود که ایران سریع‌تر محکوم شود. انتظار داریم دستگاه‌های امنیتی به سرعت نسبت به این موضوع واکنش نشان دهند و به آن ورود کنند تا قبل از اینکه برای این موضوع اقداماتی صورت گیرد جلوی آن گرفته شود.»

در نامه نماینده مردم مشهد با تأکید بر اینکه تیم حقوقی فدراسیون در این پرونده، به دو بخش ایرانی و سوئیسی تقسیم شده، آمده است: «در تیم سوئیسی، لودویک دله شات حضور دارد که رابط و شریک علی خطیر است. خطیر که فردی دلال و مشهور به تبانی در پرونده‌های بین‌المللی است، براساس اعلام منابع ما، به ویلموتس وصل شده و در حال هدایت این پرونده به سمت پیروزی مربی بلژیکی است. در حال حاضر علاوه بر فعالیت خطیر و لودویک برای منافع ویلموتس، زنجانی نیز عنان کار را در اختیار دارد که خود این مسئله بسیار شائبه‌برانگیز است. زنجانی که با دخالت در متن قرارداد، زمینه را برای شکایت امروز ویلموتس هموار کرده حالا با دستور تاج، تمام امور را در اختیار گرفته است. این شواهد نه تنها نگران‌کننده، بلکه تأمل برانگیز است و دلالت بر یک فساد ساختاری و شبکه‌ای در فدراسیون دارد.»

حجت‌الاسلام پژمانفر همچنین به نقش وزیر ورزش در این پرونده هم اشاره کرده و گفته است که عامل اصلی معرفی و انعقاد قرارداد با ویلموتس، شرکتی به نام مرکز فرهنگی تجاری ایران و هلند بوده که در نامه‌ای خطاب به وزیر ورزش، سه مربی را برای هدایت تیم ملی معرفی کرده است.

لينک پي دي اف گزارش در روزنامه جوان