Saeed Ahmadian Official Website
روزنامه نگار ورزشی
16:52 - 1399/02/27

نگاهی به آخرین وضعیت لژیونر‌های والیبال در لیگ‌های خارجی

جمع ایرانی‌ها در ایتالیا دوباره جمع می‌شود؟

در حالي زمزمه بازگشت سعيد معروف به ليگ واليبال سري آ شنيده مي شود که امير غفور نيز اولويتش را براي فصل آينده حضور در ايتاليا اعلام کرده و ميرزاجانپور و معنوي نژاد هم که سابقه بازي در ايتاليا را دارند، از اين تيم هاي اين کشور پيشنهاداتي دريافت کرده اند.

جمع ایرانی‌ها در ایتالیا دوباره جمع می‌شود؟

سعيد احمديان/ روزنامه جوان- اگر دو دهه پیش تنها دلخوشی والیبالی‌ها در سطح اول باشگاهی دنیا حضور بهنام محمودی و سعید رضایی در لیگ ایتالیا بود، در سال‌های اخیر با جهش والیبال ایران خیلی از باشگاه‌های اروپایی و آسیایی در صف مشتریان والیبالیست‌های کشورمان قرار گرفته‌اند و سال به سال تعداد بیشتری از ستاره‌های والیبال به جمع لژیونر‌ها اضافه می‌شوند و تصمیم می‌گیرند که والیبال را در سطحی بالاتر تجربه کنند. البته در این بین برخی هم بودند که با وجود پیشنهاد از تیم‌های اروپایی به دلیل دریافتی بیشتر در لیگ ایران تصمیم گرفتند از خیر لژیونر شدن بگذرند و پول را به تجربه بازی در سطح اول والیبال دنیا ترجیح دادند. با وجود این برای فصل آینده هم بعضی والیبالیست‌های کشورمان مورد توجه باشگاه‌های خارجی قرار گرفته‌اند. با توجه به تعویق یک‌ساله المپیک و لغو لیگ ملت‌ها، امسال خبری از بازی‌های ملی نیست تا والیبالی‌ها آسوده‌خاطرتر از سال‌های قبل که تقویم ملی والیبال فرصت سرخاراندن هم برای‌شان باقی نمی‌گذاشت، درباره باشگاه آینده‌شان تصمیم بگیرند.

وضعیت لژیونر‌های فعلی چطور است؟

در حالی اکثر لیگ‌های والیبال کشور‌های اروپایی در فصل جاری به دلیل شیوع کرونا نیمه‌تمام باقی ماند که در لیگ‌های ایتالیا، لهستان، ترکیه و چین شاهد حضور والیبالیست‌های ایرانی بودیم، برخی از این بازیکنان در باشگاه‌های فعلی‌شان ماندنی شده‌اند و برخی هم به دنبال یک تیم جدید هستند.

در این بین محمد موسوی و میلاد عبادی‌پور که فصل گذشته در لیگ لهستان روز‌های خوبی را سپری کردند، فصل آینده هم در پلاس‌لیگا حضور خواهند داشت. موسوی در حالی دومین سال حضورش در لیگ لهستان را تجربه خواهد کرد که در فصل نیمه‌تمام لیگ لهستان با تیم ایندیکپول اولشتین درخشش خیره‌کننده‌ای در اولین تجربه اروپایی‌اش داشت و توانست به عنوان بهترین مدافع پلاس‌لیگا انتخاب شود. میلاد عبادی‌پور دریافت‌کننده کشورمان هم در اسکرا بوهاتوف همچنان یکی از بازیکنان مؤثر است و به حضورش در این تیم ادامه می‌دهد.

برخلاف موسوی و عبادی‌پور، وضعیت بقیه لژیونر‌های والیبال برای فصل آینده مشخص نیست. سعید معروف که در فصل جاری به تیم بایک موتور در لیگ چین پیوست، به دلیل شیوع کرونا و تعطیلی لیگ این کشور نتوانست برای تیم چینی به میدان برود. هرچند که گفته می‌شود لیگ چین با فروکش کردن کرونا ادامه پیدا می‌کند و معروف با توجه به قراردادش باید به این کشور برگردد، اما طی روز‌های اخیر برخی از رسانه‌های ایتالیایی خبر از مذاکرات باشگاه سیسترنا و کاپیتان تیم ملی ایران دادند. برای مشخص شدن تکلیف معروف و تیم سیسترنا که با قرار گرفتن در رده یازدهم در سری آ ماندنی شد باید منتظر هفته‌های آینده ماند.

وضعیت امیر غفور تنها نماینده ایران در فصل جاری لیگ ایتالیا هم مشخص نیست. غفور که پس از درخشش در مونزا برای فصل ۲۰۱۹ به لوبه قهرمان اروپا پیوسته بود در این تیم نتوانست موفقیت‌های اولین فصل حضورش در لیگ ایتالیا را تکرار کند و مصدومیت طولانی مدت پشت‌خط‌زن کشورمان سبب شد به او در تیم جدیدش بازی زیادی نرسد. غفور با نیمه‌تمام اعلام شدن لیگ ایتالیا و پایان قرارداد یک‌ساله‌اش با لوبه به تهران بازگشته است و در روز‌های اخیر صحبت‌هایی درباره حضورش در لیگ والیبال کره به گوش می‌رسد که البته منتفی شد. با این حال غفور که پیشنهاداتی از کشور‌های مختلف دریافت کرده، گفته که اولویتش ادامه بازی در لیگ ایتالیاست.

تکلیف تیم آینده مرتضی شریفی دیگر لژیونر کشورمان هم مشخص نیست. شریفی پس از یک‌سال بازی در لیگ ایتالیا و تیم ورونا، فصل ۲۰۱۹ به تیم بورسا اسپور ترکیه پیوست و برخلاف ایتالیا در ترکیه توانست به یکی از بازیکنان ثابت و تأثیرگذار تیمش و ستاره‌های سوپرلیگ این کشور تبدیل شود.

لژیونر‌های جدید والیبال

علاوه بر لژیونر‌های فعلی، چند چهره جدید هم در سال جاری به لژیونر‌های کشورمان اضافه شد‌ه‌اند. جواد کریمی، پاسور تیم ملی والیبال که به عنوان ذخیره سعید معروف در برخی بازی‌های تیم ملی فرصت بازی پیدا می‌کند، اوایل اردیبهشت به تیم گرینیارد ماسیک قهرمان لیگ بلژیک پیوست تا جدیدترین لژیونر کشورمان باشد. تیم والیبال گرینیارد ماسِیک یکی از باسابقه‌ترین و قدیمی‌ترین تیم‌های اروپایی است که ۱۶ عنوان قهرمانی در لیگ بلژیک را در کارنامه دارد و سال گذشته نیز قهرمان این لیگ شد.

علاوه بر این فرهاد قائمی هم برای فصل جدید دوباره به جمع لژیونر‌ها پیوسته است. قائمی که سال ۲۰۱۸ در لیگ ترکیه و تیم زراعت بازی می‌کرد، فصل پیش به لیگ ایران برگشت و در تیم شهرداری ارومیه بازی کرد، هرچند مصدومیت باعث شد بخشی از فصل را از دست بدهد. قائمی اواخر فرودین با باشگاه الریان قطر به توافق رسید و فصل آینده را در لیگ قطر به میدان می‌رود. علاوه بر قائمی، گفته می‌شود میرزاجانپور و معنوی‌نژاد هم که سابقه بازی در لیگ ایتالیا را دارند پس از درخشش در لیگ ایران، با پیشنهاداتی برای بازگشت به سری آ و لیگ لهستان روبه‌رو شده‌اند.

لينک پي دي اف گزارش در روزنامه جوان