Saeed Ahmadian Official Website
روزنامه نگار ورزشی
01:47 - 1398/12/25

نگاهی به برنامه مربیان برای نظارت بر آمادگی شاگردان‌شان در روز‌های کرونایی

المپیکی مورد نظر تحت رصد می باشد!

تعطیلی اردو‌های ورزشی پس از شیوع ویروس کرونا سبب شده مربیان رشته‌های المپیکی با رصد فعالیت‌های ملی‌پوشان و دادن برنامه به شاگردان‌شان از آن‌ها بخواهند برای حفظ آمادگی خود تمرینات‌شان را در خانه پیگیری کنند.

المپیکی مورد نظر تحت رصد می باشد!

سعید احمدیان/ روزنامه جوان- شیوع ویروس کرونا خیلی‌ها را نگران کرده است، مانند مربیانی که در ماه‌های گذشته تمام انرژی و توان‌شان را گذاشته بودند تا شاگردان‌شان را برای المپیک توکیو آماده و با رفتن آن‌ها روی سکوی المپیک کیف کنند. شیوع ویروس کرونا، اما برنامه المپیکی‌ها را هم مانند تمامی بخش‌ها به‌هم ریخته است. با تعطیلی اردو‌ها و مسابقاتی که قرار بود ورزشکاران کشورمان شرکت کنند، حالا مربیان رشته‌های مختلف المپیکی با چالش بزرگی برای حفظ آمادگی شاگردان‌شان روبه‌رو شده‌اند، دغدغه‌هایی که سبب شده آن‌ها برای اینکه برگزار نشدن اردو‌ها کمترین تأثیر را روی سطح آمادگی ملی‌پوشان بگذارد، هر کدام به طریقی به رصد غیرمستقیم شاگردان خود بپردازند تا با گذشت از این روز‌ها دوباره در اردو‌ها دور هم جمع شوند و کارشان را برای المپیک توکیو ادامه دهند.

ارتباط مجازی با کشتی‌گیران

همواره در المپیک‌ها بار زیادی از مدال‌آوری کاروان ایران روی دوش کشتی است و این مسئله سبب شده شرایط این رشته در آستانه المپیک توکیو اهمیت ویژه‌ای داشته باشد. کشتی‌گیران آزادکار و فرنگی‌کار کشورمان تا امروز تنها سه سهمیه در رشته آزاد و دو سهمیه در فرنگی به دست آورده‌اند و برای کسب سهمیه‌های باقی مانده تلاش می‌کنند. با این حال شیوع ویروس کرونا سبب شده اردو‌ها تعطیل شود، اما با وجود این شرایط، مربیان تیم‌های کشتی تدابیر خاصی را برای ملی‌پوشان در نظر گرفته‌اند، از ارسال برنامه‌ها در واتس‌آپ تا تعیین مربی برای ملی‌پوشان برای انجام تمرینات روزانه‌شان.

در این زمینه محمد بنا، سرمربی تیم ملی کشتی فرنگی هفته گذشته درباره تدابیرش برای ارتباط با ملی‌پوشان در روز‌های تعطیلی اردو به واسطه ویروس کرونا گفته بود: «با بچه‌ها مرتب در تماس هستیم. دیروز صبح با ساروی و نجاتی صحبت کردم. بچه‌ها مسائل تمرینی‌شان را مطرح می‌کنند و البته در ارتباط مستقیم با بهروز حضرتی‌پور هستند و برنامه روزانه‌شان را از او می‌گیرند. تا هفتم، هشتم عید به آن‌ها برنامه داده شده، برنامه بچه‌هایی که قرار است در گزینشی کشتی بگیرند با آن‌هایی که سهمیه دارند، متفاوت است. خودم هم از طریق واتس‌آپ به آن‌ها پیغام می‌دهم.»

حسام‌الدین جعفری، سرپرست تیم ملی کشتی فرنگی هم دیروز در گفت‌وگویی با خبرگزاری ایرانا از تقسیم کشتی‌گیران بین مربیان خبر داد: «ملی‌پوشان کشتی بین مربیان تقسیم شده و هر فرنگی‌کار برنامه اختصاصی دارد که مربیان روزانه با آن‌ها در ارتباط هستند. در این شرایط هر کشتی‌گیر، مربی مشخصی دارد و طبق برنامه باید تمرینات خود را دنبال کند. در سال المپیک قرار داریم و در این شرایط که تمرینات به صورت شخصی برگزار می‌شود، همه چیز بستگی به کشتی‌گیران دارد. ملی‌پوشان کشتی هر شب با مربیان خود در ارتباط هستند و تمریناتی را که برگزار کرده‌اند هر شب به مربیان اختصاصی خود گزارش می‌کنند و مربیان نیز گزارش کار را به سرمربی تیم ملی ارائه می‌دهند.»

تمرین تیراندازان در خانه

تیراندازی کشورمان در حالی تا امروز توانسته با کسب شش سهمیه در بخش مردان و زنان، یکی از رشته‌های موفق در راه المپیک باشد که تمرینات آماده‌سازی این رشته هم این روز‌ها تعطیل شده و مربیان این رشته از راه دور تمرینات تیراندازان المپیکی را زیر نظر دارند. الهام هاشمی، سرمربی تیم ملی تفنگ دیروز در خصوص شرایط تمرین تیراندازان به خبرگزاری تسنیم اینطور توضیح داد: «به دلیل شیوع ویروس کرونا فعلاً اردوی متمرکز نداریم و تیراندازان غیرحضوری تمرینات را دنبال می‌کنند. وقتی دیدیم شرایط برگزاری اردو وجود ندارد، از بچه‌ها خواستیم وسایل‌شان را از فدراسیون تحویل بگیرند و دستگاه اسکت در اختیار آن‌ها قرار گرفت تا در خانه تمرین کنند. تیراندازان هر روز صبح به صورت همزمان و با استفاده از دستگاه شبیه‌ساز تیراندازی (اسکت) و با برنامه خاص آن روز تمرین و فایل‌های تمرین‌شان را برای من ارسال می‌کنند. بعدازظهر‌ها هم بدنسازی دارند. ما تمام مدت از طریق ارسال عکس، ویدئو، پیامک و تماس تلفنی با هم در ارتباط هستیم.»

هاشمی البته معتقد است که شرایط تمرین تیراندازان در خانه هیچ وقت جای تمرین در سالن را نمی‌گیرد: «تمرینات به خوبی و به‌طور جدی مانند اردو‌ها پیگیری می‌شود و من تقریباً ۲۴ ساعته و آنلاین با بچه‌ها در ارتباط هستم، اما این نوع تمرین هیچ وقت جای تیر زدن در سالن و محیط واقعی را نمی‌گیرد، هرچند تمرین با دستگاه شبیه‌ساز هم مزیت‌هایی دارد که ما باید با دید مثبت بر مزایای این نوع تمرین تمرکز کنیم.»

توصیه‌های ایمنی به تکواندوکاران

تکواندو کشورمان با کسب دو سهمیه دیگر رشته المپیکی است که تمرینات این تیم هم با توجه به تعویق مسابقات قهرمانی آسیا و تورنمنت‌های جزیره کیش به دلیل ویروس کرونا، تعطیل شده است. تعطیلی اردو‌ها سبب شده سرمربی تیم ملی تکواندو توصیه‌های لازم را به ملی‌پوشان در روز‌های خانه‌نشینی گوشزد کند. فریبرز عسگری دیروز در این رابطه به خبرگزاری تسنیم گفت: «در حال حاضر شرایط به گونه‌ای است که هیچ جایی امن نیست و ویروس کرونا نیز چیزی نیست که دیده شود و فقط باید هر کسی بهداشت شخصی را رعایت کند. تا جایی که می‌توانستیم آموزش‌ها و توصیه‌های لازم را انجام دادیم و مواد ضدعفونی‌کننده را در اختیار بچه‌ها گذاشتیم. از بچه‌ها نیز خواستیم از منزل خارج نشوند و اگر ملاحظه کردند شرایط برای تمرینات شخصی مساعد نیست بعد از چند روز به اردو بازگردند، اما شروع تمرینات رسمی ما از ۱۵ فروردین‌ماه به بعد خواهد بود.»

لینک پی دی اف گزارش